مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: پایانه مرزی ماهیرود در پی حادثه آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان به عنوان نزدیکترین مرز جایگزین دوغارون در استان خراسان رضوی، برای استفاده تجار و صادرکنندگان از آمادگی لازم برخوردار است.

اسداله جلال زاده  افزود: بروز آتش سوزی و حریق گسترده در تاسیسات گمرک اسلام قلعه افغانستان در ۲۵ بهمن ماه سبب توقف تردد از مرز شد.

وی گفت: بروز این اتفاق مشکلات متعددی را برای تجار در این مرز ایجاد کرده اما مرز ماهیرود استان خراسان جنوبی آماده خدمت‌رسانی به صادرکنندگان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه مرز ماهیرود در تحکیم روابط و مناسبات تجاری با کشور دوست و همسایه افغانستان این اداره کل آمادگی خود را برای همکاری و تسهیل تردد در کنار سایر دستگاه‌های ذیربط اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: بدین جهت با قید فوریت نسبت به تشکیل جلسه با دستگاه‌های ذیربط مستقر در مرز اقدام و برابر مصوبات مقرر شد برای تسریع و تسهیل انجام تعهدات تجار فعال در مرز دوغارون نسبت به برنامه‌ریزی، فراهم کردن امکانات و نیروی انسانی با افزایش ساعت کاری و فعالیت در ایام تعطیل نسبت به ارائه خدمات به محموله‌هایی که قصد خروج از مرز ماهیرود را دارند، اقدام شود.

جلال زاده گفت: همچنین با برگزاری جلسات هماهنگی مقرر شد پایانه بار بیرجند برای ارائه خدمات به ناوگان حامل محموله‌های ترانزیتی و منطقه ویژه اقتصادی برای ارائه خدمات به ناوگان حامل محموله‌های سوختی تعیین شود.

وی ادامه داد: از طرفی مقرر شد با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک و اتاق بازرگانی روند کاری برای دریافت خدمات توسط تجار و رانندگان اعلام شود.

ساعت ۱۳ روز ۲۵ بهمن ماه آتش‌سوزی وسیعی در تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی رخ داد که انفجار اولیه به خاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به انفجارهای پی در پی و گسترش سریع آتش انجامید.

والی هرات بلافاصله از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد و دامنه آتش‌سوزی با ساعت‌ها کمک و تلاش نیروهای آتش‌نشان و تجهیزات تخصصی اعزامی به منطقه از شهرهای مشهد، تایباد، تربت‌جام، خواف و فریمان مهار شد.

گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم‌مرز با کشور افغانستان است.

خراسان جنوبی نیز در چهار شهرستان خود با افغانستان مرز مشترک دارد و در حال حاضر مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین پایانه مرزی در این استان است.