#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون امور مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۵۱۵ سازمان مردم‌نهاد این استان در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سلامت استان فعالیت می‌کنند و ۸۰ درصد سمن‌ها در مقابله با کرونا فعال بوده‌اند.

مژگان شریفی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح “یک نفس همدلی” که با هدف توزیع ماسک در بیرجند برگزار شد، گفت: تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان جنوبی در دولت تدبیر و امید رشد ۷۰ درصدی داشته و ثمره فعالیت ۸۰ درصد آنها درخصوص کرونا در جامعه روشن است.

وی افزود: در ارتباط با طرح “یک نفس همدلی” که با تدبیر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شد، ۲۰۰ هزار ماسک در چند فاز توزیع خواهد شد و در فاز اول ۳۰ هزار ماسک با محوریت قشر آسیب‌پذیر و نیازمند توزیع می‌شود.

معاون امور مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: برای کیفی‌سازی فعالیت‌ها ۱۰ هزار ساعت آموزش تخصصی به صورت مجازی به اعضای سمن‌ها ارایه شده است ارایه شده است و ۶۸ سازمان مردم‌نهاد با محوریت فقرزدایی و کمک به قشر آسیب‌پذیر متاثر از کرونا در این مدت فعالیت کردند.

وی گفت: سلامت اجتماعی مشارکت همه‌جانبه جامعه را نیاز دارد که برای تحقق آن تاکنون ۳۵ میلیارد ریال استانداری خراسان جنوبی به مباحث پیشگیری کمک کرده است.

شریفی با بیان اینکه در این مدت سه هزار نفر درخصوص برنامه‌های مشورتی آموزش دیده‌اند افزود: دولت به تنهایی از عهده انجام این فعالیت بر نمی‌آید و بدون حضور سازمان‌های مردم‌نهاد این گونه فعالیت‌ها انجام شدنی نیست.

وی از توزیع اقلام بهداشتی و ‌ضد عفونی در شهرستان‌های محروم و مرزی خراسان جنوبی توسط سمن‌ها خبر داد و گفت: ۱۱ خانه سلامت در این مدت ایجاد شد که مدیریت آن را سازمان‌های مردم‌نهاد برعهده گرفتند.

شریفی با قدردانی از اقدامات کانون هنرمندان استان خراسان جنوبی گفت: هنرمندان برای توسعه نشاط اجتماعی اقدامات شایسته‌ای انجام دادند زیرا یکی از نگرانی‌های ما در زمان کرونا استرس‌های برگرفته از این بیماری بوده است.

وی ادامه داد: در رزمایش مهربانی نیز ۴۰ سازمان مردم‌نهاد طی ۱۲ شبانه‌روز ۱۰ هزار بسته معیشتی را در استان توزیع کردند و ۳۴۰ هزار ماسک رایگان و چهار هزار اسباب بازی توزیع شد.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی هم در این آیین با بیان اینکه این تعداد ماسک در فاز اول طرح “یک نفس همدلی” توزیع می‌شود گفت: چشم‌انداز ما در بازه زمانی سه ماه توزیع ۲۰۰ هزار ماسک به قشر آسیب‌دیده و نیازمند است.

سید مصطفی حسینی افزود: طرح یک ‌نفس همدلی توسط اداره امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد آغاز شد که مانند یک سال گذشته سمن‌ها از هیچ تلاشی در این عرصه کوتاهی نخواهند کرد.

وی گفت: جامعه مدنی خراسان جنوبی ثابت کرد که همراه دولت و نظام است و می‌تواند در این عرصه ورود کند.

این فعال اجتماعی اظهار داشت: مشارکت اجتماعی نجات‌دهنده جان انسان‌ها است و اگر مردم مشارکت و همکاری کنند بسیاری از مشکلات را به خوبی حل خواهیم کرد.

وی بیان کرد: نگران عادی‌انگاری‌ها در استان هستیم که کار را بر کادر درمان سخت‌تر کرده است و سازمان‌های مردم‌نهاد غیر از کمک‌رسانی به بخش آسیب‌پذیر در بخش آموزش و جلوگیری از عادی‌انگاری‌ها هم فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی نیز هدف از اجرای طرح “یک نفس همدلی” را ترویج فرهنگ استفاده از ماسک عنوان کرد و گفت: شیوع کرونا در خراسان جنوبی افزایش یافته که امیدواریم با افزایش فرهنگ استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بتوانیم تا قدر قابل توجهی شدت شیوع را کاهش دهیم.

سید محمود حسینی افزود: استفاده از ظرفیت خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد برای کنترل وضعیت بیماری از دیگر اهداف است.

وی گفت: درخصوص حمایت از قشر آسیب‌پذیر حتی در تزریق واکسن کرونا بیماران صعب‌العلاج و سرطانی اولویت بیشتری از کادر درمان داشتند و امروز بیماران سرطانی بیشتر از کادر درمان واکسینه شدند.

وی از کمک‌های میلیاردی خیرین از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بخش درمان استان خبر داد و افزود: ده‌ها مرکز درمانی و بهداشتی به کمک خیرین احداث شده و تعداد کمک‌ها نسبت به درآمد چشم‌گیر بوده است که امیدواریم این طرح مستمر باشد.

در ادامه این آیین مسوولان سازمان‌های مردم نهاد نسبت به تحویل ماسک‌ برای توزیع بین افراد آسیب‌پذیر شهرستان‌ها اقدام کردند.