دامپزشکی شهرستان بیرجند در خصوص شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دامی شهرستان در ماه‌های پیش‌رو هشدار داد.

علیزاده رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند با اشاره به انجام واکسیناسیون در دام‌های سبک و سنگین دام‌های روستایی، عشایری و دامداری‌های غیر صنعتی به صورت رایگان گفت: از ابتدای سال واکسیناسیون ۷۲هزار و ۸۹۴ راس دام سبک و ۲هزار و ۲۰۶ راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی انجام شده است.

علیزاده در ادامه اشاره‌ای هم به واگیری بالای بیماری تب برفکی داشت و گفت: تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی است که دام‌های زوج سم مثل گاو و گوسفند را درگیر می‌کند که میزان تلفات این بیماری در دام‌های جوان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در دام‌های غیرایمن ممکن است به ۱۰۰ درصد هم برسد.

وی افزود: در دام‌های بالغ اگرچه احتمال تلفات در حدود پنج درصد است، اما در صورت ابتلای دام‌ها، کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم را در پی خواهد داشت که باعث بروز خسارات اقتصادی فراوانی به دامدار می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: از علائم ابتلای دام به بیماری تب‌برفکی می‌توان به پیدایش ضایعات در ناحیه دهان، پستان و ناحیه سم و لنگش اشاره کرد و همچنین احتمال سقط جنین در دام‌های آبستن مبتلا به تب برفکی نیز وجود دارد.

علیزاده با اشاره به افزایش احتمال شیوع بیماری تب برفکی در فصول سرد سال، به دامداران انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت مسائل بهداشتی و امنیت زیستی در دامداری، انجام ضدعفونی و دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده در صورت بروز بیماری را توصیه کرد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور