مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: این استان پایلوت کشوری برنامه سازگاری با کم‌آبی است و در قالب آن برای کاهش ۱۰۵ میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی به توافق رسیدیم.

احمد قندهاری روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت برخط برگزار شد، افزود: این اتفاق بزرگی است که از طریق کمک‌هایی که جهاد کشاورزی به کشاورزان خواهد کرد و تعدیل چاه‌های کشاورزی با همکاری کشاورزان به احیای دوباره دشت‌های تشنه و خشک استان بپردازیم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی شرکت آب منطقه‌ای تعدیل پروانه‌های برداشت آب است اظهار داشت: البته این تعدیل بسیار اندک است و در طول برنامه پنج ساله انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: سال جاری زیر ۱۰ درصد از پروانه‌ها تعدیل خواهد شد چراکه در برخی از دشت‌ها شرایط منابع آبی خیلی خراب است و شاهد فرونشست و شکاف زمین هستیم لذا ریسک کشاورزی بسیار بالا است و در این مناطق کشاورزی پایدار نخواهد بود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های طرح سازگار با کم آبی، توسعه نهضت گلخانه‌ای در استان است که تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص پارسال منعقد شد و موضوع به شدت در حال پیگیری است.

قندهاری، تامین آب فضای سبز شهری از پساب فاضلاب را از دیگر برنامه‌ها دانست و ادامه داد: با شهرداری بیرجند تفاهم شده تا برای توسعه فضای سبز شهری از پساب فاضلاب برای آبیاری استفاده شود.

وی یادآور شد: همچنین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان طرح‌های بسیار خوبی در زمینه آبخیزداری در استان در حال اجرا دارند و در بخش کشاورزی نیز با برنامه‌های در دست اقدام، شاهد صرفه جویی آب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در مجموع در حوزه سازگاری با کم‌آبی یکی از موفق ترین شرکت‌ها در کشور خواهیم بود و این یعنی تضمین کشاورزی، توسعه معیشت کشاورزان و توسعه سرمایه‌گذاری در کشاورزی که سرجمع آن به توسعه استان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت گفت: امسال تاکنون ۲۶ میلیمتر بارندگی در استان گزارش شده که امید است بارندگی‌ها ادامه یابد.

قندهاری با بیان اینکه سدهای مخزنی استان ظرفیت ذخیره سیلاب‌ها را دارد افزود: از ۵۸.۵ میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای استان اکنون ۷۰ درصد خالی و برای مهار سیلاب‌ها آماده است.

وی در ارتباط با طرح انتقال از دریای عمان به شرق کشور از جمله خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایطی که در دنیا و به تبع کشور حاکم است عمده مشکل در خصوص نبود سرمایه گذار است البته اخیرا یک سرمایه گذار قابل، از هفته گذشته ورود پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: مذاکراتی با تهران، مشهد و ما انجام شده است، تمامی مصوبات اخذ شده و مشکل خاصی وجود ندارد لذا در صورت تامین منابع مالی عملیات اجرایی آغاز خواهد شد اما در خصوص آغاز عملیات نمی‌توانیم قول بدهیم.

وی بیان کرد: امید است با حضور سرمایه گذار موضوع را به سرانجام برسانیم و به توافق برسیم در این زمینه استانداران خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان پیگیری لازم را انجام خواهند داد.

قندهاری با بیان اینکه سرمایه گذاران مختلف از بخش خصوصی و دولتی در این زمینه ورود می‌کنند عنوان کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به عنوان یک پروژه اصلی در شرق کشور مطرح است و سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پیگیر موضوع هستند.

وی تاکید کرد: موضوع انتقال آب از دریای عمان فعلا در همین مرحله است و توضیح بیشتری نمی‌توانیم بدهیم اما وزارت نیرو پذیرفته است که بخشی از آن را به صورت تضمینی خریداری کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ارتباط با طرح تامین آب شرب در استان گفت: خراسان جنوبی یکی از گران‌ترین استان‌ها در تامین آب شرب است چون باید از فواصل بسیار دور آب شرب را تامین کنیم که این وظیفه و مسوولیت ما است.

وی با بیان اینکه مدیریت، نگهداری و صرفه جویی از آب شرب بر عهده تک تک شهروندان است افزود: در استان حدود پنج هزار کیلومتر خط انتقال و چهار هزار و ۸۶۰ کیلومتر خط انتقال آب شرب داریم که چهار تا پنج برابر طول خط عمان است تا آب با کیفیت به دست ما برسد لذا وظیفه ما بسیار سنگین است.

قندهاری با بیان اینکه پیگیر سند توسعه آب شرب استان هستیم اظهار داشت: بر این اساس تاکنون جلسات متعددی برنامه‌ریزی شده است و حداکثر تا ۶ ماه آینده نقشه جامعی برای تامین آب شرب و کشاورزی استان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هدف اصلی کارگروه این است برای تمامی شهرستان‌های استان و همچنین مجتمع‌های آبرسانی روستایی برنامه تامین آب شرب داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ارتباط با استفاده از ظرفیت گردشگری سدهای استان گفت: بروزرسانی مجموعه گردشگری محل سدها به زودی اصلاح و آماده‌سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه گردشگری سدها اکنون یکی از موضوعات مهم شرکت آب منطقه‌ای است افزود: زیرساخت تحقیقاتی کار آماده است و در این زمینه دست سرمایه‌گذاران را به گرمی می‌فشاریم.

قندهاری اظهار داشت: برخی از سرمایه‌گذاران در مرحله عقد قرارداد هستند در مرحله اول هیچ انتظاری از سرمایه‌گذار نداریم و شرکت کیسه‌ای ندوخته تا از محل گردشگری سدها درآمد کسب کند بلکه انتظار داریم وقتی صدها میلیارد تومان برای سدها هزینه کرده‌ایم مردم از این موهبت برخوردار شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بستر لازم برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شده است، استان خراسان جنوبی از انبوه ظرفیت‌های گردشگری برخوردار است که سدها نیز از جمله این ظرفیت‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در این زمینه فراخوان مربوطه در روزنامه‌های محلی و کشوری انجام شده است و تا پایان دی ماه سرمایه‌گذاران فرصت دارند.

قندهاری در ارتباط با رهاسازی پساب فاضلاب در رودخانه شاهرود بیرجند نیز گفت: خراسان جنوبی استانی تشنه و دارای منابع آبی محدود است لذا پساب فاضلاب مرهمی بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی اولویت نخست این شرکت را تغذیه‌ سفره‌های آب زیرزمینی برشمرد و افزود: با رهاسازی پساب فاضلاب که کیفیت آن را مدام بررسی و رصد می‌کنیم تصمیم داریم تا حدودی دشت تشنه بیرجند به حالت اولیه برگردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تاکید کرد: وزارت نیرو پساب فاضلاب را به عنوان آب جدید تلقی نمی‌کند که برای مصرف آن برنامه جدید داشته باشد بلکه آن را مرهمی بر برداشت آب زیاد از دشت‌ها می‌داند.

وی با بیان اینکه باید پساب مستقیم به منابع آب زیرزمینی تغذیه شود تصریح کرد: هرچند مقاومت زیادی در خصوص رهاسازی پساب فاضلاب وجود دارد اما این به نفع مردم است و بهترین محل رهاسازی نیز رودخانه‌ها هستند که با توجه به شرایط خاصی که دارند به راحتی آب را به زیرزمین می‌رسانند.

قندهاری عنوان کرد: از زمانیکه پساب فاضلاب بیرجند رهاسازی شده چندین مرتبه کیفیت آن مورد بررسی قرار گرفته است، کیفیت پساب کاملا منطبق بر استاندارد سازمان استاندارد کشور است و هیچ اشکالی به لحاظ استانداردها ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشاورزان و بهره‌بردارانی در مسیر رودخانه هستند قطعا جایگزینی پساب با آب کشاورزی یا جایگزینی آن با آب چاه‌های کشاورزی مرکز تحقیقات یا آب فضای سبز بیرجند در اولویت کاری ما قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اضافه کرد: با شهرداری بیرجند تفاهم نامه‌ای منعقد شده است تا از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند و با عده‌ای از کشاورزان نیز مذاکراتی انجام شده است چراکه کیفیت پساب به مراتب اکنون از کیفیت چاه‌های کشاورزی و شهرداری این منطقه بهتر است.

وی در ارتباط آب بارورسازی ابرها گفت: در این زمینه استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به صورت محدود سال‌های گذشته ورود کردند اما در خصص نتیجه و دستاورد آن نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم چون عده‌ای موافق و برخی مخالف هستند.

قندهاری افزود: تقریبا تمامی دشت‌های استان با مشکل اُفت آب زیرزمینی مواجه هستند و تمامی اقداماتی که در استان انجام می‌دهیم برای کاهش افت سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی بیان کرد: در استان با ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه‌ایم و بیش از ۲۰۰ درصد آنچه مصرف می‌کنیم سالانه اضافه برداشت داریم لذا همه برنامه‌ها به سمت و سویی خواهد رفت تا بتوانیم مصرف آب را در استان مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: دشت‌های سرایان و بشرویه در اولویت هستند و امید است مردم کمک کنند تا هرچه سریعتر این مشکل را حل و دشت‌ها را نجات دهیم.