#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

خراسان جنوبی براساس آمار موجود در روند صعودی پیک پنجم کرونا قرار دارد و با هفت شهرستان قرمز وضعیتی مشابه پیک سهمگین سوم را داراست که گذر از آن مستلزم رعایت همه‌جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی است.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی و بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی شد.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط زرد) است.

این شرایط کرونایی مشابه وضعیت استان در آبان و آذر پارسال است که تعداد مبتلایان روزانه سه رقمی و فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی دورقمی شد و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آذر ۹۹ در سفر به بیرجند از پیک سوم کرونا در این استان به عنوان “پیک نفس‌گیر و سهمگین” یاد کرد که مدیریت شد.

اکنون با گذشت حدود ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان شاهد روند افزایشی موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی هستیم و به گفته مسوولان، این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.

۵۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا فقط در شبانه‌روز گذشته از طریق انجام آزمایش‌های مولکولی (PCR) و سریع (RT) شناسایی شدند و ۶ بیمار کرونایی دیگر در خراسان جنوبی جان خود را از دست دادند که مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در این استان به یک هزار و ۲۱ نفر رسید.

مردم به ویژه کادر درمان در حالی روزهای غم‌انگیزی را پشت سر می‌گذرانند که شماری از شهروندان همچنان با عادی‌انگاری و سهل‌انگاری از کنار این ویروس مرگبار عبور کرده و با شرکت در تجمعات و رفتن به سفرهای غیرضروری برای خود و دیگران آسیب‌های گاهی جبران‌ناپذیر را رقم زده‌اند.

این روزها بیمارستان‌های خراسان جنوبی در اغلب شهرستان‌ها مملو از بیمارانی است که کرونا نفس‌شان را تنگ کرده و تن‌های بی‌رمق‌شان در جست وجوی دستگاه اکسیژن‌ساز در راهروهای بیمارستان از این سو به آن سو کشانده می‌شود.

در حالی که شلوغ شدن مراکز درمانی عاملی برای گسترش زنجیره انتقال ویروس است، برخی از بخش‌های بیمارستان‌های خراسان جنوبی از جمله اطفال، داخلی و زنان تخلیه و به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

با این وجود بیشتر بیمارستان‌ها با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند و حتی راهروهای برخی بیمارستان‌های استان درگیر پذیرش بیماران شده‌ که برای بستری در راهرو هم باید بیماران سرپایی ساعت‌ها منتظر بمانند تا تخت خالی شود.

هرچند بسیاری از مردم و شهروندان به این درک قطعی رسیده‌اند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی قادر به پیشگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا هستند و لحظه‌ای غفلت شاید آنها را به کام مرگ بکشاند اما عده‌ای همچنان از این باور به دور هستند.

حضور در تجمعات و دورهمی‌ها یکی از نکات غفلت‌پذیری مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است؛ موضوعی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون و در همه پیک‌های بیماری توسط کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت مورد تاکید قرار گرفته است.

روند بیماری در استان خوب نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که روز چهارشنبه همزمان با تاسوعای حسینی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در بیرجند بازدید می‌کرد، گفت: متاسفانه روند بیماری در استان خوب نیست و کماکان روند ابتلا به کرونا کاملا صعودی است.

دکتر محمد دهقانی افزود: هیچ نشانه‌ای از اینکه صعود بیماری متوقف می‌شود، وجود ندارد و کماکان شاهد آمار بستری‌های بیشتری خواهیم بود.

وی گفت: زنجیره کرونا در استان روز به روز در حال افزایش است و در شبانه‌روز گذشته ۲۹۹ بیمار کرونایی از طریق آزمایش مولکولی شناسایی شدند که شامل ۴۸ بیمار بستری و ۱۸۱ مورد سرپایی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در همین مدت یک هزار و ۳۳۷ آزمایش سریع تشخیص کرونا در استان انجام شد که از این طریق هم ۲۶۵ بیمار جدید شناسایی شدند و در مجموع توانستیم ۵۶۴ مبتلا به کرونا را شناسایی کنیم که تحت درمان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد بیماران کرونایی مربوط به شهرستان‌های بیرجند، قاینات و زیرکوه است افزود: براساس آخرین آمار دریافتی ۴۵۷ بیمار با علایم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۹۸ بیمار بستری مبتلا به کرونا بوده‌اند.

دهقانی گفت: ۳۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۲ نفر وخیم است.

تداوم روند صعودی موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی

آمار فوتی‌ها پایین است

وی به نکته دیگری هم اشاره کرد که تعداد کم فوتی کرونا در خراسان جنوبی نسبت به پیک‌های قبلی است، هرچند با افزایش موارد سرپایی و بستری به طور معمول فوتی‌ها ۲ هفته بعد خود را نشان می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خدا را شاکریم که آمار فوتی‌ها پایین است و متناسب با بستری‌ها و موارد مثبت نیست که ناشی از این است که درمان خیلی سریع انجام می‌شود، پروتکل‌های درمانی در کشور بهبود پیدا کرده و تخت بستری در استان به اندازه کافی داریم.

وی افزود: اکسیژن‌سازهای زیادی در سطح بیمارستان‌های استان توزیع شده که همه اینها باعث شده علیرغم زیاد بودن موارد مثبت و بستری، آمار فوتی‌ها کم باشد البته اگر همراهی مردم در استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از برگزاری و شرکت در مراسم نباشد، این پیک شکسته نمی‌شود و کماکان درگیر این بیماری خواهیم بود.

دهقانی اظهار داشت: در ماه محرم قرار داریم و مراسم عزاداری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در محیط‌های باز در حال برگزاری است لذا درخواست داریم افرادی که تست‌شان مثبت شده، زمان قرنطینه را تا بهبودی کامل رعایت کنند و در مراسم شرکت نکنند.

وی گفت: از ظرفیت بسیج برای نظارت بر رعایت قرنطینه افراد بیمار استفاده می‌کنیم و بپذیریم که ما قادر به قرنطینه این افراد نیستیم و هر بیمار باید براساس مسئولیت اجتماعی خود مراقبت لازم را داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر هفت شهرستان از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت خیلی پرخطر کرونایی قرار دارد و شهروندان باید احتیاط لازم را داشته باشند تا ضمن حفظ سلامتی خود، زمینه انتشار ویروس را فراهم نکنند.

روزهای بی‌سابقه در بیمارستان ولی‌عصر بیرجند

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در مرکز استان است، گفت: با توجه به افزایش روند بیماران تنفسی و کرونایی در استان تاکنون ۱۰ بخش این بیمارستان به بستری و پذیرش بیماران سرپایی اختصاص یافته است.

دکتر علیرضا محمودی‌راد افزود: در پیک قبل کرونا تعداد بیماران بستری کم بود اما در ۲ هفته اخیر بیماران زیاد شده و بخش‌های بستری بیمارستان ولی‌عصر (عج) که به بیماران کرونایی اختصاص داده شده بود، پُر شد.

وی اظهار داشت: بخشی از بیمارستان برای بیماران سرپایی و تزریق داروی آنها اختصاص یافته بود که با توجه به افزایش بیماران، یک بخش کامل با ظرفیت ۲۰ بستری زن و راهرویی برای بیماران سرپایی مرد نیز اختصاص یافته است.

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند گفت: مصرف اکسیژن بیمارستان خیلی بالا است و ساعتی ۱۵ کپسول اکسیژن در کنار دستگاه اکسیژن‌ساز مصرف می‌شود همچنین یک دستگاه اکسیژن‌ساز قابل حمل توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اختیار بیمارستان قرار گرفته است.

وی افزود: خیرین می‌توانند در ماه محرم در زمینه تامین وسایل حفاظت فردی مانند گان، ماسک معمولی، ماسک سه لایه و n۹۵ همچنین کپسول اکسیژن و تجهیزات جانبی آن که هزینه‌بر است، مساعدت داشته باشند.

عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

دومین محرم در دوران کرونا در حالی آغاز شد که قبل از آغاز ماه محرم تصمیمات و محدودیت‌های لازم درخصوص برگزاری مراسم عزاداری در ستاد ملی و استانی کرونا تصویب و به هیات‌های مذهبی ابلاغ شده است.

استاندار خراسان جنوبی در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: برگزاری مراسم عزاداری در فضای سربسته و دسته‌روی هیات‌های مذهبی در استان ممنوع است.

حمید ملانوری افزود: اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا در مراسم عزاداری و اماکن مذهبی مورد تاکید است.

وی اظهار داشت: اداره کل تبلیغات اسلامی استان باید گزارش عملکرد نظارت‌ها و بازرسی از عزاداری‌ها را روزانه به معاون سیاسی استاندار ارسال کند تا مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برگزاری مراسم مذهبی در محیط بسته نیز ممنوع است گفت: در این خصوص باید نظارت و دقت شود تا مراسم ماه محرم در محیط‌های بسته مساجد و حسینیه‌ها برگزار نشود.

وی تصریح کرد: تمامی فضاهای باز ورزشی، مدارس، دانشگاه‌ها و هر مکان دولتی که فضای باز دارد، در اختیار هیات‌های عزاداری قرار می‌گیرد تا مراسم در فضای باز برگزار شود.

ملانوری بر اجرای با قدرت و قوی طرح شهید سلیمانی تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح در برخی استان‌ها روند کندی داشته اما در استان ما اقدامات خوبی انجام شده و تقاضا داریم به عنوان یک طرح محله‌محور و کمک‌کننده در بیماریابی‌ تقویت شود.

وی گفت: در جلسه قبل ستاد استانی کرونا تاکید کردیم تیم‌های طرح شهید سلیمانی در محل برگزاری مراسم در سراسر استان مستقر شوند لذا این طرح باید ادامه یابد و درخصوص تذکر دادن، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام شود.

تداوم روند صعودی موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی

جلوگیری از تجمع در ماه محرم 

رییس شورای هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی هم گفت: هزار و ۳۴۰ هیات مذهبی در این استان مجوز فعالیت دارند که براساس تصمیمات ستاد کرونا اجرای مراسم عزاداری در فضای باز با ظرفیت یک سوم برگزار می‌شود.

غلامرضا عباسی مقدم افزود: از برگزاری تجمع در ماه محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا جلوگیری می‌شود و برگزاری مراسم هیات‌ها به صورت محله‌ای است و اجازه تردد و دسته‌روی ندارند.

وی بیان کرد: سقف برگزاری مراسم‌ عزاداری حداکثر ۲ ساعت است و پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک به طور مستمر رصد و به افرادی که رعایت نکنند، تذکر داده می‌شود.

رییس شورای هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی گفت: ۳۰ نفر بازرس توسط شورای هیات‌های مذهبی بر هیات‌ها نظارت می‌کنند و در صورت گزارش تخلف ضمن تذکر در صورت تکرار، برخورد می‌شود.

وی با اشاره به بازرسی‌های انجام شده در ماه محرم ادامه داد: انجام پذیرایی، توزیع نذری، برپایی ایستگاه صلواتی در محل برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است.

اما رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در برخی شهرستان‌ها فاصله اجتماعی در مراسم عزاداری رعایت نمی‌شود و برگزاری مراسم در محیط مسقف ممنوع است همچنین تعداد محدودی ایستگاه صلواتی برپا شده که تذکرات لازم داده شده است.

دهقانی افزود: برپایی ایستگاه صلواتی در تمام کشور و استان ممنوع است اما در برخی شهرها ایستگاه برپا شده است، همچنین فاصه‌گذاری در برخی شهرها رعایت نمی‌شود.

وی اظهار داشت: در طرح شهید سلیمانی به افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تذکر داده می‌شود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: برخی باشگاه‌های ورزشی در استان کماکان فعال هستند که نیاز به مدیریت دارد و تقاضا داریم مدیر مربوطه نسبت به مدیریت باشگاه یا بسته شدن مکان اقدام کند.

وی اضافه کرد: در زمینه محافظت از روستاها در برابر شیوع ویروس کرونا باید با همکاری دهیاری و شوراهای اسلامی در تعطیلات تاسوعا و عاشورا چاره‌اندیشی شود زیرا اگر آلودگی به روستا ورود کند، مردم دچار چالش جدی خواهند شد.

براساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد بین استانی همزمان با سراسر کشور از ساعت ۱۲ روز یکشنبه (۲۴ مرداد) در خراسان جنوبی آغاز شد و تا پنجم شهریور ماه خودروهای با پلاک غیربومی اجازه ورود به استان و خودروهای بومی اجازه خروج را ندارند.

همه اصناف، ادارات و بانک‌ها نیز از امروز دوشنبه (۲۵ مرداد) تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مرداد) به جز ادارات و اصناف ضروری تعطیل هستند.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۳ مرداد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، هفت شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شمار بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۵ نفر رسیده است و تاکنون ۹۸ هزار و ۴۸۳ نفر براثر این بیماری در کشور جان خود را از دست دادند.