استاندار خراسان جنوبی گفت: در حوزه مدیریتی، همه اختیارات به مدیران حوزه‌های مختلف تفویض شده تا به دنبال خلق منابع باشند.

«حمید ملانوری» روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان نهبندان افزود: مدیران باید از طریق بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، بانک‌ها، فاینانس‌ها و سرمایه‌های بخش خصوصی برای رفع موانع اقدام کنند.

وی به ظرفیت‌های نهبندان اشاره کرد و گفت: این شهرستان به عنوان بهشت معدنی با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی و با بهره‌گیری بیش از پیش ظرفیت مرز می‌تواند در مسیر توسعه قرار گیرد البته این ظرفیت‌ها باید به ثروت تبدیل شود تا بتواند مشکلات منطقه را حل کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مباحث مطرح شده در حوزه‌های مختلف شهرستان نهبندان اظهار داشت: مباحث مطرح شده در حوزه‌های آب شرب، راه‌های روستایی و محورهای مواصلاتی، سلامت، توسعه و عمران روستایی و شهری در مصوبات سفر خواهد آمد اما حل و فصل آنها نیازمند هم‌افزایی و تعامل گسترده بین همه نیروهایی است که دغدغه توسعه نهبندان را دارند.

ملانوری موضوع آب شرب را بسیار مهم خواند که باید به درستی مدیریت شود و ادامه داد: اگرچه در زمینه ساخت راه‌ها در استان اقدامات خوبی در جریان است اما باید تلاش کنیم در این زمینه به میانگین کشوری برسیم.

وی به جایگاه رفیع دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در عمران و آبادانی کشور اشاره کرد و گفت: دهیاری و شهرداری به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی باید بیشتر فعال شوند و برای ایجاد درآمدهای پایدار از ظرفیت‌های موجود در استان بهره ببرند تا بتوانند توسعه و عمران را در مناطق شهری و روستایی رقم بزنند.

اقتصاد مقاومتی، نسخه شفابخش حل مشکلات کشور

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان بهترین نسخه شفابخش برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور نام برد و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی چگونه اقتصادمان را به نحوی پیش ببریم که در برابر تکانه‌های اقتصادی مقاوم باشد.

وی به شعار یکی از سال‌های گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: این شعار راه برون رفت از همه چالش‌های موجود است.

ملانوری تصریح کرد: اقتصادی که بر مدار فرهنگ ایرانی و اسلامی بوده، پیوست فرهنگی داشته باشد، همه برنامه‌های مدیریتی آن جهادی باشد و عزم ملی در حوزه‌های مختلف مدیریتی در راستای آن شکل بگیرد، راه برون رفت ما از مشکلات موجود است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران گفت: این ستاد به دنبال ایجاد ساز و کاری است که بتواند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به عنوان بهترین نسخه شفابخش حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، معیشتی و اجتماعی دنبال کند.

زندگی عزتمندانه مردم مهمترین هدف انقلاب اسلامی است

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: زندگی با عزت، سعادتمندانه، با کرامت، آرام و با نشاط انسان‌ها در جامعه، از مهمترین اهداف شکل‌گیری انقلاب اسلامی است.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با همین شعار و هدف و بر پایه مکتب اسلام و رفتار اسلامی شکل گرفت تا بتواند مردم را در هر سطحی به رفاه برساند.

وی با تاکید بر تاثیرپذیری انقلاب از دین مبین اسلام تصریح کرد: دهه فجر یادآور ایامی است که مردم ثمره مجاهدت‌ها و مبارزات سال‌های متمادی خود را دیدند.

ملانوری گفت: مردم به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به دنبال این بودند که نظامی مبتنی بر فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی بر کشور حاکم شود.

وی با تاکید بر اینکه این دو فرهنگ، بهترین الگوهای رفتاری بشری را رقم زده است گفت: اگر مدیران جهان در روش‌های مدیریتی خود به بزرگترین معجزه نبی مکرم اسلام (ص) رجوع می‌کردند، هیچ مشکلی در دنیا وجود نداشت زیرا خداوند بهترین راه و رسم‌های زندگی را برای انسان‌ها در قرآن کریم به ودیعه گذاشته و همه موجودات را در خدمت اشرف مخلوقات قرار داده است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی به خدمات نظام اسلامی در کشور اشاره کرد و افزود: مقایسه ایران امروز با روزهای شکل‌گیری انقلاب، گواه این ادعاست و مؤید کارهای بزرگ نظام در عمران و آبادانی ایران اسلامی است.

وی بیان کرد: با وجود خدمات گسترده‌ای که صورت گرفته، همچنان به کارهای بیشتری در حوزه‌های زیرساختی و عمران شهری و روستایی نیاز است.

ملانوری با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی متذکر شد: علیرغم استمرار همه دشمنی‌هایی که از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته و تا الان هم در جریان است، این انقلاب با آموختن راه‌های مقاومت به مسیر درخشان خود در همه عرصه‌ها ادامه داده است.

وی به جایگاه ویژه کشورمان در صلح و ثبات منطقه اشاره کرد و گفت: امروز در سیاست‌های امنیتی منطقه و دنیا نقش تعیین کننده‌ای داریم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگرچه مشکلات معیشتی و اقتصادی در جامعه دیده می‌شود اما کشورمان در سطح کلان در حوزه‌های اقتصادی، دفاعی و امنیتی، پیشرفته و مقتدر است.

وی به تهدیدات توخالی آمریکا ضد ایران اشاره کرد و گفت: امروز کشورمان با حمایت و پشتیبانی مردم از امنیت بالایی برخوردار است.

ملانوری با اشاره به حمایت همه‌جانبه مردم از نظام اسلامی در همه بزنگاه‌های انقلاب گفت: جنگ تحمیلی، خشکسالی‌های سنوات اخیر، تحریم و سایر مشکلات و بحران‌ها نتوانسته این مردم را از پای درآورد.

وی افزود: آنچه مردم را آزار می‌دهد، بی‌توجهی برخی مدیران است و زمانی که می‌بینند مسئولی به جای خدمت به آنها به دنبال منافع فردی، گروهی و جناحی خود است، رنج می‌برند لذا رفتار مدیران باید انقلابی و جهادی باشد.

استاندار خراسان جنوبی که صبح امروز در قالب برنامه “پنجشنبه‌های سفر” و در هفتمین سفر شهرستانی خود وارد نهبندان شد، در ادامه برنامه‌های این سفر در قالب دیدار چهره به چهره با شماری از مردم این شهرستان مرزی دیدار کرد.

ملانوری در این برنامه که در قالب میز خدمت برگزار شد، ضمن استماع مطالبات مراجعه‌کنندگان، دستورات لازم را برای رفع مشکلات مردم به دستگاه‌های مربوطه صادر کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و امام جمعه نهبندان و تعدادی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی نیز استاندار را همراهی کردند.

استاندار خراسان جنوبی امروز بدو ورود به نهبندان پس از حضور در مزار شهدای گمنام نهبندان، در نخستین برنامه سفر خود با خانواده شهید حبیب‌الله زنگویی دیدار کرد.

وی سپس از کارخانه کنسانتره آهن،  کارخانه اکسید منیزیم در شهرک صنعتی نهبندان و پروژه‌های توسعه اورژانس و احداث ساختمان تصویربرداری بیمارستان شهید آتشدست بازدید کرد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

این شهرستان در مجاورت مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارد و سرشار از مواد معدنی است.