امام جمعه موقت بیرجند گفت: امروز دشمن با حمله نظامی قادر به تصرف ایران نیست لذا ابزار رسانه‌ای را برای فتح ملت به دست گرفته است.

، حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که در مسجد جامع المهدی (عج) اقامه شد افزود: رسانه، دانشگاه و مدرسه می‌تواند مرکز توزیع شایعه و دروغ باشد لذا حاکمیت و شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید از رسانه غفلت کنند.

وی اظهار داشت: یکی از نکات مهم، تاثیر رسانه‌ها بر فرهنگ بوده که نیازمند برنامه‌ریزی است و باید در این جنگ رسانه‌ای خود را تجهیز کنیم.

خطیب جمعه بیرجند با بیان اینکه رسانه می‌تواند هویت یک ملت را تغییر دهد گفت: غربی‌ها برای خود گفتمان جهانی‌سازی دارند و ابزار کمکی‌شان هم رسانه و روش‌های فرهنگی در مواجهه با ملت‌ها است تا هویت‌زدایی و سپس غارتگری کنند.

وی افزود: حجاب و عفاف می‌تواند به وسیله رسانه به عنوان یک پدیده عقب‌افتادگی و تحجر تلقی شود اما با همین رسانه می‌توان حجاب را عامل نجات یک جامعه معرفی کرد.

حجت‌الاسلام عبادی گفت: در معرفی معارف اسلامی برای حجاب کوتاهی‌های زیادی کردیم در حالی که موفقیت‌هایی هم داشته‌ایم.

وی به دیدار اخیر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: معظم له در این دیدار بر مساله فرهنگ تاکید ویژه داشتند و فرمودند فرهنگ، برنامه‌ریزی نیاز دارد و نباید تابع فراز و نشیب جریانات سیاسی باشد.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: از همین رو به خاطر عوام‌فریبی برخی جریان‌های سیاسی نباید برای به دست آوردن پست‌ و جایگاه با فرهنگ جامعه بازی کنند.

وی با بیان اینکه هر کشوری طبق چارچوبی باید حرکت کند گفت: حتی کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا چارچوب‌هایی دارند و همه دولت‌ها باید مطابق آن حرکت کنند.

حجت‌الاسلام عبادی با طرح این سوال که چقدر فیلم و سریال در موضوع حجاب ساخته شده است؟ افزود: حجاب تخیل و فیلمنامه نویس نیاز ندارد بلکه کافی است به پاسگاه‌ها و قوه قضائیه مراجعه شود و پرونده‌های میلیونی که ریشه آن بدحجابی است را به تصویر بکشیم.

وی با بیان اینکه عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه بی‌حجابی و بدحجابی است گفت: در حالی دچار ضعف‌هایی برای رسانه‌ای کردن فلسفه حجاب و عفاف در کشور هستیم که حتی در برخی کشورهای غربی ازدواج با ایرانی یک ارزش است چون اعتقاد دارند زن ایرانی عزت و کرامت دارد.

خطیب جمعه بیرجند با اشاره به لزوم مستندسازی این موضوعات در رسانه و سینما اظهار داشت: از دید زنان برخی کشورهای غربی، ایران بهشتی برای کرامت زن است زیرا در غرب، زن موظف به کار کردن در بیرون خانه بوده پس اکنون ما باید فریاد زن، زندگی، آزادی سر دهیم نه آنها که برای زن جنایت به راه انداختند.

وی گفت: لازم است مستندسازان داخل کشور با زنان آن کشورها مصاحبه کنند که چرا رغبت دارند، همسر ایرانی داشته باشند.

حجت‌الاسلام عبادی با اشاره به اهمیت تبلیغات از دید کشورهای استعمارگر افزود: آمریکا در یک روز صد هزار زن را سوزانده بعد امروز شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهد و تعجب‌آور است عده‌ای در کشور این موضوعات را باور می‌کنند.

وی تصریح کرد: جز قدرت رسانه نمی‌تواند این دروغ‌های بزرگ را به باور مردم برساند و ما با حرف حق نتوانستیم جریان رسانه‌ای ایجاد کنیم، آزادی که شیطان بزرگ به ارمغان بیاورد این است چون رسانه را درست عمل نکردیم جوان ما به عشق آزادی با آزادی می‌جنگد.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه آمریکا مجلس عروسی در افغانستان را بمباران می‌کند بعد شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهد گفت: همه هجمه رسانه‌ای و تلاش بیش از ۱۰ سرویس جاسوسی غربی برای اینکه اغتشاش در ایران رقم بخورد به این خاطر است که رهبر معظم انقلاب راه را درست می‌رود.

وی گفت: خودشان می‌دانند تحریم‌ها تقریبا بی‌اثر شده و شکوفایی اقتصادی در راه است لذا سر آمریکا و اسرائیل به سنگ خواهد خورد و هیچ سلاحی برای مبارزه با ما ندارند.

حجت‌الاسلام عبادی افزود: به همین دلیل داخل کشور اغتشاش راه می‌اندازند البته برخی ناکارآمدی‌ها هم در این حربه رسانه‌ای دشمن بی‌تاثیر نبوده لذا باید بیش از گذشته توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اسلام دین زن، زندگی و آزادی است اظهار داشت: اسلام بود که به دختران زنده به گور حیات بخشید و الگوهایی همچون حضرت فاطمه زهرا و خدیجه کبری (س) که اوج انسانیت دارند را به ما عطا کرد بعد دشمنان می‌خواهند این الگوها را از ما بگیرند و فاحشه‌های غربی را به عنوان نماد آزادی معرفی کنند.

خطیب جمعه بیرجند با تاکید بر لزوم مهربانی با زنان در خانواده گفت: هرچه به قرآن و نماز بیشتر پرداخته شود، کانون خانواده گرم‌تر می‌شود و هیچ گاه حرمت زن و مادر در خانواده نباید دچار خدشه شود.

وی در بخشی دیگر از خطبه‌ها گفت: انسان گاهی از فقر ذاتی خود غفلت و فراموش می‌کند همیشه نیازمند خداوند است.

حجت‌الاسلام عبادی با بیان اینکه غفلت از نیازمندی به خدا موجب طغیان در انسان و زمینه‌ساز معصیت می‌شود افزود: هرچه توجه به فقر درونی انسان از سنین جوانی شروع شود کمتر دچار گناه می‌شود.

وی ضمن تاکید بر پرهیز از قضاوت کردن انسان‌ها گفت: سعادت در ذکر و یاد خداوند است و به جای پرداختن به قضاوت کردن مردم باید وقت را صرف راز و نیاز با خداوند کرد.

امام جمعه موقت بیرجند یادآور شد: زمان زندگی در این دنیا کوتاه است لذا باید همواره به فکر سعادت آن دنیا باشیم و از قرآن برای کسب معرفت نفس بهره بگیریم.

وی گفت: وجود و دوام انسان با عنایت خداوند است و هر خیر و شری به اذن خداوند بوده لذا همواره باید به یاد داشت که حکومت دست خداوند است، غم و غصه‌های زندگی از دنیاطلبی نشات می‌گیرد و اگر انسان بر خدا تکیه داشته باشد، زندگی راحتی را تجربه می‌کند.

حجت‌الاسلام عبادی افزود: غالب انسان‌ها نگاه به تحسین دیگران دارند لذا دچار ریا می‌شوند پس باید از راه قرآن و ادعیه به معرفت‌شناسی رسید.

وی با اشاره به دعاهای غنی در کتب دینی از جمله صحیفه سجادیه تاکید کرد: جوانان باید در بهره‌گیری از این مخازن الهی بهترین استفاده‌ها را ببرند کما اینکه ادیان دیگر مبهوت این دعاها هستند.

همچنین طومار مطالبه‌گری از مجلس شورای اسلامی در برخورد با بی‌حجابی و بی‌عفتی توسط نمازگزاران در پایان نماز جمعه بیرجند به امضا رسید.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور