استاندار خراسان جنوبی تفکر توسعه‌ای را لازمه توسعه استان دانست و گفت: بهترین جا برای تشویق مردم به تفکر توسعه‌ای، تعاونی‌ها است.

 حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی رییس و اعضای اتاق تعاون استان افزود: اگر قرار است توسعه استان اتفاق بیفتد باید تفکر توسعه‌ای رقم بخورد.

وی گفت: تعاونی‌ها بسترهای خوبی هستند تا مردم گروه گروه جمع شوند، آموزش ببینند و جرأت و جسارت به آنها تزریق شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر به دنبال فعال کردن گروه‌ها و اقشار مختلف هستیم تا در مسیر توسعه از آنها استفاده کنیم، بهترین کار ایجاد تعاونی‌هاست.

وی گفت: تعاونی، بهترین جایگاه برای همفکری و همراهی و خرد جمعی پیرامون نیازها و برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت‌های استان است.

ملانوری تصریح کرد: افکار عمومی یکی از ارکان توسعه است که باید در راستای مباحث توسعه‌ای به کار گرفته شود.

وی افزود: تعاونی‌ها، بهترین جا برای سرمایه‌گذاری، بهترین راهکار برای فعال کردن جوامع محلی و بهترین فضا برای ترویج آموزش و فرهنگ‌سازی هستند.

وی عملکرد خراسان جنوبی در حوزه تعاونی‌ها را مطلوب خواند و گفت: اگرچه در حد کمال و ایده‌آل نیست اما استان در حوزه تعاونی‌ها ورود خوبی داشته و ما باید به عنوان متولیان امر ببینیم توانسته ایم از این تعاونی‌ها به درستی استفاده کنیم؟

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین تعاونی‌های استان در زمینه کشاورزی، معدن و خدمات فعالیت دارند که البته عمده ظرفیت‌های استان هم در همین حوزه‌ها است و ما باید ببینیم در همین سه موضوع که بیشتر مورد اقبال واقع شده چقدر توانسته‌ایم به اشتغال، سرمایه‌گذاری، نوآوری و بهره‌وری دست یابیم و این تعاونی‌ها به چه میزان از نیازهای استان را تامین کرده‌اند؟

وی خاطرنشان کرد: اتاق تعاون، اداره کل تعاون و دیگر تصمیم‌گیران باید بدانند روزی که نهالی می‌کاریم لازم است به صد سال آینده آن هم فکر کنیم، این نهال قرار نیست همیشه کوچک بماند.

ملانوری گفت: آنچه در زمان تاسیس تعاونی‌ها باید مدنظر قرار گیرد، این است که آینده فعالیتی آنها ترسیم و مشخص شود این واحد تعاونی چقدر می‌تواند تولید ثروت و اشتغالزایی داشته باشد و به چه میزان در رفاه مردم تأثیر بگذارد؟

وی افزود: آنچه باعث شد تعاونی‌ها شکل بگیرد، همان تفکر همکاری و همراهی بود که در شرایط فعلی هم ما باید به ترویج این فرهنگ همت بگماریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم باید در قالب کار تعاونی و گروهی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و سایر حوزه‌ها بپردازند و برای اینکه این موضوع اهمیت پیدا کرده و محقق شود، باید مدام تکرار تا ملکه ذهن شود و در جامعه ترویج یابد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان اظهار داشت: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه بهره‌برداری از این ثروت‌هاست که باید در جامعه جاری و ساری شود.

ملانوری با اشاره به این که برای استفاده هرچه بهتر از این مزیت‌ها از سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم گفت: افرادی که متناسب با نیازها و ظرفیت‌های استان ورود می‌کنند، کار عملیاتی دارند و می‌توانند به توسعه استان کمک کنند، مورد استقبال قرار می‌گیرند در مقابل افرادی که زمین، تسهیلات، امکانات و خدمات می‌گیرند اما کاری انجام نمی‌دهند، بدون تردید رد می‌شوند و جایی در استان ندارند.

وی افزود: کار باید علمی، تخصصی و متناسب با نیاز استان و آینده‌ای باشد که می‌شود متصور شد.

استاندار خراسان جنوبی از ستاد مثلث تدبیر، تلاش و توسعه گفت که در راستای بهره‌برداری از توانمندی‌های استان در دستور کار قرار گرفته است و افزود: آیین‌نامه ستاد تدبیر، تلاش و توسعه در حال نگارش است و ان شاء الله این ستاد، هفته آینده شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده از خرد جمعی و ظرفیت نخبگان، ذی نفوذان، دانشگاهیان و متخصصین برای برنامه‌ریزی در زمینه راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار استان از مهمترین اقدامات این ستاد خواهد بود.

رییس اتاق تعاون و اعضای حاضر که نمایندگان تعاونی‌های مختلف بودند و در جمع آنها مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش فنی و حرفه‌ای استان هم حضور داشتند، درخصوص مسایل و مشکلات مترتب بر تعاونی‌ها توضیحاتی را ارائه کردند.