#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳۲۹ تخت برای بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی آماده سازی شد و این ظرفیت وجود داشت که در کمترین زمان ممکن این تعداد به ۷۵۰ تخت افزایش پیدا کند.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: از بهمن ۹۸ که به دنبال شیوع ویروس کرونا در چین، موضوع کرونا در ایران جدی شد با تشکیل ستاد ملی، وزارت بهداشت به صورت جدی پای کار آمد لذا تمهیداتی در سطح دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و استان خراسان جنوبی نیز اندیشیده شد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس قبل از شناسایی مورد مثبت در استان همه بیمارستان‌ها بخش مجزایی را مشخص کردند و تخت‌های ویژه در نظر گرفته شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند به عنوان بیمارستان اصلی استان در مقابله با ویروس کرونا مشخص و تجهیز شد.

وی افزود: در اوج تعداد بیماران بستری که نیاز به تخت داشتند، حدود ۱۴۳ تخت اشغال شد لذا با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در استان از محل طرح تحول سلامت ایجاد شده بود، خراسان جنوبی با آمادگی کامل به مقابله با کرونا ورود پیدا کرد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: حدود ۷۷ تخت ویژه بستری بیماران کرونا هم در نظر گرفته شد که از برکات طرح تحول سلامت بود.

وی افزود: در کشوری مثل انگلستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۶ تخت آی. سی. یو وجود دارد و میانگین تعداد تخت آی .سی. یو در ایران ۶.۴ به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام شد اما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۰.۵ تخت ویژه در استان خراسان جنوبی وجود دارد که نزدیک به ۱.۵ تا ۲ برابر میانگین کشوری تخت ویژه در استان داریم و جای قدرشناسی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه آمار بهبودیافتگان کرونا در استان از میانگین کشوری بیشتر است گفت: تا مدتی مبتلا به کرونا در سنین زیر ۹ سال نداشتیم و تا امروز تعداد مبتلایان زیر ۹ سال چهار نفر، بین ۱۰ تا ۱۹ سال ۱۵ نفر و بین ۲۰ تا ۲۹ سال ۵۳ نفر بودند ولی فوتی زیر ۳۰ سال بر اثر کرونا در استان نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی افراد فوت شده بالای ۷۳ سال بوده است گفت: نقش سن در این موضوع خیلی اهمیت دارد لذا تاکید می‌شد که مراقبت از افراد مسن جدی گرفته شود زیرا کمتر مبتلا می‌شدند اما آمار مرگ و میر در آنها به شدت افزایش پیدا می‌کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: براساس استاندارد جهانی ۱۰ درصد نمونه‌هایی که گرفته می‌شود، باید مثبت شوند و استان خراسان جنوبی به این ظرفیت رسیده که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نمونه‌های آزمایش شده را مثبت اعلام کند لذا به استاندارد جهانی نزدیک شده‌ایم که نشان دهنده کفایت نمونه‌گیری در سطح استان دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ۶۳ مورد مثبت کشف شده در صورتی که این رقم در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۲۳ مورد مثبت است.

وی گفت: این موضوع دو علت دارد یکی اینکه اوایل نمونه‌گیری ما کم بود ولی دلیل دیگر این است که شرایط در استان مدیریت خوبی داشته و به نسبت کشور درگیری کمتری داشته‌ایم.

دهقانی فیروزآبادی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند را در خراسان جنوبی خوب ارزیابی کرد و گفت: این مهم باعث شد که مشکلات جدی در مواجهه با ویروس کرونا نداشته باشیم و امید است نقش مهم مردم در پیشگیری و کنترل بیماری همچنان ادامه داشته باشد.

وی گفت: یکی از اتفاقات مهم دیگر این بود که در روزهای اول تا ۲ هفته بعد نمونه‌های بیماران مشکوک به تهران ارسال می‌شد که سختی‌هایی داشت هم برای ارسال نمونه و هم انتظار طولانی برای دریافت جواب لذا از همان روزهای ابتدایی راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی در دستور کار قرار گرفت و از امکانات دانشگاه بهره گرفتیم و آزمایشگاه ویروس شناسی در ۱۳ اسفند ۹۸ مجهز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: آزماشگاه ویروس شناسی استان ۱۵ اسفند پارسال به طور رسمی افتتاح و تمامی نمونه‌های آزمایشگاهی در داخل استان انجام شد که کمک زیادی به مدیریت بیماری کرونا داشت.

وی بیان کرد: البته این آزمایشگاه با پرسنل اندک به تعداد سه نفر فعالیت خود را آغاز کرد که شبانه روزی بدون یک روز تعطیلی و وقفه خدمات ارائه دادند.

وی گفت: آزمایشگاه ویروس شناسی ابتدا ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ آزمایش را داشت که به ۱۰۰ نمونه افزایش پیدا کرد و اکنون تا بیش از ۲۰۰ نمونه آزمایش در شبانه روز قادر است انجام ‌دهد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به جلسات متعدد ستاد دانشگاهی در استان و اجرایی شدن ۳۱۸ مصوبه از این ستاد در ۲۱ جلسه ادامه داد: بخش ایزوله تنفسی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند نیز در همین مدت راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه تجهیزات قابل توجهی برای مدیریت بیماری کرونا خریداری شده است گفت: لوازم مصرفی برای پرسنل در درجه اول تامین شده زیرا روزهای اول مشکل زیادی داشتیم اما به تدریج با مدیریت در سطح کشور و استان تنها شرکت تهیه محصولات ضدعفونی استان با تغییر خط تولید و حمایت مالی، نیاز مردم را برطرف کرد به گونه‌ای که حجم زیادی از تولیدات دپو شده و به فکر صادرات هم بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در زمینه تولید ماسک حدود ۱۷ گروه تولیدی در استان مجوز گرفتند که یک شرکت تولید مجوز تولید ماسک N۹۵  را دریافت کرد و روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ ماسک تحویل داده و بخشی از نیاز استان را تامین کرده است.

وی اضافه کرد: بعد از پیگیری‌های زیاد و تلاش چندین ساله که از زمان دو ریاست قبلی دانشگاه شروع شد در روزهای گذشته موفق شدیم مجوز پذیرش دانشجو داروسازی از طریق کنکور سراسری برای خراسان جنوبی را اخذ کنیم که اقدام بسیار مهم تلقی می‌شود.

وی گفت: این اقدام مهم به تکمیل چرخه آموزش حوزه علوم پزشکی استان کمک می‌کند و رشته داروسازی  در حوزه پژوهشی نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از سهمیه رشته داروسازی سایر استان‌ها به خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد گفت: داروسازی به چرخه فناوری و صنعت استان نیز کمک شایانی می‌کند که جای خوشحالی دارد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای شده است.

دهقانی همچنین با تاکید بر اینکه امکان نمونه‌گیری داوطلبانه برای تست کرونا وجود ندارد گفت: نمونه‌گیری به شکل هدفمند انجام می‌شود و صرفا از افراد دارای علامت یا در تماس نزدیک با افراد مثبت، نمونه‌گیری می‌شود.

وی در این نشست خبری از رسانه‌های استان برای انعکاس اخبار حوزه سلامت و توصیه‌های بهداشتی در روزهای کرونایی تقدیر و تشکر کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه‌شنبه) گفت: تاکنون ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

کیانوش جهانپور افزود:  از دیروز تا امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۴۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران در کشور به ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر رسید.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۴ استان، موارد فوتی نداشته‌ایم و در ۵ استان نیز فقط یک مورد فوتی ثبت شده است، اکنون ایران در فهرست پنج کشور بیشترین بهبودیافتگان در جهان است.

وی اظهار داشت: فاصله گذاری هوشمند و فیزیکی در دستور کار ما در همه نقاط کشور است و با توجه به این ‌که در فاز بازگشایی‌های تدریجی هستیم، رعایت نکات بهداشت فردی و حفاظت فردی مثل استفاده از ماسک اهمیت دارد.