استاندار خراسان جنوبی گفت: نظارت‌ بر بازار و صنوف باید مستمر، دائمی و جدی باشد و از ظرفیت مردم هم در حوزه نظارتی استفاده کنیم.

“حمید ملانوری” روز دوشنبه در نشست کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات استان افزود: در دوران شیوع کرونا نظارت‌های دستگاه‌های متولی جدی‌تر گرفته شده و نتایج خوبی هم داشته است.

وی گفت: هر فرد در شهر یا روستا می‌تواند ناظر و مامور خوبی باشد که در این جهت باید فرهنگ‌سازی لازم در حوزه استفاده از کالا، تهیه کالا و تامین نیازها و سایر موضوعات انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه اداری نیز به همکاران اعلام کرده‌ایم به عنوان یک شهروند اما ناظر و مامور، به عنوان یک مسئولیت سایر مسائل مربوط به مردم را بپذیرند و پیگیری کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم این اصل را ترویج کنیم که هر شهروند محیط زندگی خود را ملک‌اش و خود را ناظر بر اموال و املاک بداند، نظارت‌ها تکمیل و بخشی از مشکلات رفع می‌شود.

ملانوری گفت: باید در حوزه بازار دستگاه‌های متولی راهکار پیدا کنند و از ظرفیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای و امکانات تبلیغی استفاده شود و مردم را در این حوزه فعال کنند چراکه نگفتن‌ها و دقت نکردن‌ها سبب ایجاد فساد می‌شود.

وی ادامه داد: در نظارت‌ها، رسیدگی‌ها و تشکیل پرونده‌ها در حوزه کسب و کار باید افق دید ما این باشد که همه امور تبدیل به رونق و نشاط در فضای کسب و کار و رضایتمندی مردم شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مسئولیت دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار زمانی تمام می‌شود که بعد از شناسایی تخلفات، تشکیل پرونده‌ها و اعمال جرایم، رونق و نشاط در بازار ایجاد شود و مردم راضی باشند؛ در این صورت کار ما نتیجه داده است.

وی بیان کرد: در توسعه بازار و هر اقدامی که در حوزه کسب و کارها انجام می‌شود، نباید اجازه داد واحدهای کوچک لطمه و خسارت ببینند بلکه این واحدها باید حیات داشته و چراغ آنها روشن بماند.

ملانوری افزود: نباید اقداماتی از قبیل تشکیل پرونده‌ها و برخوردها در حوزه کسب و کار به‌گونه‌ای باشد که هر روز شاهد فربه شدن واحدهای بزرگ و کوچک و لاغر شدن واحدهای خرد و کوچک باشیم.

وی عنوان کرد: گزارش‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارائه شد، حاکی از این است که وضعیت استان نسبت به خیلی از مناطق کشور مناسب‌تر و مطلوب‌تر است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش عمده‌ای از این مطلوبیت نشان از اعتقاد، فرهنگ بالای مردم و دینی عمل کردن کسبه، بازاریان و مردم استان دارد که سعی در رعایت قوانین و مقررات دارند.

وی اضافه کرد: زمانی که جامعه بر مدار قانون پیش برود اگر همه به دنبال انصاف و عدالت باشند بازار وضعیت مناسبت‌تری پیدا کرده و آمار تخلفات نیز کاهش می‌یابد.

ملانوری گفت: اینکه آمار برخی تخلفات و جرایم افزایشی اعلام شد نه به دلیل اینکه تخلفات حتما افزایش یافته بلکه حکایت از تلاش، جدیت و مراقبت بیشتر همکاران در دستگاه‌های اجرایی دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که مراقبت‌ها و نظارت‌ها جدی‌تر و بیشتر می‌شود بدون شک تعداد بازرسی‌ها، پرونده‌ها و سایر اقدامات بیشتر و آمارها نیز افزایشی می‌شود.

ملانوری افزود: در مجموع عملکرد خراسان جنوبی در تولید، توزیع کالا و کسب و کار فعالیت‌های صنفی خوب ارزیابی می‌شود که در این زمینه باید از فعالان این بخش‌ها و مردم قدردانی کرد در عین حال که باید با تخلفات برخورد جدی شود تا حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده رعایت و از آنان حمایت شود.

وی گفت: اقداماتی که انجام می‌دهیم به‌ویژه درخصوص تعزیرات که آخرین حلقه زنجیره نظارت بر بازار است، باید به‌گونه‌ای باشد که رعایت انصاف و اجرای عدالت را در بازار و کسب و کار رونق و توسعه دهد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: رعایت انصاف و عدالت باید به‌گونه‌ای باشد که هم منافع تولیدکننده هم مصرف‌کننده و هم عوامل این فعالیت‌ها را ایجاد کند و با تولیدکننده باید طوری رفتار شود که در فضای کنونی که با مشکلاتی نیز روبه‌رو هستتند انگیزه برای ادامه تولید داشته باشد.

وی افزود: از طرفی اقدامات طوری باشد که مصرف‌کننده نیز بتواند به نیازهای اساسی خود برسد بنابراین انصاف و عدالت ایجاب می‌کند هر دو موضوع را با هم ببینیم و دنبال کنیم.