#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: کشاورزی هوشمند و دانش بنیان راهگشای توسعه بخش کشاورزی است.

مهدی جعفری،  به رسانه‌های گروهی گفت: هوشمند سازی مدیریت منابع آب، توزیع کود و نهاده های دامی ازجمله طرح های نوین این سازمان در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی است.

، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: نظارت هوشمند برتهیه، ذخیره سازی و توزیع در بازار و حتی توزیع آرد نیز از طرح های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری است.

وی بیان کرد: استفاده بهینه از منابع آب و پساب های خانگی و صنعتی  راهکار جبران کم آبی در بخش کشاورزی و صنعت است.

وی بیان کرد: نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله) به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» و رهنمودهای معظم له در سخنرانی نوروزی و همچنین بیانیه مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی آقای دکتر ساداتی نژاد در خصوص تولید، خودکفایی، کشاورزی و امنیت غذایی برای سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به منزله منشور راهبردی فعالیت ها در سال ۱۴۰۱ است.

جعفری ادامه داد: بی تردید خراسان جنوبی با در اختیار داشتن ظرفیت های علمی فراوان، استعدادهای زیستی و منابع طبیعی، پتانسیل های ویژه کشاورزی، منابع انسانی متخصص و مجموعه های همسو قادر است با برنامه ریزی و پشتکار، در تحقق شعار سال و فرمان رهبر معظم انقلاب پیشرو باشد؛ در همین راستا با بهره گیری از شعار همه با هم، جهاد کشاورزی و با به کارگیری تمامی ظرفیت های داخلی سازمان، مجموعه های وابسته، تشکل های بخش خصوصی، بهره برداران، صنعت گران، نخبگان، دانشگاهیان، کمک نوآوران عرصه کشاورزی و تمامی واحدهای فناور در مسیر توسعه کشاورزی دانش بنیان و افزایش اشتغال آفرینی در حوزه کشاورزی گام برخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: راه اندازی قرارگاه کشاورزی دانش بنیان به عنوان اولین و مهم ترین محورهای توسعه کشاورزی استان،  می تواند به عنوان نقشه راه در مسیر تحقق کیفی شعار سال ضامن برنامه ریزی دقیق و موثر به منظور اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی قلمداد شود.

وی بیان کرد: با حمایت جامعه کشاورزی استان و با ایجاد اولین مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی خواهیم توانست ضمن فراهم نمودن محیطی علمی، خلاقانه، پرنشاط و مجهز با حمایت از جوانان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط و مکمل به ایجاد کسب و کارهای خلاق و همچنین شرکت های دانش بنیان راهبردهای عملیاتی ایجاد کشاورزی علم محور را تقویت خواهیم نمود. به همین منظور بسته حمایتی از ایده ها و فعالیت های علمی صورت گرفته در مسیر افزایش بهره وری و کیفیت محصولات کشاورزی و دامی به زودی تدوین و پس از تصویب در قرارگاه کشاورزی دانش بنیان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با ایجاد جهاد کارآفرینی و اشتغال آفرینی در عرصه کشاورزی می توان علاوه بر افزایش کیفیت و بهره وری در آب و خاک که از دغدغه های استان می باشد، موضوع امنیت غذایی و کشاورزی تجاری را بیش از پیش محقق کنیم.

راه اندازی مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: امید است با تلاش شبانه روزی بتوانیم در سال ۱۴۰۱ به سمت کشاورزی علمی، با نفوذ فناوری حرکت کنیم و با رشد تولیدات استان علاوه بر تامین نیازها و تکمیل چرخه ها در مسیر صادرات نیز گام برداشته و با افزایش درآمد کشاورزان و بهره برداران این عرصه به افزایش سهم سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اشتغال و اقتصاد استان مبادرت کنیم.

وی گفت: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال و نامگذاری سال جدید با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، به زودی مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی به عنوان یک مرکز دانش بنیان در محمدیه شهرستان خوسف راه اندازی می شود.

جعفری با بیان اینکه هدف از ایجاد این مزرعه استقرار استارت آپ های کشاورزی و حمایت از واحدهای فن‌آورانه در حوزه کشاورزی است، خاطرنشان کرد: امکاناتی چون مزرعه، آب، آزمایشگاه، ساختمان های مسکونی، اداری و خوابگاهی در این مزرعه پیش بینی شده است.