معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه ویژه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار به مسائل زیست محیطی نقاط مرزی استان به جهت اهمیت نگهداشت جمعیت در این مناطق ضرورت دارد.

در نشست کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا که با حضور دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده توسط ستاد ملی، شرایط مطلوب و رضایت‌بخش از نظر اجرای برنامه‌های مقابله با گرد و غبار در استان وجود دارد.

وی افزود: مدیریت نادرست در گذشته، شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی مداوم سبب شده تا گرد و غبار به نقاط مختلف استان خراسان جنوبی آسیب وارد کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حفظ جمعیت در مناطق مرزی استان از بُعد امنیتی اهمیت زیادی دارد گفت: مناطق مرزی نباید خالی از جمعیت باشد لذا توجه به گرد و غبار و فراهم کردن شرایط مناسب زیست محیطی برای زندگی مرزنشینان باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: اقدامات زیادی در استان برای مقابله با گرد و غبار و محافظت از مراتع و محیط زیست انجام شده که احیای قنوات، احداث بیش از ۲ هزار سازه آبخیزداری و استفاده از پساب فاضلاب از جمله آنهاست و اگر این اقدامات توسط دستگاه‌های مربوطه انجام نمی‌شد بیش از این در معرض آسیب و خطرات ناشی از گرد و غبار قرار داشتیم.

عباس‌زاده گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی توسط استاندار با جدیت در حال پیگیری است و برای نگهداشت جمعیت در شرق کشور اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به بیش از ۲۰ سال خشکسالی پیاپی در این استان اقدامات جدی زیست محیطی برای نگهداشت جمعیت در مرز باید انجام شود لذا تا جایی که امکان دارد باید مخاطرات زیستی را کاهش دهیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور