#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ملاک اصلی در تقسیم‌بندی شهرستان‌ها به مناطق سفید (کم خطر)، زرد (خطر متوسط) و قرمز (پرخطر) موارد بستری مشکوک و نه موارد مثبت ابتلا به کرونا است.

کامبیز مهدی‌زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بنابراین اینکه برخی شهرستان‌ها مورد مثبت جدید نداشته‌اند اما هنوز جزو موارد قرمز و زرد هستند زیرا مورد مشکوک بستری داشته‌اند.

وی اظهار داشت: در برخی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی از جمله نهبندان، سربیشه و خوسف تقریبا مورد مثبت جدید از ابتدای اردیبهشت نداشتیم لذا در رنگ بندی که مورد سوال است نیاز به توضیح دارد.

وی گفت: از همین جهت تناقض پیش آمده که برخی شهرستان‌ها از ابتدای ماه جاری مورد مثبت نداشتند ولی در طبقه بندی زرد قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخصوص سفید بودن زیرکوه و اعلام موارد مثبت جدید در این شهرستان گفت: ملاک رنگ‌بندی شهرستان‌ها موارد بستری مشکوک است نه مثبت لذا موارد مثبت زیرکوه همه سرپایی بوده‌اند و این یک معیار کشوری برای رنگ‌بندی است.

وی افزود: برای خارج شدن یک شهرستان از وضعیت سفید باید به طور متوسط در ۱۴ روز اخیر روزانه بیش از یک بیمار با علایم تنفسی صرفنظر از مثبت یا منفی بستری شود که در این صورت کم خطر نخواهد بود.

وی بیان کرد: در نهبندان که آمار مثبت پایین‌تر است بیمار تنفسی بستری داشتیم ولی در زیرکوه که مورد مثبت بیشتر است، بیمار بستری نداشتیم لذا توضیح دادن این موضوع برای مردم سخت است زیرا بیشتر دنبال افراد مبتلای شناسایی شده هستند.

مهدی‌زاده گفت: این تحلیل هر چند روز تغییر می‌کند و اکنون زیرکوه که سفید اعلام شده بود، شرایط آن عوض شده است.

وی با تاکید بر لزوم همراهی مردم در کنترل بیماری گفت: اگر فاصله گذاری اجتماعی انجام نشود و مردم تلاش نداشته باشند نگرانی‌هایی وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به بازگشایی مساجد در شب‌های قدر اظهار داشت: تاکید می‌شود فاصله گذاری و نکات بهداشتی در این اماکن حتما رعایت شود که شاهد اپیدمی طولانی‌تر نباشیم.

وی گفت: سفید بودن یک منطقه به معنای رفع خطر نیست بلکه خطر همیشه هست و تا زمانی که اپیدمی کنترل نشود باید همچنان ضوابط رعایت شود.

وی افزود: تا این مرحله زحمات زیادی کشیده شده که به این وضعیت رسیده‌ایم لذا انتظار می‌رود مردم همراهی داشته باشند به خصوص دهه آخر ماه رمضان که اجتماعات بیشتر می‌شود، خطر افزایش می‌یابد پس باید مراقبت بیشتر داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به رصد شهرستان‌های مختلف گفت: برخی شهرستان‌ها از جمله سربیشه، نهبندان و بشرویه از ابتدای ماه جاری مورد مثبت نداشته‌اند ولی مثل بشرویه قرمز اعلام شده زیرا ۱۸ مورد بیمار تنفسی بستری داشته است.

وی با بیان اینکه هر روز براساس آمار ۱۴ روز قبل آن محاسبه و تحلیل می‌شود گفت: هرچه جلوتر برویم وضعیت رنگ‌بندی شهرها تغییر خواهد کرد.

مهدی‌زاده با اشاره به وضعیت شهرستان درمیان اظهار داشت: در این شهرستان اسفندماه پنج مورد مثبت، فروردین ماه هشت مورد مثبت و اردیبهشت ماه تا تاریخ نوزدهم ۳۵ مورد مثبت اعلام شده است.

وی علت این افزایش ابتلا را ایجاد هفت کانون آلودگی در شهرستان درمیان عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب موارد آلودگی خارج استان یا شهرستان بوده که وارد یک روستا  و از آنجا که ضوابط فاصله گذاری کمتر رعایت شده است اطرافیان مبتلا شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از این تعداد پنج کانون در هفت روز گذشته مورد مثبت نداشتند پس وضعیت کنترل شده است و در ۲ کانون دیگر هنوز موارد مثبت شناسایی می‌شود.

وی اظهار داشت: اقدامات زیادی با همکاری فرمانداری، بسیج، هلال احمر و علمای منطقه انجام شده و یک مورد که موضوع فاصله گذاری را مخدوش می‌کرد برگزاری دوره‌های قرآن خانگی بود و رد پای آن در هفت کانون وجود داشت.

مهدی‌زاده افزود: در این کانون‌ها بیشتر خانم‌ها درگیر بودند و متاسفانه به خاطر کم بودن موارد ابتلا در شهرستان این تفکر وجود داشت که خطری مردم را تهدید نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در یک ماه اخیر ابتلا بیشتر به شکل کانون است تصریح کرد: یکی از دلایلی شناسایی کانون‌ها این است که ظرفیت انجام آزمایش‌ها افزایش پیدا کرد پس سراغ اطرافیان بیماران مثبت و مراجعان کم علامت رفتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: مهار کانون‌ها قبل از بروز بحران نتایج خوبی در کنترل بیماری دارد و هدف‌گیری کانون‌ها استراتژی درست و صحیح است.

وی گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی تا دیروز چهار هزار و ۱۶ مورد آزمایش انجام شده است و در حال حاضر ۶ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند که یک نفر بدحال است.

وی افزود: ۳۳ مورد مثبت از خارج استان داشتیم که با هماهنگی وزارت بهداشت روی آمار همان استان‌ها اعلام شده و این موارد از هشت استان کشور مانند خراسان رضوی، استان‌های غربی و سیستان و بلوچستان بودند.

مهدی‌زاده اظهار داشت: تا قبل از راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی استان نسبت موارد نمونه‌های بررسی شده مطابق با نمونه‌های کشف شده بود لذا این موضوع کشف و کنترل بیماری را سخت می‌کرد اما از زمان راه‌اندازی آزمایشگاه فاصله بین موارد بررسی شده و موارد مثبت زیاد شده که تقریبا به استاندارد کشوری رسیده‌ایم و  هشت تا ۱۰ برابر نمونه‌های مثبت آزمایش انجام می‌شود.

وی گفت: کمتر از یک درصد موارد مثبت زیر ۱۵ سال، ۱۶ تا ۴۵ سال ۴۰ درصد، ۴۶ تا ۶۰ سال ۲۵ درصد و بیشتر از ۶۰ سال ۳۴ درصد بوده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۲ درصد موارد مثبت در روستا و بقیه در شهرها زندگی می‌کنند و ۴۳ درصد موارد مثبت زن و ۵۷ درصد مرد بودند.

وی گفت: بررسی اطرافیان بیمار از کارهای مهمی بود که انجام شده و از اواسط فروردین ماه دستورالعمل صادر شد تا موارد  قبل از اینکه به بیمارستان برسند، شناسایی شوند و بتوانیم اپیدمی را کنترل کنیم.

مهدی‌زاده تصریح کرد: به همین منظور ۱۴ مرکز ۱۶ ساعته در استان راه‌اندازی شد تا موارد سرپایی به این مراکز مراجعه کنند و نمونه‌گیری انجام شود و یکی از دلایل راه‌اندازی مراکز این بود که مردم بتوانند با اطمینان مراجعه کنند زیرا گمان می‌کردند مراکز درمانی آلوده باشد.

وی گفت: مردم به مراکزی که خدمات کرونا در آنها انجام نمی‌شود می‌توانند با اطمینان کامل مراجعه کنند زیرا یکی از معضلات موجود کاهش مراجعه مردم و دریافت خدمات است به طوری که جز واکسن سیل سایر واکسن‌ها ۲۰ درصد افت داشته و جای نگرانی است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه وارد فصل بیماری‌های عفونی می‌شویم اگر حتی یک مورد سرخک وارد استان شود در حالی که ایمنی ایجاد نشده امکان اینکه به سرعت بیماری دیگری اپیدمی شود وجود دارد لذا توصیه می‌شود مردم حتما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

مهدی‌زاده یادآور شد: مراکز درمانی و بهداشتی در حال حاضر امن است زیرا به میزان لازم وسایل حفاظت فردی برای پرسنل تهیه شده و به طور مرتب هم ضد عفونی و گندزدایی می‌شوند.

وی گفت: ترتیبی اتخاذ شده که افراد با نوبت دهی مراجعه کنند لذا در تمامی ساعت روز خدمات مهم از جمله مراقبت اطفال و مادر باردار را ارایه می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از حدود یک هفته تا ۱۰ روز قبل حتی موارد بررسی اطرافیان هم کم شده جز شهرستان درمیان که استثنا است و چند کانون آلوده داشته، بقیه کانون‌های استان فروکش کرده هرچند وضعیت هنوز شکننده است زیرا تا دو دوره کمون بدون مورد مثبت را رد نکنیم نمی‌توانیم بگوییم خیالمان راحت است.

وی گفت: مردم با راحتی بیشتر می‌توانند به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کنند هرچند لازم است در همه جا فاصله گذاری رعایت شود.

مهدی‌زاده با اشاره به نتایج عملکرد نظام سلامت گفت: بیشتر موارد بهبودی حاصل شده و عمده موارد تحت درمان نیز در منزل به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه موارد فوت ناشی از کرونا هم کم شده است افزود: البته امروز یک مورد فوتی داشتیم که بیمار استان ما در بیمارستان گناباد بوده و باید امروز تایید شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخصوص درگیری کادر درمان با ویروس کرونا گفت: ۴۲ نفر از نظام سلامت استان با بیماری کرونا درگیر شدند که به طور قطعی آزمایش آنها مثبت بوده، ۳۲ نفر مشکوک بودند و ۲۹۰ مورد هم منفی شناسایی شد.

وی با تاکید بر اینکه عمده موارد جدید شناسایی شده در حال حاضر سرپایی است اضافه کرد: نمونه‌گیری از مراکز زیر پوشش بهزیستی هم شروع شده و از تمام افرادی که در مراکز سالمندان هستند، نمونه‌گیری انجام می‌شود.

مهدی‌زاده گفت: این از افتخارات جمهوری اسلامی است که در مواجهه با بیماران مشکوک و مبتلا هیچ محدودیتی نداشتیم فقط اولویت‌ها تغییر می‌کند.

وی همچنین با اشاره به شناسایی پنج مورد ابتلای اتباع خارجی به ویروس کرونا گفت: سه مورد اتباع افغانستان ساکن در استان و ۲ مورد اتباع پاکستان که در حال عبور از استان بودند، مثبت شدند که به صورت رایگان خدمات به آنها ارایه شده است.