رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: احیا و بازسازی ۳۶۰ رشته قنات از سال گذشته در استان آغاز شد که نسبت به سال ۹۷ از نظر اعتبار و اجرا سه برابر افزایش داشته است.

غلامرضا قوسی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح قنات روستای سیدان شهرستان خوسف توسط بسیج سازندگی در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع این قنوات احیا و بازسازی ۳۰ تا ۴۰ درصد پروژه‌ها با مشارکت بسیج سازندگی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در شهرستان خوسف ۲۸ رشته قنات با مشارکت بسیج سازندگی بازسازی می‌شود اظهار داشت: بسیج سازندگی مشارکت خوبی در زمینه تامین منابع مالی، نیروی انسانی و اجرا دارد که سبب شده پروژه‌ها را سریع‌تر به اتمام برسانیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در سازمان جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری دنبال می‌کنیم، مدیریت منابع آب است و در این زمینه حفظ و صیانت از قنوات مورد توجه قرار گرفته که با همراهی و پیگیری استاندار در سال‌های اخیر اعتبارات خوبی را توانستیم جذب کنیم.

وی گفت: احیا و بازسازی قنوات تاثیر زیادی در تامین آب با کیفیت، اسکان جمعیت، تامین آب شرب مورد نیاز مردم و افزایش تولید محصولات کشاورزی دارد.

قوسی با اشاره به اینکه قنات نوعی سازه بومی در خراسان جنوبی است افزود: تلاش می‌کنیم از این میراث گرانبها حمایت و صیانت کنیم چراکه در استان نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی دارد.

قنات روستای سیدان شهرستان خوسف به نمایندگی از ۹ پروژه عمرانی استان و به یاد ۶ جهادگر آسمانی خراسان جنوبی با حضور فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان افتتاح شد.

تاکنون ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان خراسان جنوبی شناسایی و اطلاعات مکانی ۳۰۰ رشته قنات ثبت شده است که در مجموع ۴۰ درصد قنوات احیا و بازسازی شده است.