#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

خراسان جنوبی در خطر ورود بیماری تب دنگ از کشور‌های همسایه و عربستان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جلسه گروه کاری سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی استان گفت: با توجه به شیوع تب دنگی در کشور افغانستان، ایالت سند پاکستان و شهر‌های جده و مدینه که در ایام حج میزبان زائران ایرانی هستند زنگ هشدار خطر ابتلا به این بیماری در خراسان جنوبی به صدا درآمده است.
  • شایسته با بیان اینکه برای پیشگیری از شیوع بیماری تب دنگ در خراسان جنوبی، ۵ کار گروه تشکیل شده است افزود: عامل ایجاد تب دنگ، پشه آئدس است که می‌تواند با گزش افراد سبب انتشار بیماری شود.

وی گفت: خراسان جنوبی شرایط زیستی مساعدی را برای رشد و تکثیر این نوع پشه دارد و احتمال اینکه این بیماری انتقال پیدا کند وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شایسته افزود: پشه آئدس می‌تواند در آب راکد مانند آب جمع شده در تایر‌های فرسوده، آب جمع شده داخل شیشه‌ها و پساب فاضلاب تخم ریزی و زندگی کند.

شایسته گفت: تاکنون این پشه در استان رویت نشده و مورد ابتلا به تب دنگی نداشتیم، اما رده پای یک نمونه پشه آئدس غیر مهاجم را در یکی از شهرستان‌ها شناسایی کردیم که پیگیر این هستیم تا با همکاری مرکز مدیریت بیماری‌ها، بررسی‌های لازم را انجام و نتایج را اعلام کنیم.

موارد ابتلا به تب دنگ در عرض ۵۰ سال گذشته ۹۰ برابر شده و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: وبا نیز یکی از بیماری‌هایی است که احتمال شیوع آن وجود دارد و با توجه به وقوع طغیان‌های ناشی از بیماری‌های منتقله از آب و غذا در افغانستان لزوم پیشگیری از این بیماری نیز مطرح است.

  • شایسته گفت: ۸۰ درصد بیماران مبتلا به وبا در صورت دریافت مایع خوراکی مناسب قابل درمان هستند.

تاکنون موردی از وبا در خراسان جنوبی مشاهده نشده و آخرین مورد در سال ۹۷ مشاهده شده است.