نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: آب و راه از مهمترین مشکلات استان خراسان جنوبی است که ۵۰۰ میلیارد تومان برای رفع مشکل کم آبی از برکات سفر معاون اول رئیس جمهوری و هیات همراه خواهد بود و از این بابت تشکر می‌کنم.

نظر افضلی روز دوشنبه در دیدار معاون اول رئیس جمهوری با مردم بخش درح شهرستان مرزی سربیشه افزود: در دو دیدار مختلف مشکلات مردم شهرستان و استان به معاون اول رئیس جمهوری اعلام شد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه پس از پنج سال همایش ملی روستا و عشایر خارج از پایتخت و در خراسان جنوبی برگزار می‌شود که به عنوان یک عشایر به حضور معاون اول رئیس جمهوری افتخار می‌کنم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این همایش در شرایط کنونی که بیشترین فشار تحریم‌های ظالمانه را روستاییان و عشایر متحمل می‌شوند، باید منشاء خیر قرار گیرد.

وی گفت: مشکلات روستاییان اگر حل نشود به شهرها کشیده خواهد شد و حاشیه نشینی امروز در حواشی مرکز استان نتیجه عدم توجه به روستاها در گذشته است.

افضلی بیان کرد: روستاییان و عشایر همواره به عنوان مدافعان غیور مرزهای جمهوری اسلامی ایران همراه و پشتیبان انقلاب بوده‌اند که هیچ چشمداشتی ندارند و در دوران دفاع مقدس موجب اعتلای نظام شدند.

وی افزود: متاسفانه درد روستاییان و عشایر پایان ندارد و برگزاری اینگونه همایش‌ها اگر با همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها صورت نگیرد، مشکلی را حل نخواهد کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فریاد العطش مردم این مناطق به گوش می‌رسد و برای ۲ پروژه آبرسانی در این منطقه هشت میلیارد تومان خرج شده و برای پروژه‌های دیگر ۲۵ میلیارد دیگر نیاز است و فقط در سربیشه پروژه‌های آبرسانی نیازمند ۸۲ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در حوزه راه محور بیرجند – نهبندان مناسب نیست گفت: سربیشه به ماهیرود ۵۰ کیلومتر باریک است و راه شهداد به نهبندان هم ۶ ماه بسته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

افضلی افزود: در ارتباط با برق رسانی پتانسیل داریم که ۲ نیروگاه بادی آغاز شده اما نیازمند میلیاردها تومان پول است.

وی احداث کارخانه را برای مناطق محروم ضروری دانست و گفت: طرح توسعه نهبندان و سربیشه به عنوان پایلوت قرار گرفته که نیازمند توجه است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه پتانسیل‌های ویژه‌ای در بخش معدن وجود دارد یادآور شد: طرح‌های ویژه‌ای برای قنوات در استان نیاز است و با ساخت سازه در روستای گلوگاه آب‌های مرزی مهار شد که آبگیری آن اشک شوق را در چشم مردم جاری خواهد کرد.

وی افزود: در بخش مسکن ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان در استان آغاز شده و در زمینه اشتغال روستایی وارد فاز دوم شدیم که مجلس هم در کمیسیون کشاورزی کمک می‌کند و امیدواریم با آسیب شناسی فاز اول، فاز دوم تسهیلات اشتغال تامین شود.

وی گفت: تراکم جمعیت در این منطقه کم است و مردم انتظار دارند شعاع حمایتی مرز از ۲۰ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر تبدیل شود.

افضلی اظهار داشت: مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است و بازگشایی سه مرز دیگر استان خواسته مردم است که امیدوارم در راستای ایجاد اشتغال پایدار مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: به دلیل نبود اشتغال ۱۵۰ نفر در سال گذشته از بخش درح سربیشه برای خوشه چینی به قزوین رفتند و اکنون برای پسته چینی در کرمان هستند که اگر همت شود اشتغال این افراد تامین می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری به همراه شماری از وزرا و مسئولان کشوری روز دوشنبه برای شرکت در همایش ملی روز روستا و عشایر و افتتاح چند طرح عمرانی وارد خراسان جنوبی شد.