نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: آموزش به تنهایی نباید مد نظر قرار گیرد و معلم فردی است که نسل‌های آینده را علاوه بر آموزش، پرورش نیز بدهد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه همزمان با ۱۶ آذر در دیدار رییس و جمعی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند به مناسبت روز دانشجو که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: مهمترین سرمایه هستی که انسان است به دست آموزش و پرورش سپرده شده است.

وی گفت: معلمی شغلی است که با بقیه مشاغل تفاوت اساسی دارد.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه در مورد معلم دو دیدگاه وجود دارد افزود: برخی افراد معلمی را شغل می‌بینند و به عنوان کسب و کار به آن نگاه می‌اندازند، همانند کسی که کاری را انجام می‌دهد و مزدش را دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این دیدگاه را نمی‌توان دیدگاه یک معلم دانست، یادآور شد: برخی افراد دیگر با شناخت وارد بر عرصه معلمی می‌شوند و مهمترین دغدغه آنها پرورش انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه همواره آموزش به تنهایی نباید مد نظر آموزش و پرورش باشد، گفت: در جهان می‌بینیم تمام افرادی که باعث نا امن شدن زمین و کشتار و خونریزی شده‌اند افراد بی‌سواد نیستند، بلکه افرادی هستند که از نظر آموزش در بالاترین سطوح قرار دارند، به نحوی که بمب‌هایی از قبیل بمب هیدروژنی و اتمی می‌سازند که باعث از بین رفتن تمام موجودات شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه آموزشی که باعث از بین رفتن و نابودی شود نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه سبب ناامنی در جهان می‌شود گفت: معلم صحیح معلمی است که ابتدا انسانیت را در فردی پرورش داده و سپس به آن فرد آموزش دهد، آن زمان تمام این آموزش مفید و برای جامعه بشری هدایت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: معلم در جمهوری اسلامی ایران باید به سوی این آرمان حرکت کند و ابتدا پرورش را در اولویت قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه برای پرورش هر موجودی ابتدا باید آن موجود را شناخت، بیان کرد: غربی‌ها انسان را موجودی ناشناخته می‌دانند، لذا آنها راه درستی برای پرورش یک موجود ناشناخته ندارند اما خدایی که انسان را خلق کرده، انسان را می‌شناسند، لذا بهترین پرورش آن است که خداوند در قرآن و دینش آورده است.

وی با تاکید بر اینکه برای در اختیار قرار دادن علم به انسان ابتدا باید او را درست پرورش داد، گفت: وقتی ابتدا فردی به پرورش کامل برسد و سپس علم را فرا بگیرد، شخصی می‌شود مانند شهید دکتر مصطفی چمران که علمش به نفع مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که می‌فرمایند اَلْعُبودِیَّهُ جَوْهَرَهٌ کنْهُهَا الرُّبوبِیَّهُ[۱] «عبودیّت گوهری است که باطن آن ربوبیّت است» اظهار کرد: در اینجا منظور از ربوبیت همان پرورش است؛ ربوبیت که نتیجه عبودیت است.

وی با بیان اینکه در روایت داریم انسان باید امورات خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کند، گفت: برخی تصور می‌کنند منظور از عبادت یعنی همان زمانی که برای نماز گذاشته می‌شود، در حالی که این گونه نیست.

وی با اشاره به آیه وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ گفت: خداوند به عبادت انسان نیاز ندارد بلکه این انسان است که به عبادت خدا نیازمند است تا پرورش یابد و این پرورش در گرو عبادت است؛ بعد از آن که انسان خود ساخته در مقام ربوبیت قرار بگیرد، دیگر کارش، خواب و خوراکش عبادت است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه آرمان انقلاب اسلامی ایران از آرمان‌های پیامبران و اسلام گرفته شده است، افزود: زمانی که این آرمان عملی شود تمام زمین از نور اللهی سرشار خواهد شد، اما شرط این است که انسان پرورش پیدا کند و به جایی برگردد که حقیقت دین اوست.

وی با تاکید بر اینکه معلمی تداوم راه انبیا است، گفت: هیچ عبادتی بالاتر و هیچ کاری ارزشمندتر از معلمی نیست.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ اکثر افرادی که در دنیا برجسته شدند به نحوی تحت تاثیر معلم خوب قرار داشتند، گفت: همین طور افرادی که در دنیا باعث ایجاد رنج و عذاب شده‌اند نیز تحت تاثیر افراد آموزش دهنده خود بوده‎اند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی خاطرنشان کرد: هنوز با آرمان‌های جمهوری اسلامی خیلی فاصله داریم و با همت و تلاش دانشجویان بدان خواهیم رسید.

رییس دانشگاه فرهنگیان، نمایندگان تشکل‌های بسیج دانشجویی و انجمن صنفی این دانشگاه به نمایندگی از دانشجو معلمان در ابتدای این دیدار به ارائه نظرات، مطالبات و دغدغه‌های دانشجویی پرداختند.