رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس شورای اسلامی گفت: همه مسائل کشور راه حل دارد و این راه حل‌ها نزد نخبگان و جامعه دانشگاهی است.

، روح‌الله ایزدخواه روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران خراسان جنوبی که همزمان با ۱۶ آذر روز دانشجو در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: باید نخبگان را شناسایی و آنان را تجمیع و نظام‌سازی کرد تا بتوان مسائل را حل و فصل کرد.

وی گفت: امام راحل فرمودند باید در حل مشکلات به ملت متوسل شویم که مصداق بارز آن اتکای سیاست‌گذاری‌ها به دانشگاه و جامعه دانشگاهی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جامعه دانشگاهی نیز باید مشتاقانه‌تر و فعال‌تر ماحصل فکر و اندیشه خود را به دولت و دستگاه‌ها عرضه کند.

وی با بیان اینکه صاحب اندیشه، اندیشه را جاری می‌کند گفت: دانشگاهیان باید اندیشه را در جامعه جاری و ساری کنند و به مرحله اجرا برسانند.

ایزدخواه اظهار داشت: امیدواریم ‌همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه سهم اصلی خود را در پیشرفت کشور به دست بگیرد و آینده را به معنای واقعی کلمه رقم‌ بزند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ما سرزنده، پویا و رو به رشد است افزود: فضای دانشگاه مستعد پیشرفت است البته هنوز نرم‌افزارهای اداره کشور آن طور که باید و شاید متکی به دانشگاه نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز به تشکیل اجتماعات نخبگانی که در سند ملی تحول بنیاد نخبگان آمده، توجه لازم نشده است.

وی افزود: نخبه قرار نیست به معنای کارمند دولت باشد بلکه باید کار خود را بکند و حاکمیت و دولت از او بهره بگیرند که راه آن شکل‌گیری اجتماعات نخبگانی است.

ایزدخواه بیان کرد: باید انواع مراکز، کانون‌ها، هسته‌ها، پژوهشکده‌ها و تشکل‌های مسأله محور و تخصصی شکل بگیرند و انبوه دستگاه‌های اجرایی، مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران و مجموع حاکمیت از توان نخبگان استفاده کرده و کمک بگیرند.

وی با اشاره به اینکه نخبگان باید سیاست‌سازی کنند تا حاکمیت سیاست‌گذاری کند گفت: هنوز تا آنجا راه داریم چون مقداری تعارفات وجود دارد و ظرفیت عظیم دانشگاهی دیده نمی‌شود، آن طور که باید و شاید حاکمیت خود را متکی و متوسل به‌ جامعه دانشگاهی نکرده اما در مسیر آن قرار داریم.

عضو هیات امنای دانشگاه‌های خراسان‌ جنوبی افزود: به عنوان یک نماینده وقتی وارد مجلس شدم اعلام کردم هیچ رای یا تصمیمی در مجلس‌ نخواهم گرفت مگر اینکه متکی به پژوهش یک هسته اندیشه‌ورز باشد.

وی گفت: وقتی بر من حجت تمام می‌شود دنبال یک حوزه باشم که با استفاده از اندیشه پژوهشی، بتوان مسأله‌ای را تشخیص داد و به آن ورود کرد.

ایزدخواه افزود: برای این کار پنجشنبه را تعیین کردیم و گفتیم‌ هر نخبه طرح، ایده و مسأله‌ای را حل کرده، ارایه دهد لذا روزی تا ۱۵ نفر مراجعه می‌کردند و بدون هیچ چشمداشتی محتوا ارایه می‌دادند.

وی بیان کرد: همین که این افراد احساس کنند حاکمیت حاضر است طرح و ایده‌های آنان را ببیند و استفاده کند سبب ایجاد انگیزه می‌شود لذا پیشنهاد دادیم همان طور که مجلس مرکز پژوهش‌ها دارد خانه اندیشه‌ورزان نیز تشکیل شود.

رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌اندازی نخستین اندیشکده در دانشگاه‌ها و ضرورت آن گفت: تفاوت اندیشکده با پژوهشکده این است که اندیشکده به دنبال جا انداختن نظر، ایده و طرح علمی است و آن را ترویج و فرهنگ‌سازی می‌کند.

وی گفت: قانون تولید دانش‌بنیان که اخیرا تصویب شده قانون رو به جلویی است، دست پژوهشگران و مراکز نوآوری را بسیار باز کرده و به صندوق‌های نوآوری در بانک‌ها امتیاز می‌دهد و با اختیارات قانونی، مجوزها و سایر موارد را تسهیل می‌کند.

ایزدخواه افزود: امیدوارم دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی پیشتاز در منطقه شرق کشور باشند چراکه این منطقه عقب‌ماندگی‌های تاریخی نسبت به برخی مناطق از جمله غرب کشور دارد.

وی گفت: امید است با تلاش دانشگاهیان استان بتوانیم جبران مافات کرده و این منطقه را به جایگاه و حق واقعی خود برسانیم.

در این آیین با حضور استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان، دانشگاهیان و دانشجویان از ۵۰ پژوهشگر برتر دانشگاه‌های استان همزمان با هفته پژوهش و فناوری، تجلیل شد.