#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

یک‌ سوم رواناب‌های استان خراسان جنوبی به افغانستان هدایت می‌شوند؛ رواناب روستای مشوکی نیز از این رواناب‌ها است که ساکنان آن از خشکسالی رنج می‌برند، اما آب‌های روان این روستا هدر می‌رود.

امروزه در کشور کم آبی و بحران آب بیش از هر چیز دیگری جولان می‌دهد، کمبود آب، مدیریت نادرست منابع آبی و خشکسالی در شرق کشور که دارای اکو سیستم خشک و نیمه خشک است بسیار نگران‌کننده است؛ چون عامل حیات موجودات زنده و گیاهان بسته به وجود مایعی گران‌بها به نام آب است، در بیشتر نقاط کشور سراب جایگزین چشمه‌های آب شده است.

 مردم مناطق محروم برای دست یابی به آب و جلوگیری از خشک شدن زمین‌های زراعی و حرارت سوزانی که بر این آبادی‌ها قالب شده دست و پنجه نرم می‌کنند. به عقیده بسیاری از افراد سد و سد سازی یکی از راهکارهای اصلی راهبری آب و مقابله با خشک شدن و تپیدن قلب این زمین‌هاست، زمین‌هایی که مدتی است جوشیدن قطرات آب را در رگ‌های خود احساس نکردند و الان نیازمند یک سد هستند یاری مسولان را می‌طلبند.

رواناب‌هایی که به سمت افغانستان سرازیر می‌شوند

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی  اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم تا با روش‌های عملکردی و آبخیزداری سیلاب را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به گلایه برخی از مردم برای از دست دادن آب‌ها و ازدیاد اثرات خشکسالی، افزود: برای مدیریت رواناب‌ها در حوزه مشوکی، گلوگاه، لانو و درح تعداد ۱۰ تا ۱۳ سازه آبخیزداری از سال ۹۶ با کمک قرارگاه شهید ناصری ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در حوزه مشوکی سازه‌های آبخیزداری باقی مانده وجود دارد که در حال انجام است؛ باید گفت یک‌ سوم رواناب‌های استان به افغانستان هدایت می‌شوند؛ رواناب روستای مشوکی نیز از این رواناب‌ها است که به سمت مرز افغانستان سرازیر می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: در سال‌های گذشته، حوزه‌های مرزی اعتبار ملی داشتند، اما اکنون این اعتبارات حذف شده و دیگر اختصاص داده نمی‌شود؛ از سویی دیگر رودهایی در کنار زمین‌های کشاورزی مردم روستای مشوکی سرازیر می‌شوند که باید آن را مدیریت کرد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال جاری ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای حوزه آبخیزداری استان منظور شده است، تصریح کرد: از این میزان بیش از ۲۵ درصد آن تخصیص یافته است و ۲۳۰ سازه جدید در سال مالی جاری انجام می‌شود؛ حوزه جدید باغ سنگی است که به سمت مرز می‌رود مطالعات آن انجام شده و با کمک بنیاد برکت در حال انجام است.

عدم تخصیص اعتبار؛ سد اجرای طرح‌های مهم مرزی

سعید سروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز  گفت: طرح مطالعاتی برای احداث سد تغذیه مصنوعی در روستای مشوکی انجام شده که تاکنون اعتباری برای آن منظور نشده و اجرای آن نیازمند اعتبار است که در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه برای احداث سد مشوکی پیگیری‌های بسیاری از طرف شورای این روستا و نماینده مردم نهبندان و سربیشه صورت گرفته است، تصریح کرد: عدم تخصیص اعتبار، مهم ترین امر برای اجرای طرح‌های مهم مرزی است؛ به طور مثال برای اجرای سد مشوکی حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

سروری ادامه داد: دو بند خاکی برای جلوگیری از سرازیر شدن رواناب‌ها به کشور افغانستان در این روستا احداث شده است که برای مدیریت رواناب‌ها منابع‌طبیعی نیز با ما همکاری دارد.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی تغذیه مصنوعی مشوکی و چاهداشی انجام شده است، بیان کرد: باید گفت شش طرح تغذیه‌ای که در خروجی استان و در نوار مرزی قرار دارند، مشکل تأمین اعتبار دارد که با اجرایی شدن پروژه‌های مرزی، بیش از ۹۰ درصد استان از رواناب‌ها منتفع می‌شوند.

گاهی با یک مدیریت به موقع می‌توان از هدررفت بسیاری از منابع و ظرفیت‌هایی چون آب سیلاب و رواناب‌ها آن هم در خشکسالی بی سابقه جلوگیری کرد.

نویسنده و خبرنگار  ابوالفضل حسن پور

انتهای پیام