رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: قضات باید حداقل هر ۶ ماه یک بار از زندان‌ها بازدید داشته باشند زیرا این بازدید آثار و برکات روحی و قضایی بالایی دارد و باعث اعتماد زندانی به دستگاه قضا می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز پنجشنبه در گردهمایی فصلی معاونین رییس کل، روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان خراسان جنوبی، توجه به زندان و زندانیان را ضروری دانست و اضافه کرد: علاوه بر سرعت رسیدگی به پرونده‌های زندانیان باید از زندان‌ها هم سرکشی داشته باشیم.

وی گفت: موضوع زندان‌ها بخشی از کار ماست و فکر نکنیم سازمان زندان‌ها وجود دارد و ما مجموعه قضایی تکلیفی نسبت به زندانیان نداریم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: تصمیم‌گیری و مدیریت زندانی از وظایف مجموعه ماست و باید از زندان‌ها سرکشی و ارتباط نزدیک با زندانیان داشته باشیم، دفاعیات زندانیان را با حضور در زندان‌ها بشنویم چرا که این دفاعیات در تصمیم‌گیری قضات خیلی مهم است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در فضای اداری و مجتمع‌های قضایی توسط مردم و کارکنان افزود: نباید شرایط کرونا مانع خدمت‌رسانی ما به مردم و انجام وظایف قانونی شود.

وی بیان کرد: واکسیناسیون به سرعت در خراسان جنوبی در حال انجام است و اکثر همکاران قضایی و اداری مجموعه دادگستری واکسن را تزریق کردند و در این زمنیه نگرانی نداریم.

حجت الاسلام حمیدی گفت:  شاید در هفته‌های آینده با اعمال محدودیت‌های هوشمند فقط کسانی را در مجتمع‌ها و حوزه‌های قضایی از نظر حضور فیزیکی بپذیریم که ۲ دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و البته این موضوع به مصوبه ستاد ملی کرونا هم بستگی دارد.

وی افزود: بین همکاران ما و سایر دستگاه‌های اجرایی انجام واکسیناسیون تکلیف اداری است و روسای دادگستری‌ها در پذیرش مرخصی‌های استحقاقی و استعلاجی همکارانی که مبتلا به کرونا شدند، دقت کنند لذا همکاران ما در صورت تزریق واکسن می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند در غیر این صورت باید از مرخصی استحقاقی و بدون حقوق استفاده شود.

سیاست‌های تحولی سرلوحه کارکنان باشد

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی به سیاست‌های قوه قضاییه و پیگیری اجرای حداکثری آنها در سراسر استان اشاره کرد و گفت: باید این سیاست‌ها نصب‌العین همه همکاران باشد و در سند تحول قوه قضاییه این سیاست‌ها تدون شده و در اختیار همه همکاران است که باید به‌صورت روزانه در مجموعه دادگستری استان پیگیری و دنبال شود.

وی براساس سیاست‌های ابلاغی قوه قضاییه، نظارت بر زیر مجموعه را ضروری دانست و گفت: همه مدیران قضایی و مدیران دادگستری استان باید نظارت کامل، میدانی، سرزده و مستمر بر زیر مجموعه خود داشته باشند تا به اهداف مدنظر دست یابیم.

وی شورای حل اختلاف را مجموعه‌ای از دستگاه قضایی دانست و اضافه کرد: لازم است همان حساسیتی که بر حوزه‌های قضایی و عملکرد قضات داریم همین نظارت را در مورد شوراهای حل اختلاف هم داشته باشیم و برخی گلایه‌مندی مردم از این شوراها بیشتر از دادگستری‌ها است.

حجت الاسلام حمیدی با تاکید بر توجه به صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف گفت: وظیفه اولیه و ذاتی این شوراها، حل اختلاف است و باید در این زمینه فعال‌ترین مجموعه باشند.

وی با بیان اینکه نظارت بر نحوه رفتار کارکنان و قضات دادگستری با مردم از اهمیت اساسی برخوردار است افزود: بخش عمده گلایه‌مندی مردم در نحوه برخورد است و با نظارت‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، حسن رفتار با ارباب رجوع بسیار خوب شده است و باید برخورد ما به عنوان مجموعه قضایی برای مردم و سایر دستگاه‌ها الگو باشد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: برخورد نامناسب توسط کارکنان و قضات دادگستری باعث یاس و ناامیدی مردم می‌شود لذا رفتار ما باید متناسب با شان مردم و مزین به نکات اسلامی و انسانی باشد و نباید به دلیل حجم زیاد کارها و فعالیت مجموعه از مدار اخلاق اسلامی خارج شویم.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر نحوه رسیدگی به پرونده‌ها از نظر کیفیت رسیدگی، اتقان احکام و استحکام آرا خیلی مهم است گفت:  وظیفه اولیه ما در دادگستری اجرای عدالت و احقاق حق مردم است که این موضوع در نحوه رسیدگی به پرونده‌ها نمود پیدا می‌کند.

حمیدی بیان کرد: نظارت بر عملکرد شعب از نظر آمار و عملکرد از نظر کمی هم مهم است و نظارت کمی به این معنا نیست که کیفیت فدای کمیت شود بلکه در کنار کیفیت بر عملکرد کمی شعب هم باید نظارت داشته‌باشیم تا حجم زیادی از پرونده‌ها را در شعب نداشته‌ باشیم.

وی با تاکید بر اینکه روسای دادگستری بر عملکرد کمی و کیفی مجموعه خود حساس باشند و بررسی‌های لازم و علت‌یابی را ماهانه انجام دهند گفت: نظارت بر پرونده‌های کثیر شاکی مهم است و در این زمینه پرونده‌های زیادی در استان نداریم که مدیریت همان تعداد محدود هم به قاضی شعبه تنها واگذار نشود و دادستان‌ها هم ورود پیداد کنند و نظارت داشته باشند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: نظارت بر صدور قرارهای تامین هم باید انجام شود به‌خصوص بر صدور قرار بازداشت موقت تاکید داریم که قرار بازداشت موقت باید به میزان مورد نیاز و در صورت ضرورت صادر شود  اما در جایی که امنیت جامعه مورد تهدید است باید با شجاعت و شهامت عمل شود و نباید دست قضات ما بلرزد.

دادستان‌ها به مساله تنظیم بازار ورود کنند

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تنظیم بازار اشاره کرد و افزود: تنظیم بازار و مایحتاج عمومی وظیفه ما نیست ولی باید در این زمینه به دستگاه‌های اجرایی کمک کنیم، رییس قوه قضاییه هم تاکید کرد دادستان‌ها در بحث تنظم بازار ورود و به تعزیرات و رفع نابسمانی‌ها در بازار کمک کنند.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: هرچند پیگیری‌هایی انجام می‌شود اما مردم خروجی آن را مردم نمی‌بینند و بازار در زمینه گرانی، تفاوت در قیمت‌ها و کمبود اقلام ثبات و آرامش لازم را ندارد که مردم نیز از این موضوع گلایه‌مند هستند.

وی گفت: ما به عنوان دستگاه قضایی و دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم در این زمینه ورود پیداد کنند.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر برخی دستگاه‌ها کم‌کاری می‌کنند، دادستان‌ها ورود پیدا کنند و در حد توان در حل مشکلات مردم تلاش شود، نباید مایحتاج عمومی مردم مورد سوء استفاده سودجویان قرار گیرد و باید در قالب یک چرخه سالم به دست آنان برسد.

وی با اشاره به اینکه باید مجموعه قضایی استان در برابر موضوع فساد حساس باشند افزود: باید نسبت به فساد در درون مجموعه اداری خودمان، دستگاه‌های اجرایی و سطح جامعه حساس باشیم چرا که مرجع رسیدگی به فساد هستیم و باید روی پرونده‌های فساد حساسیت خاصی داشته‌ باشیم.

حجت الاسلام حمیدی با تاکید بر اینکه فساد در جامعه مانند غده سرطانی است که باید همه ما از صدر تا ذیل روی این غده حساس باشیم گفت: نباید نسبت به بسترهای فسادزا در جامعه بی‌تفاوت باشیم و باید در برابر این بسترها وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهیم.

وی اظهار داشت: به جای اینکه با فساد موردی در جامعه برخورد کنیم باید با بسترهای بروز فسادهای مختلف از جمله اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه برخورد کنیم، چراکه بسترها زمینه‌ساز آلودگی و فساد جامعه است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: شناسایی بستر فساد، حساس بودن و برخورد با بستر از نکات مهم و اساسی است که باید همه ما وظیفه خود را به‌خوبی عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همچنان حمایت از تولید و اشتغال برای دستگاه قضا مهم است اضافه کرد: هر کاری در دستگاه قضا می‌توانیم باید در این خصوص انجام دهیم و امیدواریم دستگاه‌های اجرایی به‌خوبی در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند که نیاز به حضور دستگاه قضا نباشد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: توجه به مسائل فرهنگی در درون دستگاه قضایی و جامعه نیز مهم است زیرا در دوران کرونا مسائل فرهنگی ما آسیب دید و باید برنامه‌های فرهنگی و مسائل شرعی و دینی مردم با رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی دنبال شود چرا که توجه به مسائل فرهنگی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی با تاکید بر رسیدگی به پرونده‌ها معوق از جمله برنامه‌های امسال مجموعه دادگستری استان افزود: بخشی از پرونده‌های معوق رسیدگی شده و بخش دیگر نیازمند همت دادستان‌ها است لذا نباید پرونده بیش از یک سال در دادسراها داشته باشیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی دادرسی الکترونیک را ظرفیت بزرگ در اختیار دستگاه قضا برشمرد و گفت: خراسان جنوبی در این زمینه پیشگام است و باید حداکثر استفاده از این ظرفیت را داشته باشیم و به وضعیت موجود راضی نباشیم، امروز بیش از ۶۰ سامانه الکترونیکی در اختیار دستگاه قضاست که باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

گردهمایی فصلی روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان امروز با حضور رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به‌صورت ارتباط تصویری در تمامی حوزه‌های قضایی استان برگزار شد.