مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تخصیص بودجه براساس جمعیت بدون توجه به پراکندگی بالای جمعیت دانش‌آموزی یکی از مشکلات آموزش و پرورش در استان است.

محمدعلی واقعی روز چهارشنبه در نشست مشترک شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش با نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی افزود: با همراهی و همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و با توجه به همجواری استان با همسایه شرقی و جمعیت بالای مرزنشین، امیدواریم خراسان جنوبی در تخصیص بودجه هم ردیف سیستان و بلوچستان قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به تاثیرگذاری آموزش و پرورش در همه بخش‌های عقیدتی، علمی، اقتصادی، دفاعی، بهداشتی و حتی هسته‌ای، آموزش و پرورش کانون و مرکز توسعه پایدار در تمامی زمینه‌ها است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: مهمترین سیاست آموزش و پرورش استان در سال‌های اخیر اجرای سند تحول بنیادین است.

وی گفت: پرورش و تربیت افراد خلاق، کارآفرین، مشارکت جو، مسوولیت‌پذیر، اخلاق مدار، نقاد و نقدپذیر، دارای مهارت‌های فنی و اجتماعی، با تقوا و دین‌مدار و در یک کلام در طراز جمهوری اسلامی مهمترین هدف و رسالت فرهنگیان بهارستان علم و ادب به شمار می‌رود.

واقعی پذیرش ۲۷۰ دانش‌آموز استان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در آزمون سراسری ۹۹ را مدال افتخار دیگری بر سینه نظام تعلیم و تربیت دانست و ادامه داد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور و دومین استان کویری کشور است که با مشکلاتی همچون پراکندگی جمعیت، کمبود نیروی انسانی، کمبود اعتبارات و توسعه نیافتن زیرساخت‌های سخت افزاری برای ارایه آموزش‌های نوین دست و پنجه نرم می‌کند.

وی تصویب اعمال مدرک دوم و اجرای طرح رتبه‌بندی را مهمترین خواسته‌های فرهنگیان این خطه برشمرد و گفت: درخصوص استفاده دانش‌آموزان از شبکه شاد نیز عمده مشکل آموزش و پرورش قبل از اینکه مشکل نرم‌افزاری باشد، مشکل سخت‌افزاری، پهنای باند کم اینترنت و نبود نفوذ زیرساخت‌های اینترنتی در بسیاری از شهرها و روستاها به ویژه در مناطق مرزی و عشایری است.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: معلم هنرمند خوش ذوقی است که با سرانگشت تدبیر، درس عشق و ایمان به دانش‌آموزان می‌دهد و آموزش و پرورش، دستگاه مولدی است که بهترین مکان سرمایه‌گذاری برای پرورش فکر و اندیشه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی به شمار می‌رود.

حجت الاسلام مجید نصیرایی افزود: آینده این نظام مقدس و انقلاب اسلامی ملت ایران بسته به کیفیت ارایه محتواهای آموزشی و پرورشی ارایه شده در فرایند تعلیم و تربیت است و متاسفانه در ادوار مختلف آنچنان که باید و شاید به این دستگاه مهم حیاتی و تاثیرگذار توجه نشده است.

وی اولویت‌بخشی به جمعیت در تخصیص ردیف بودجه را زخم کهنه‌ای بر پیکر استان و مردم انقلابی آن دانست و تصریح کرد: مردم برای تحقق آرمان‌‎ها و اهداف مقدس اسلام ناب در تمامی شئونات جامعه و در عرصه‌های مختلف صبورانه مقاومت و  سختی‌ها را تحمل کرده و می‌کنند.

نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم قهرمان ایران و سرزمین خراسان در حمایت از ولایت و آرمان‌های انقلاب اسلامی چه در عرصه دفاع مقدس و چه پس از آن ثابت قدم بوده و فرزندان دلبندشان را در این مسیر مقدس به قربانگاه عشق فرستاده و می‌فرستند.

وی با اشاره به ایجاد شکاف بین آرمان‌ها و عملکردها افزود: بی‌توجهی به این شکاف‌ها در بدنه انقلاب، خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی فاصله گرفتن از آرمان‌ها را زمینه‌ساز بروز مشکلات متعدد و متنوع دانست و گفت: هرجا رفتارها، سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های ما مبتنی بر منویات ولایت، بر محور انقلاب و انقلابی‌گری بوده است، در تمامی عرصه‌ها موفق بوده‌ و هر کجا فاصله گرفته‌ایم به مشکل برخورده‌ایم.

نصیرایی با اشاره به شهادت مظلومانه دانشمند دفاعی و هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری زاده و سالگرد شهادت سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اضافه کرد: این شهدای گرانقدر قبل استفاده از علم و تخصص خود در عرصه‌های هسته‌ای و دفاعی، به تقویت مکارم اخلاق، بصیرت و معنویات می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم با به سخره گرفتن اعتقادات و معنویات سعی در ترویج فرهنگ منحط  غربی بین نسل آینده‌ساز انقلاب را دارد گفت: امروز بشر گرفتار علم مادی است که به جای خدمت به بشریت و حرکت در صراط الهی، در خدمت شیاطین قرار گرفته است.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی عدم تعهد را سرمنشا جنایات، خونریزی‌ها، ظلم‌ها و ستم‌ها برشمرد و افزود: محصول چنین نگرشی تربیت مستکبرانی تروریسم چون دولت غیرقانونی و غاصب رژیم صهیونیستی و امپریالیستی آمریکایی است.

وی با بیان اینکه نباید محیط آموزش و پرورش تک بعدی، رنگی و سطحی‌نگر شود تاکید کرد: در گام دوم انقلاب باید آسیب شناسی جدی در حوزه‌های مختلف نظام تعلیم و تربیت صورت بگیرد و با شناسایی نقاط ضعف و قوت؛ نقطه‌های قوت تقویت شود و در رفع و نقاط ضعف بکوشیم.

وی گفت: روشنگری، تعامل و ارتباط مستمر باعث تقویت برنامه‌ها، فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌ها در حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت می‌شود از این رو  افزایش این گونه جلسات می‌تواند نقاط ضعف را برطرف ساخته، ضمن جلوگیری از برخی سوء تفاهمات؛ باعث ارتقای فرایند تعلیم و تربیت در استان شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان در حالی کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که سومین استان پهناور کشور است.