خراسان جنوبی با بیش از ۶۰۰۰ قنات در سطح کشور، رتبه نخست تعدد قنوات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی؛ حسن رمضانی مدیر کل گفت: با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر و قهرآسمان، آب در اکثر قنوات استان همچنان در حال جوشش از دل زمین است.

وی افزود: دکتر محمد برشان کارشناس، پژوهشگر و نویسنده در خصوص اهمیت آب و تمدن کهن قنات های ایران تحقیقات وسیعی انجام داده و معتقد است قنوات عجایب باورنکردنی در دنیای مدرن امروزه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: قنات یکی از ابتکارات ایرانیان جهت مبارزه با کمبود آب و تامین کشاورزی خصوصاً در مناطق خشک و نیمه خشک است. با توجه به منابع متعدد علمی و پژوهش های انجام گرفته مشخص می‌شود که قنات از جنبه‌های گوناگونی مورد توجه بوده و کاربردهای فراوانی دارد.

رمضانی گفت: عمده‌ی کاربردهای گوناگون انواع قنات در ایران، تأمین آب شرب انسان و دام‌ها و مصارف کشت و کار است که حیات و بقای انسان بدان وابسته است. در بیشتر نقاط ایران به قنات‌ها عنوان نر و ماده اطلاق می شود و هر کدام مشخصات مخصوص به خود را دارند. آب نر پرقدرت وپرفشار است‌، از لحاظ آشامیدن سنگین، گل‌آلود و دارای املاح است ولی قنات ماده آبی سبک دارد، در مسیری که می‌رود گیاه می روید، با آرامش حرکت می‌کند، املاح خیلی کمی دارد و برای آبیاری مناسب است. در واقع قناتی که ماده باشد در طول سال با وجود بارندگی یا کمبود آب همیشه به صورت یکسان آب دارد.

وی بیان داشت: قنات همیشه موجب اشتغال زایی بوده و به رونق اقتصادی منطقه وتوسعه پایدارآن کمک می کند و یکی از مهمترین مواریث فرهنگی باز مانده از گذشتگان تلقی می شود.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله