مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دومین جشنواره ملی شعر “رستاخیز شن‌ها” با هدف معرفی ابعاد معنوی شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس، به میزبانی این استان برگزار می‌شود.

ناصر نبی‌زاده روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: همزمان با مراسم ویژه سالروز شکست تاریخی آمریکا در طبس، پوستر دومین جشنواره ملی شعر “رستاخیز شن‌ها” صبح فردا (پنجم اردیبهشت) در حسینیه جماران بیرجند رونمایی می‌شود.

وی افزود: هدف از برپایی این جشنواره معرفی ابعاد معنوی معجزه الهی صحرای طبس، دستیابی به افق‌های تازه در عرصه شعر و ادب متعهد، ایجاد فضای سالم و رقابتی و جذب و پرورش استعدادهای جوان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی و استفاده از تمامی قالب‌های شعری آزاد است.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند اشعار خود را با موضوعات حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس، معرفی ابعاد حادثه و تشابه این رویداد با داستان قرآنی ابابیل، معرفی شهدای این رویداد از جمله شهید “محمد منتظر قائم”، نگاهی به امدادهای غیبی در عرصه انقلاب اسلامی و استکبارستیزی به دبیرخانه ارسال کنند.

نبی‌زاده افزود: شرکت‌کنندگان تا پایان شهریور امسال مهلت دارند آثار خود را از طریق سامانه TabasArt.ir ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۵۶۳۲۸۲۲۷۱۸ تماس بگیرند.

عملیات نظامی آمریکا با نام «پنجه عقاب» توسط نیروهای ویژه ارتش این کشور (دلتا فورس) با هدف آزادسازی جاسوسان خود که در بند دانشجویان پیرو خط امام (ره) در تهران بودند، طراحی و اجرا شد.

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (آوریل ۱۹۸۰) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند ولی چند فروند هواپیما و بالگرد نظامی آنها بر اثر نقص فنی و وقوع توفان شن در صحرای طبس از بین رفت و دچار شکست سختی شدند.

در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود، شماری از نیروهای آمریکایی در آتش سوختند و باقیمانده نیروها فرار کردند بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در شهرستان طبس برگزار و یاد شهید “محمد منتظر قائم” نخستین فرمانده سپاه استان یزد که در این محل به شهادت رسید، نیز گرامی داشته می‌شود.

براساس تصمیمات اتخاذ شده مراسم گرامیداشت واقعه صحرای طبس امسال به جهت محدودیت‌های ماه رمضان و شیوع کرونا، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت به صورت محوری با مرکزیت بیرجند و در حسینیه جماران برگزار می‌شود و همزمان گروهی نیز برای تولید برنامه‌های متناسب و پخش از شبکه‌های سراسری در محل واقعه مستقر خواهند شد.