رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شاخص اهدای عضو در استان خراسان جنوبی یعنی نسبت تعداد اهدا کننده عضو به جمعیت بر حسب میلیون نفر از ۱۱.۲۵ در سال گذشته به ۱۷.۵۰ در سال جاری رسیده است.

سید محمد موسوی میرزایی  افزود: از ابتدای امسال تاکنون اعضای بدن ۱۴ نفر در استان پس از تشخیص، تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده اهدا شده و این در حالی است که سال گذشته اعضای بدن ۹ نفر اهدا شد.

وی عنوان کرد: اهدا کنندگان عضو در خراسان جنوبی ساکن شهرهای طبس، فردوس، سرایان، قاینات، نهبندان، مود، بیرجند و یزد بوده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ایجاد زیرساخت انجام آزمایش سیکلوسپورین از ابتدای آبان امسال در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند اشاره کرد و گفت: این آزمایش برای بیماران پیوندی و به منظور تعیین مقدار سیکلوسپورین خون است.

وی یادآور شد: بخش پیوند کلیه هم در بیمارستان رازی بیرجند راه اندازی و تجهیز شده است که امیدواریم با این زیرساخت بیماران برای پیوند کلیه به خارج از استان اعزام نشوند.

موسوی میرزایی گفت: در حال حاضر ۱۱۹ دستگاه دیالیز در سطح استان فعال است و تخت‌های بخش دیالیز بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس هم امسال از ۱۲ به ۲۶ تخت افزایش یافت.

وی ادامه داد: اکنون در خراسان جنوبی ۱۸ بیمارستان فعال است که ۱۵ مورد آن تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و هزار و ۲۱۸ تخت فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۴۳ مرکز جامع سلامت شهری، ۶۱ مرکز جامع سلامت روستایی، ۷۱ پایگاه بهداشتی، ۳۲۶ خانه بهداشت، چهار مرکز آموزش بهورزی، ۲ مرکز آموزش بهیاری، ۸۵ پایگاه اورژانس و ۲ پایگاه اورژانس هوایی از دیگر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور