مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پروژه احداث محور میل ۷۸ به فراه افغانستان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زمان بهره‌برداری آن وابسته به میزان تخصیص اعتبارات است.

وحید داعی روز سه‌شنبه  طول این پروژه را ۱۲۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: تاکنون ۶۴ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۵۷ کیلومتر دیگر در دست اجرا است.

وی اظهار داشت: اعتبار مصوب این پروژه در قانون سال گذشته ۷۰ میلیارد ریال و در قانون بودجه امسال ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که ۹۷ میلیارد ریال آن تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان اعتبار ارزی تخصیص داده شده از طرف شورای عالی امنیت ملی به این پروژه ۲ میلیون یورو است عنوان کرد: ۵۰۰ هزار یورو از این محل تاکنون پروژه تخصیص اعتبار ارزی داشته است.

وی گفت: سه هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار برای تکمیل پروژه احداث محور میل ۷۸ به فراه افغانستان مورد نیاز است.

داعی یادآور شد: پروژه احداث محور میل ۷۸ به فراه افغانستان به طول ۱۲۰ کیلومتر از پایانه مرزی ماهیرود آغاز و تا مرکز استان فراه ادامه دارد.

وی ادامه داد: اهداف کلان احداث این پروژه تسهیل در مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه، بهبود کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب، کاهش مشکلات ترافیکی حمل و نقل جاده‌ای، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در شبکه حمل و نقل جاده‌ای است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تاکید کرد: با بهره برداری از این پروژه طول ترانزیت کالا به کشور افغانستان ۴۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به بازدید اخیر مشاور وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث محور میل ۷۸ به فراه افغانستان عنوان کرد: در این بازدید ضمن تشریح روند اجرای پروژه ، وضعیت موجود بررسی و پیگیری‌‍‌های لازم برای تامین اعتبار مورد نیاز انجام شد.

داعی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵۶۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان در حال ساخت بوده که دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصد است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ تا پایان سال مالی ۹۹ حدود ۱۶۰ کیلومتر از این محورها افتتاح و زیر بار ترافیک برود.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود (میل ۷۸) در شهرستان سربیشه است.