مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۵۲۰ سازمان مردم نهاد (سمن) در خراسان جنوبی فعال است که بیش از ۸۰ درصد آنها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند.

عباسعلی بهاری روز یکشنبه در آیین آغاز مرحله سوم طرح “یک نفس همدلی” در خراسان جنوبی افزود: به ازای هر هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در استان یک سازمان مردم نهاد فعالیت دارد که در طول یکسال و نیم گذشته فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه مبارزه با کرونا انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به عنوان یک سرمایه اجتماعی در کنار ما فعالیت کنند اظهار داشت: خدمات این سمن‌ها می‌تواند برای جامعه امیدبخش و کمک‌کننده باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: از مجموع سازمان‌های مردم نهاد فعال در استان، ۳۷ سمن توسط ورزش و جوانان، ۱۲۰ مورد توسط بهزیستی و ۲۲۰ سمن در حوه وزارت کشور مجوز گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین سازمان‌های مردم نهاد در شهرستان قاینات و در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند عنوان کرد: ما و مردم انتظاراتی از سمن‌ها داریم که در صورت برآورده شدن این انتظارات و نیازها، اعتماد مردم به سازمان‌ها بیشتر می‌شود.

بهاری یادآور شد: در سال‌های اخیر سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت ورود خوبی داشته‌ و به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آمدند، همچنین در زمینه آموزش موارد بهداشتی نیز اقدامات خوبی انجام شده که جای قدردانی دارد.

وی گفت: آنچه می‌تواند امیدبخش باشد اینکه مردم به سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک سرمایه اجتماعی اعتماد کنند که این اعتماد حاصل نمی‌شود مگر اینکه سمن‌ها فعالیت‌های بیشتر، گسترده تر و امیدبخش‌تر داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: تخصص سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند کمک موثری در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

وی بیان کرد: هرچند تاکنون اقدامات زیادی توسط سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های متعدد از جمله محیط زیست، سلامت و سایر انجام شده و کمک‌های زیادی به مردم انجام شده است اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.

بهاری اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد را فرصتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان می‌بینیم و در این زمینه از این نهادها استمداد می‌طلبیم.

وی عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا آسیب‌های اجتماعی نیز در استان افزایش یافته که بدون شک بعد از کرونا نیز شدت بیشتری خواهد گرفت البته شاید این بیماری به اتمام نرسد و تنها سویه‌های آن دچار تغییر شود لذا باید جامعه شیوه زندگ کردن با آن را بیاموزند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه شیوع کرونا نباید سبب تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی شود گفت: یک سال و نیم است که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده، خشونت‌های خانگی افزایش یافته و افسردگی در جامعه بیشتر شده است چراکه مقداری معیشت و کسب و کارها دچار اختلال شده و آسیب‌ها و هزینه‌های زیادی در پی داشته است.

وی گفت: با توجه به وضعیت معیشتی و مشکلات مردم، حرکت‌های اجتماعی از قبیل توزیع ماسک و اقلام ضدعفونی کننده از اهمیت زیادی برخوردار است و باید ادامه یابد.

بهاری ادامه داد: حدود ۵۰۰ میلیون تومان توسط یکی از سازمان‌های مردم نهاد استان از خارج از کشور جذب شده است که در این فاز هزینه خواهد شد.

وی اظهار داشت: امیدواریم به جایی برسیم سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان بخشی از حاکمیت بپذیریم و ما نقش نظارتی داشته باشیم چراکه این سازمان‌ها در متن اجتماع هستند و کمک زیادی می‌توانند به مردم داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: امیدواریم مسوولان نیز بگونه‌ای عمل کنند که وقتی دعوتنامه‌ای از سوی سازمان‌های مردم نهاد دریافت می‌کنند موضوع را جدی گرفته و بدانند حرمت‌گذاری به این سازمان‌ها حرمت‌گذاری به خودشان است و در جهت کمک به این سازمان‌ها هم و غم خود را بگذارند.

مرحله سوم طرح «یک نفس همدلی» با هدف مقابله با کرونا و ترویج فرهنگ استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده امروز به طور رسمی در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیر امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پویش یک نفس همدلی از ابتدای امسال آغاز شد که در مرحله اول و دوم این طرح بیش از ۴۰۰ هزار ماسک و ۲ هزار عدد مایع ضدعفونی کننده به طور رایگان بین اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر استان توزیع شده است.

سید محمود حسینی افزود: در مرحله سوم این پویش ۳۳۰ هزار ماسک و ۲ هزار محلول ضدعفونی کننده با کمک سازمان‌های مردم نهاد، خانه‌های مشارکت و خیرین در همه شهرستان‌ها و بین افراد نیازمند توزیع می‌شود.