رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۶۸ تن روغن خوراکی برای توزیع در استان تامین شده و ۴۵۰ تن روغن هم در حال جذب است.

عباس جرجانی شامگاه یکشنبه در نشست کمیسیون تنظیم بازار استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد افزود: از این میزان، یک هزار و ۵۶۸ تن روغن در سطح بازار توزیع شده و ۵۰۰ تن نیز ‌اکنون در مرکز استان و تمامی شهرستان‌ها براساس نرخ جمعیت هر شهرستان در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ تن روغن هم در حال جذب است گفت: از این میزان ۳۰۰ تن سهمیه صنف و ۱۵۰ تن روغن خوراکی سهمیه مردمی است.

رییس سازمان صمت خراسان جنوبی از جذب و توزیع ۳۷ هزار حلب روغن جامد در استان نیز خبر داد و افزود: ۱۹ هزار و ۵۰۰ حلب از این میزان در شهرستان‌ها توزیع شده است.

وی اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۵۰۰ حلب روغن جامد نیز در مرکز استان و از طریق اتحادیه‌های تعاونی روستایی، فرهنگیان و کارکنان دولت همچنین فروشگاه‌های اینترنتی و واحدهای صنفی منتخب توزیع شده است.

جرجانی گفت: همچنین ۳۰۰ تن برنج تنظیم بازار با قیمت ۱۸۵ هزار تومان برای مصرف‌کننده، جذب و توزیع مردمی شده است.

وی افزود: در حوزه تامین گوشت مرغ هم با توجه به کاهش جوجه‌ریزی و وضعیت به وجود آمده متاثر از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو باشیم اما تمام توان را برای رفع مشکلات به کار خواهیم برد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای تامین تخم مرغ مراکز فروش را در مرکز استان به پنج مرکز و در شهرستان‌ها هر کدام یک مرکز افزایش دادیم و در حال حاضر تخم‌ مرغ در استان با قیمت کیلویی ۱۷ هزار تومان قابل دسترسی است.

وی افزود: برای مدیریت تامین گوشت مرغ و تخم مرغ از ابتدای امسال ۲۸ هزار تن جو، ۲۶ هزار تن ذرت و ۲۵ هزار تن سویا از ذخایر استان تامین و هزار و ۲۶۰ تن مرغ منجمد توزیع شده و در حال پیگیری برای سهمیه جدید هستیم.

جرجانی اظهار داشت: در مورد میوه تنظیم بازار شب عید با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ۸۰۰ تن میوه از طریق سه مباشر وارد استان خواهد شد که از پایان امسال تا ۱۵ فروردین توزیع می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری ۱۱ جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان از ابتدای سال جاری گفت: ۷۶ مصوبه اخذ شده که ۲۰ مورد در حوزه تامین کالا، ۳۰ مورد در حوزه توزیع و ۲۶ مورد در حوزه بازرسی بوده است.

وی گفت: در این مدت ۲۱ جلسه کمیته تخصصی ذیل کمیسیون تنظیم بازار نیز با اخذ ۱۰۷ مصوبه برگزار شده است.

رییس سازمان صمت خرسان جنوبی ادامه داد: طرح تشدید نظارت بر بازار هر سال از ۱۵ اسفند ماه آغاز می‌شد اما امسال با توجه به شرایط خاص یک ماه زودتر و از ۱۵ بهمن آغاز می‌شود.

وی گفت: در حوزه نظارت و بازرسی از ابتدای امسال تاکنون ۷۳ هزار مورد بازرسی انجام شده که هزار و ۲۴۳ پرونده تخلف تشکیل و ۲۴ میلیارد ریال از وجوه تخلف شده به مردم بازگردانده شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به معدوم‌سازی ۸۰۰ هزار قطعه پرنده در استان در اثر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اما با مدیریت شکل گرفته هیچ مشکلی برای تامین مرغ و تخم مرغ در بازار استان وجود ندارد.

محمد اصغرزاده افزود: ۱۰ واحد مرغ تخمگذار در بیرجند توانایی ۱۵ تن تخم مرغ در روز را دارند اما مشکل اصلی بازار سیستان و بلوچستان است که با الزامی شدن مسوول فنی در مرغداری‌ها حفره‌ای که در خروج غیر قانونی وجود داشت، مرتفع شد.

وی گفت: در حال حاضر خروج تخم مرغ از استان ممنوع است و مرغداران نمی‌توانند بدون مجوز مرغ را از استان خارج کنند که این تصمیم در راستای رفع مشکلات بازار استان گرفته شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: دی امسال ۱۲۹ واحد ۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتند که امیدواریم مشکلی برای تامین نیاز اسفند ماه نداشته باشیم.

وی افزود: پیگیری‌هایی با سازمان دامپزشکی کشور صورت گرفته تا مجوز جوجه‌ریزی برای مرغداری‌های تا شعاع ۱۰ کیلومتری در مرغداری‌هایی که آلوده بودند، گرفته شود.

اصغرزاده گفت: مطمئنا با جوجه‌ریزی مرغداری‌ها نظارت‌ها تشدید خواهد شد که امیدواریم این نظارت‌ها رضایت‌بخش مردم در عرضه و تقاضا را به دنبال داشته باشد.