سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری دولتی و هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی در قالب ۲۸۵ طرح رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی است.

حمید جهانشاهی روز شنبه در نشست خبری تشریح دستاوردها و پیگیری‌ها مصوبات سفر رییس جمهوری به استان اظهار داشت: پیرو سفر پر خیر و برکت آیت الله رئیسی به استان در نوزدهم شهریورماه سال جاری، فرآیند پیگیری مصوبات به منزل آخر رسید و در جلسه ۱۶ آذر ماه جاری در نهاد ریاست جمهور نهایی و قطعی شد.

وی با تأکید بر اینکه مصوبات سفر رییس جمهور در قالب جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی در استان و مرکز دنبال شده است گفت: این موضوعات با نگاهی همه جانبه از سوی استاندار، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارتخانه‌های ذیربط و نهادهای معین به جامعیت لازم رسید و در نهایت ۱۶ آذر ماه جاری در محل نهاد ریاست جمهوری، در جلسه‌ای به ریاست مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور، وزرا و قناعت استاندار خراسان جنوبی تصویب و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: بر این اساس ۲۸۵ طرح پیشنهادی مورد توافق با دستگاه‌های اجرایی در سفر رییس جمهور به مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش اعتبارات دولتی و هفت هزار و ۳۰۰  میلیارد تومان تسهیلات ریالی تصویب و نهایی شد.

وی افزود:  این مصوبات در ۲ قالب کمی و کیفی طبقه‌بندی می‌شوند که در بخش کمی عناوین پروژه‌ها با ارقام ریالی و زمان پرداخت یک تا سه ساله مشخص شده‌اند و همچنین بخش کیفی عمدتاً شامل تصویب مطالعه طرح‌های کلیدی و اثرگذار در استان، مجوزهای ماده (۲۳) طرح‌های جدید و اختصاص امتیازات خاص به استان خراسان جنوبی در سنوات پیشِ رو است.

جهانشاهی با تأکید بر این نکته که در این مصوبات، عنایت ویژه‌ای به تکمیل زیرساخت‌های استان همچون توسعه و تکمیل راه‌ها (باندهای دوم)، تکمیل پروژه‌های آبرسانی و فاضلاب، توسعه و تکمیل بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و سایر پروژه‌های فرهنگی، ورزشی، گردشگری و کشاورزی شده است، اظهار داشت: بنیاد مستضعفان و وزارت نفت در راستای مسئولیت اجتماعی و اعتبارات مرتبط با این موضوع حمایت ویژه‌ای از استان به عمل آوردند و خارج از تمام مصوبات، اعتبارات قابل توجهی با پیشنهاد استاندار به سرجمع منابع اعتباری استان تزریق خواهد شد.

وی افزود: در این جلسه مهم، کلیات طرح توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه نیز مورد پذیرش قرار گرفت و مقرر شد در دستورکار هیأت وزیران به عنوان مصوبات جداگانه قرار گیرد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی به موضوع مهم پرداخت مطالبات پیمانکاران که از درخواست‌های دیگر استان بوده اشاره کرد و گفت: در کنار این مصوبات و به صورت ویژه‌ای با حمایت و پذیرش نهاد ریاست جمهوری به دنبال تأمین منابع اعتباری برای پرداخت این مطالبات خواهیم بود.

وی توجه ویژه به بازارچه‌های مرزی و حمایت از مرزنشینان، اتصال به رینگ سراسری سوخت و فرآورده‌های نفتی و انتقال آب به استان را از جمله محورهای بسیار مهم گفت و گوها و مصوبات آخرین جلسه برگزار شده در نهاد ریاست جمهور برشمرد.

جهانشاهی یادآور شد: توجه به مقوله گردشگری و موقعیت ممتاز کویر، بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت ماده (۵۶) قانون الحاق (۲) و منابع بانکی برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی در قالب کنسرسیوم، تسهیلات معیشتی، اشتغال و مسکن، مشوق‌های سرمایه‌گذاری در محصولات استراتژیک، نگاه ویژه به پروژه راه آهن بیرجند-یونسی و تقریباً تمام مسائل کلیدی و اهمیت‌دار استان در مقطع زمانی فعلی، از جمله سایر موضوعات مورد توجه در این جلسه مهم بود.

وی با بیان اینکه تقریباً تمامی موضوعات با حمایت همه‌جانبه وزرای دولت مواجه شده است افزود: جا دارد از حمایت‌های بی‌دریغ و همه جانبه مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار سابق خراسان جنوبی که مبتنی بر شناخت عمیق از ظرفیت‌ها و تنگناهای استان خراسان جنوبی است تشکر و قدردانی ویژه شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین پیگیری‌های مجدانه استاندار خراسان جنوبی، معاون عمرانی استاندار و مدیران دستگاههای اجرایی هم شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه در بخش اعتبارات دولتی در اولین فاز ۳۵۰ میلیارد تومان به پروژه‌های تعریف شده اختصاص خواهد یافت، اظهار داشت: با عنایت ویژه رئیس جمهور، معاونین پرتلاش و وزرای هیأت دولت و همچنین استاندار، قدم‌های اثرگذار و امیدبخشی برای توسعه استان برداشته خواهد شد.