مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: ۸۶۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای هزار و ۳۳۶ طرح درخراسان جنوبی پرداخت شده است.

مجتبی ذاکریان  در نشست کمیته استانی بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: سال گذشته در جلسات این کمیته‌، ۲ هزار و ۲۸۴ طرح به مبلغ ۲ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان پیشنهاد و مصوب شده است.

وی گفت: ۸۶۸ میلیارد تومان تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ در سال گذشته به استان تخصیص یافت که ۱۰۰ درصد این تسهیلات جذب شده اما با توجه به طرح‌های پیشنهادی و مصوب استان ظرفیت ۲ و نیم برابر این تسهیلات را داشته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اعلام کرد: اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پارک علم و فناوری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد و بهزیستی استان با توجه به حجم اعتبارات مصوب بیشترین درصد جذب این تسهیلات را داشته‌اند و در مجموع عملکرد همه دستگاه‌های متولی در جذب این تسهیلات بسیار خوب بوده است.

وی افزود: در سال جاری هم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ به خراسان جنوبی اختصاص یافته که تاکنون از این محل مبلغی تخصیص نیافته است.

بانک‌های خصوصی همراهی ندارند

ذاکریان همچنین گفت: بانک‌های خصوصی در این استان همراهی و عملکردی در زمینه پرداخت تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه ندارند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این بانک‌های خصوصی در تکالیف قانونی ابلاغی خود در پرداخت تسهیلات مربوطه در چند سال اخیر همراهی لازم را نداشته‌اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: متاسفانه این بانک‌ها در اجرای سایر تکالیف قانونی ابلاغی از جمله تسهیلات فرزندآوری نیز همراهی نداشتند، پس بهتر است که این بانک‌ها از فهرست بانک‌های عامل حذف شوند.

تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور که از سال ۱۴۰۰ برقرار شده، جزو اقداماتی محسوب می‌شود که با هدف ایجاد رونق تولید برای طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری اشتغال‌آفرین در نظر گرفته شده و از جمله مهمترین ابزار ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌ها است.ر

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور