معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: امکان واردات کالاهای مشمول طرح کوله‌بری در سایر استان‌های مرزی با پیگیری مسوولان استان در خراسان جنوبی هم فراهم شد.

جواد اشرفی ر در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی افزود: خرده‌فروشی در بازارچه مرزی ماهیرود به‌زودی فعال می‌شود و در طرح خرده‌فروشی تا سقف ۴۰۰ دلار در هفته، مرزنشینان از عوارض گمرکی معاف هستند بنابراین دغدغه‌ای برای تعهدات ارزی نداشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری کارگروه ماده ۱۲ شورای ساماندهی مبادلات مرزی کشور و حضور مدیران اقتصادی استان در این کارگروه برای رفع مشکلات مبادلات مرزی گفت: با توجه به اینکه طبق مصوبه هیات وزیران، خراسان جنوبی به عنوان استان کوله‌بری تعریف نشده، در این کارگروه مصوب شد اقلامی که برای کوله‌بری در سایر استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان و استان‌های غربی قابیلت واردات دارد، همان اقلام برای استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی در قالب واردات از بازارچه‌های مرزی تعریف شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از این پس در خراسان جنوبی قابلیت واردات خرده‌فروشی ۹۷ ردیف از ۱۰۰ ردیف کالاهای استان‌های دارای مجوز کوله‌بری وجود دارد علاوه بر این مجوز ۶۸ قلم کالاهایی که قبلا برای تعاونی مرزنشینان تعریف شده را هم داریم.

وی گفت: همچنین یک فهرست پیشنهادی از استان‌های خراسان‌ جنوبی و خراسان رضوی برای واردات کالا داشته‌ایم که امکان واردات اقلام ارائه شده در این فهرست را داریم و در مجموع بیش از ۲ تا سه هزار کد تعرفه گمرکی کالا برای واردات کالا به کشور از بازارچه‌های مرزی استان وجود دارد که دست تعاونی‌های مرزنشین برای انتخاب واردات کالا از کشور افغانستان باز است.

اشرفی با اشاره به خرده‌فروشی محدود در بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه که از شهریور سال گذشته آغاز شد افزود: همه تلاش ما این است که سه بازارچه‌ یزدان، دوکوهانه و میل ۷۳ را در فرایند خرده‌فروشی جدید که اعلام شده وارد فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری هدف‌گذاری ۱۱۷ میلیون دلار صادرات برای خراسان جنوبی از مرکز ابلاغ شده است گفت: تاکنون ۵۵ درصد این تعهد محقق شده و نیاز است همه دستگاه‌های متولی همراهی لازم را داشته باشند که این تعهد به‌طور کامل محقق شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: برای تامین سوخت پیمانکار پروژه ساخت راه گمرک ماهیرود – استان فراه افغانستان با حضور دستگاه‌های متولی جلسه موردی برگزار تا راهکارهای لازم برای رفع مشکل ارائه شود.

وی بیان کرد: صادرات کالا از مرزهای استان طبق قوانین ابلاغی انجام می‌شود مگر اینکه مصوبه شورای تامین را درخصوص عدم صادرات برخی کالاها داشته باشیم.

استان خراسان جنوبی در چهار شهرستان‌ سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها در سال‌های اخیر مرز رسمی ماهیرود بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور است.

فعال‌سازی سه بازارچه‌ مرزی دیگر خراسان جنوبی در دستور کار دولت سیزدهم و مدیریت استان است به‌طوری که بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه شهریور پارسال به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور