معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۲ زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و گوهرسنگ در این استان تعریف شده است که نقش موثری در درآمدزایی و اشتغالزایی دارد.

 جواد اشرفی در آیین کلنگ‌زنی مجتمع کارگاه تولیدی و آموزش صنایع‌ دستی “خور” به عنوان روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی افزود: این پروژه در راستای سیاست تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی خراسان جنوبی انجام شده و هدف از این کلنگ‌زنی، احداث مجتمع صنایع‌ دستی برای گردآوری هنرمندان در کنار هم است.

وی اعتبار پروژه را بیش از ۴۰ میلیارد ریال از محل سفر دوم رئیس جمهور اعلام کرد و گفت: دولت و بخش خصوصی با همکاری هم این مجموعه را که شامل ۲۰ غرفه محصولات صنایع‌ دستی است، به بهره‌برداری می‌رسانند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: شهرستان خوسف دارای معادن غنی طلا و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی است که سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی یکی از پایگاه‌های مهم در اقتصاد مردمی است و می‌تواند برای پایداری جمعیت در مناطق روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: از محل سفر دوم رئیس جمهور منابعی برای احداث بازارچه‌های صنایع‌ دستی در ورودی شهرها و روستاها در نظر گرفته شده و مزیت شهرستان خوسف وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی است که باید شکوفا و در راستای بازارسازی آن اقدام شود.

اشرفی تاکید کرد: باید بعد از کلنگ‌زنی این مجموعه سریعا نسبت به اقدامات عمرانی آن اقدام شود.

وی همچنین از کسب رتبه دوم کشوری توسط مجموعه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان در ارزیابی عملکرد ادارات کل کشور، تقدیر و تشکر کرد.

فرماندار خوسف هم گفت: خوسف مهمترین نقطه گردشگری استان است و درخواست داریم نگاه به این شهرستان ویژه باشد.

سید علی حسینی افزود: اولین مجتمع مشارکتی خراسان جنوبی در روستای خور کلنگ‌زنی می‌شود و این شهرستان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قمیتی دارد.

همچنین مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: منطقه خور شامل روستای خور، سروباد و نوغاب است و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی یکی از ۲ پیشران اقتصادی استان انتخاب شده است.

هادی شاهوردی افزود: شهرستان خوسف بعد از بیرجند بیشترین آثار ثبتی را داراست.

وی گفت: مله بافی خوسف و روستای خور به لحاظ گوهرسنگ‌ ثبت ملی شده که نشان از ظرفیت بالای این شهرستان است و خوسف بسته کاملی از گردشگری سلامت، کویر و مذهبی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: بزرگترین و اولین بازارچه صنایع‌ دستی مشارکتی استان در این محل با متراژ ۱۱ هزار متر مربع احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: این مجموعه با اولویت گوهرسنگ فعالیت خواهد داشت و شامل بخش‌هایی همچون کارگاه آموزشی، ۲۰ کارگاه تولیدی، هشت فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارک خواهد بود.

شاهوردی گفت: کارگاه آموزشی به وسعت هزار و ۵۰۰ متر مربع، کارگاه‌های تولیدی صنایع‌ دستی به متراژ هزار و ۸۰۰ متر مربع، فروشگاه به مساحت ۲۰۰ متر مربع و بوستانی به مساحت ۶۰۰ متر مربع از جمله کاربری‌هایی است که در این مجموعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: دوره زمانی ساخت واحدهای بخش خصوصی ۶ ماه است و پیمانکار باید در این مدت کارگاه را به سفت‌کاری برساند.

روستای خور از توابع شهرستان خوسف در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال غربی شهر بیرجند است و به دلیل کثرت و تنوع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی به ویژه انواع عقیق، سال ۱۳۹۸ به‌ عنوان روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی ثبت شد.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور