معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از تولید و صادرات زرشک و عناب ارائه شده است و در سفر قریب الوقوع وزیر جهاد کشاورزی به استان پیگیری می‌شود.

محمدحسین اکبری روز پنجشنبه در نشست خبری که به صورت زنده از طریق اینستاگرام برگزار شد اظهار داشت: اگر این صندوق برای استان به تصویب برسد در آینده کشاورزان، بهره برداران و مسولان استان در صورتیکه برای این محصولات مشکل ایجاد شود نگرانی نخواهند داشت و محصولات به راحتی صادر خواهد شد.

وی در ارتباط با مشکل کشاورزان و بهره‌برداران استان درخصوص محصولات استراتژیک اظهار داشت: کشاورزان در زمینه برخی از مشکلات محصولات استراتژیک استان نقش کمرنگی دارند و باید در قالب تشکل یا اتحادیه با مشارکت مالی بهره‌برداران تاکنون بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزان استان حل می‌شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی در زمینه زعفران از لحاظ تولید رتبه دوم کشور و در زمینه تولید محصول عناب در کشور و زرشک در دنیا رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات پیش‌روی زرشک‌کاران خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: شیوع کرونا و در پی آن کاهش مصرف زرشک موجب افت قیمت این محصول استراتژیک خراسان‌جنوبی شد و خسارت‌هایی را به زرشک‌کاران وارد کرد.

اکبری با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از محصول زرشک‌کاران عمده استان روی دست آنان مانده است تصریح کرد: باید در زمینه رفع مشکلات زرشک کاران خراسان‌ جنوبی تدابیری ویژه‌ای اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: سالانه در استان ۸۰ هزار تن زرشک‌تر برداشت می‌شود که برای ۵۰ درصد این محصول بارگاه کم داریم در این خصوص طرح ایجاد مجتمع بارگاه‌های زرشک سال قبل آغاز شد و مقدمات و زیرساخت‌های آن در دست انجام است.

معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: برای تشکل‌ها، کشاورزان، عمده مالکان، تاجران و صادرکنندگان زرشک که نسبت به خریداری زرشک تعهد داده‌اند آمادگی داریم تسهیلات در گردش از محل بند الف تبصره ۱۸ و سازمان تعاون روستایی پرداخت کنیم.

وی در ارتباط با تشکیل کنسرسیوم محصول زرشک در استان گفت: درخصوص بهبود وضعیت زرشک، رونق صادرات آن و ورود این محصول استراتژیک به بازارهای صادراتی از همکاری با بخش خصوصی بهره خواهیم برد و از این جهت از فعالیت بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم زرشک توسط اتاق بازرگانی بیرجند حمایت می‌کنیم.

اکبری ادامه داد: باید از بخش خصوصی در بسیاری از تصمیمگیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها کمک بگیریم که یکی از این بخش‌ها اتاق بازرگانی است.

وی بیان کرد: اگر قرار است محصول زرشک از شرایط کنونی خارج شود باید صادرات آن توسعه یابد چراکه این محصول از نظر راندمان آبیاری بعد از محصولات گلخانه‌ای می‎‌تواند الگو قرار بگیرد.

معاون برنامه‌‍ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی درباره نهضت گلخانه‌ای و محصولاتی که تولید خواهد شد گفت: با توجه به تدوین سند سازگاری با کم‌آبی به عنوان اولین اقدام در کشور، اولویت نخست با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای دیده شده است.

وی افزود: یکی از ایراداتی که در استان وجود دارد اینکه تعداد و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای اکنون در استان کم است لذا صادرکننده تمایلی به همکاری با گلخانه‌داران ندارد که با افزایش محصولات از لحاظ کمی و کیفی زمینه صادرات نیز فراهم خواهد شد.

اکبری بیان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت جهاد امسال زنجیره تولید محصولاتی چون پنبه و زیتون است یادآور شد: زنجیره تولید زیتون در استان کامل است و امسال برای نخسین بار زنجیره تولید محصول کلزا نیز در استان تکمیل شده است و روغن این دانه گیاهی در استان تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: زنجیره مرغ و محصول پنبه نیز در استان تکمیل است نخستین کمباین برداشت پنبه برای نخستین بار در کشور برای استان خریداری شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: با شهرستان نهبندان برای محصول بَنه نیز برنامه‌ریزی شده است و بحث روغن‌کشی بنه نیز به زودی انجام و زنجیره این محصول نیز در استان تکمیل می‌شود.

وی گفت: برای گل نرگس نیز سال گذشته محصول از کشاورزان خریداری شد و امسال نیز برای خریداری و عرضه محصول به بازارهای کشور برنامه‌ریزی شده است.

اکبری افزود: به نوعی می‌توان گفت برای بسیاری از محصولات زراعی و باغی استان زنجیره تولید تکمیل شده یا در حال تکمیل است به عنوان مثال برای محصولاتی از قبیل گندم، چغندرقند، گیاهان علوفه‌ای از قبیل یونجه، ذرت و سورگوم نیز زنجیره تکمیل شده است.

وی بیان کرد: سیل سال گذشته سیل خسارت‌های زیادی به واحدهای دامی و کشاورزی خراسان ‌جنوبی وارد کرد که برای جبران آن اقدامات متعددی انجام شده است.

معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: بعد از سیل فروردین ماه سال قبل بازدیدهایی از باغات، اراضی و دامی انجام شد که منجر به شناسایی هشت هزار و ۶۳۹ خسارت دیده در استان شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۵ میلیارد و ۷۰۵ میلیون ریال تسهیلات به خسارت‌دیدگان ناشی از سیل در استان پرداخت شده است گفت: مجموع تسهیلات مصوب شده به استان بر اساس دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوطه در استان جذب و پرداخت شد.

اکبری ادامه ‌داد: همچنین هشت هزار و ۱۶۳ کشاورز خسارت دیده نیز مبلغ ۵۱ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کردند.

خراسان جنوبی رتبه نخست تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.