استاندار خراسان جنوبی بر تشکیل تعاونی زرشک، عناب و زعفران با هدف در دست گرفتن مدیریت کاشت،داشت و برداشت محصولات راهبردی خراسان جنوبی تاکید کرد.

استاندار خراسان جنوبی پیشنهاد داد : تعاونی زرشک، عناب و زعفران با هدف در دست گرفتن مدیریت کاشت،داشت، برداشت و بازار فروش این محصولات استراتژیک و در کلاس ملی و جهانی تشکیل شود.
لانوری با ارائه این پیشنهاد در نشست با رئیس اتاق تعاون ایران و جمعی از تعاونی های برتر استان به رتبه مطلوب خراسان جنوبی در تولید سه محصول راهبردی زرشک، عناب و زعفران اشاره کرد.
?وی ادامه داد: ۲۲ هزار تن زرشک، ۶۸ تن زعفران و ۷۸ هزار تن عناب تولید شده کشور، به این استان اختصاص دارد.
?به گفته وی؛ باید تلاش کنیم با افزایش ارزش افزوده این محصولات، به تولید کنندگان استان کمک نماییم.
?استاندار به برنامه های استان در زمینه تحقق شعار سال و کمک به تولید بیشتر و ارزش افزوده محصولات تولیدی در این منطقه اشاره کرد و افزود: در شورای اداری و شورای برنامه ریزی و توسعه استان به مدیران تأکید شده برای سال ۱۴۰۰ و با محوریت شعار سال، برنامه عملیاتی داشته باشند.
?ملانوری اظهار داشت: هدف از تولید در شعار سال، “تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها” فقط تولید صنعتی نیست، بلکه همه حوزه ها را شامل می شود.
?وی به جایگاه رفیع تعاونی ها در تمدن ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین شیوه های کسب و کار ،فعالیت در قالب تعاونی هاست که این مهم در آموزه های دینی و فرهنگ اصیل ایرانی ما تأکید شده است.
?به گفته وی؛ تعاونی ها می توانند با جرأت و جسارت، قدرت ریسک پذیری بالا، و ارزش آفرینی از ذخایر غنی و ارزشمند استان، به عنوان پیشران های توسعه متوازن و پایدار استفاده نمایند.

تشکیل تعاونی برای مدیریت این محصولات راهبردی خراسان جنوبی عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران در دیدار با تعاونی‌های برتر خراسان جنوبی که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اداره کل تعاون کار و رفاه احتماعی، و اتاق تعاون و معاونت امور اقتصای استانداری را مکلف کرد تا در جهت تاسیس  شرکت تعاونی محصولات راهبردی استان هرچه زوتر اقدام کنند.

عبدالهی گفت: این تعاونی تا هفته تعاون امسال در شهریورماه به بهره براری می‌رسد و با ایجاد این تعاونی  افق جدیدی پیش روی  کشاورزان و تولیدکنندگان زرشک زعفران عناب  هم در تولید و هم عرضه قرار میگیرد.

وی همچنین لزوم تعاونی‌های معدنی با توجه به ظرفیت‌های خوب  معدنی در استان اشاره کرد و افزود: با ایجاد تعاونی‌ها و دعوت مردم  به این تعاونی‌ها به بهره برداری هر چه  بهتر  از  این معادن در خراسان جنوبی  کمک کرد.

استاندار خراسان جنوبی هم  در این جلسه با اشاره به رتبه مطلوب خراسان جنوبی در تولید سه محصول راهبردی زرشک، عناب و زعفران گفت: هزار تن زرشک، ۶۸ تن زعفران و ۷۸ هزار تن عناب تولید شده کشور، به این استان اختصاص دارد.
آقای ملانوری با بیان اینکه باید تلاش کنیم با افزایش ارزش افزوده این محصولات، به تولید کنندگان استان کمک نماییم.
از حمایت تشکیل تعاونی محصولات راهبردی در ستاد توسعه خاوران خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم تا برای تاسیس هر چه زودتر  این تعاونی اقدامات لازم را انجام دهیم.

همچنین در این جلسه تعاونی‌ها برتر استان خراسان جنوبی اقدامات خود را در تعاونی‌ها  را بیان  و مشکلات خود را  مطرح کردند.