#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دومین مرحله طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان‌های مرزی استان خراسان جنوبی آغاز شد.

، مجید شایسته روز شنبه به رسانه‌ها افزود: این طرح از ۳۰ بهمن تا سوم اسفند ماه اجرا می‌شود و گروه سنی هدف آن متولدین ۲۵ دی ۱۳۹۵ تا سوم اسفند ۱۴۰۰ هستند.

وی افزود: دومین مرحله طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان‌های مرز شرقی استان خراسان جنوبی شامل نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه، همچنین تمامی مناطق زیر پوشش تیم سیار در شهرستان‌های بیرجند، سرایان، فردوس، بشرویه، قاینات، خوسف و طبس اجرا می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: مهاجرین خارجی ساکن در اردوگاه‌ها یا خارج از آن، همه خانوارهای ساکن در کلونی‌ها، محل تجمع عمده مهاجرین خارجی و تمامی کودکان زیر پنج سال که احتمالا همراه با مادران خود در زندان‌ها اقامت دارند، گروه هدف این طرح هستند.

وی میزان پوشش مرحله اول طرح واکسیناسیون فلج اطفال را که دی ماه امسال اجرا شد، ۹۹ درصد اعلام کرد و یادآور شد: فلج اطفال یک عفونت حاد ویروسی با دامنه متغیر از عفونت بدون علامت تا عفونت مغز، فلج و مرگ است که عامل بیماریزای آن ویروس وحشی فلج اطفال است و این ویروس در سه تیپ ۱ و ۲ و۳ می‌تواند سبب ایجاد بیماری شود.

شایسته با بیان اینکه وقوع اکثر موارد تک‌گیر و همه‌گیر این بیماری در تابستان و پاییز رخ داده و در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: تنها مخزن ویروس فلج اطفال، انسان است که بیشتر در کودکان و نوجوانان و یا در مناطقی که وضعیت بهداشتی آنها در سطح پایین است، از طریق مدفوعی – دهانی سرایت می‌کند.

وی ایمن‌سازی عادی طبق برنامه واکسیناسیون کودکان، ایمن‌سازی در پاسخ به بروز موارد فلج شل حاد و ایمن‌سازی پاک‌سازی (Mopping – up) مانند مرحله حاضر که در حال اجراست را از راهکارهای حصول به ریشه‌کنی فلج اطفال عنوان کرد.