رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۶۶۰ رشته قنات در خراسان جنوبی طی ۲ سال گذشته احیا شده که نسبت به سال‌های ماقبل ۲۷۵ درصد رشد داشته است.

 مهدی جعفری در دیدار اعضای شورای اسلامی استان با استاندار خراسان جنوبی افزود: هفت هزار و ۵۰۰ رشته قنات در سطح استان داریم که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، هزار و ۳۱ میلیارد ریال برای احیای قنوات استان هزینه شده است.

وی همچنین از راه اندازی مرکز تحقیقات زرشک و عناب در شهرستان قاینات خبر داد و گفت: سه طرح تحقیقات مهم در این مرکز شروع شده و مرکز تحقیقات بز کرکی در سربیشه و باغبانی در طبس هم راه اندازی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: مطالبات در بخش کشاورزی زیاد است اما اعتبارات موجود پاسخگوی همه نیازها نیست.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به کشاورزان استان پرداخت شده که نسبت به سال ماقبل آن چهار برابر بوده است.

جعفری گفت: در حال حاضر معادل ۳۵ هزار میلیارد ریال پرونده درخواست تسهیلات تشکیل شده اما کل اعتبارات بخش کشاورزی استان ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه برخی کارهای زمین مانده بعد از ۱۰ سال اکنون به انجام رسیده ادامه داد: مجتمع گلخانه فردوس یکی از پروژه‌هاست که زیرساخت آن در دولت دهم آماده شد و اکنون واگذاری‌های آن به نتیجه رسیده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجتمع دام سبک اسلامیه بعد از گذشت ۱۴ سال راه اندازی شده است گفت: در مورد بارگاه زرشک هم زمینه طوری فراهم شده که در کمترین زمان می‌توان مجوز صادر کرد و ایجاد مجتمع بارگاه زرشک در افین با ۵۰۰ متقاضی از اقدامات بی نظیری بوده که الگویی برای استان همجوار شده است.

وی همچنین از اختصاص ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: سالانه ۱۳ هزار هکتار به این سامانه‌های نوین تجهیز می‌شود تا بتوان سرانه استان را از ۲۵ درصد در سطح کشور ارتقا داد.

جعفری یادآور شد: راه اندازی کارخانه قند قهستان از اقدامات خوب دولت سیزدهم است که در حال رایزنی با افغانستان برای تامین چغندر قند این کارخانه هستیم.

وی با اشاره به مشکل کشاورزان درخصوص سهمیه سوخت ادوات و ماشین آلات کشاورزی گفت: طرح اختصاص سوخت براساس پیمایش به نفع بخش کشاورزی است زیرا به هر میزان که ادوات و ماشین آلات سوخت مصرف کنند سهمیه تخصیص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: ۶ هزار و ۳۰۰ تراکتور در استان داریم که اگر خدمات رسانی داشته باشند نارضایتی از سوی کشاورزان برای شخم و شیار نباید مطرح شود.