#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: میانگین سن ابتلا به کرونا و میانگین سن فوتی‌ها در استان خراسان جنوبی کاهش پیدا کرده است زیرا وقتی سرعت گسترش اپیدمی زیاد شود، همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند.

غلامرضا شریف زاده روز چهارشنبه درباره آخرین تحلیل آماری بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: هرچند شانس مرگ و میر در افراد دارای سن بالا و دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر است.

وی با بیان اینکه در مهر و آبان ماه موارد مرگ و میر در خراسان جنوبی از شاخص کشوری بالاتر بوده است گفت: ۸۲ درصد موارد فوتی در گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر و ۱۸ درصد موارد فوت در سن زیر ۶۰ سال هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا افزود: ۵۲ درصد موارد ابتلا مربوط به شهر و ۴۸ درصد مربوط به روستا است و از لحاظ جنسیت حدود ۵۵ درصد موارد ابتلا مرد و ۴۵ درصد زن است.

وی درخصوص اعمال محدودیت‌ها در استان گفت: از صبح امروز (۱۴ آبان) در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و طبس محدودیت‌های گروه شغلی ۲، ۳ و ۴ اعمال شد همچنین نیروهای نظارتی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، نظارت بر اجرای این محدودیت‌ها را برعهده دارند.

شریف زاده اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این محدودیت‌ها شاهد کاهش موارد ابتلا در سطح استان باشیم که اگر بتوانیم محدودیت‌ها را به خوبی اجرا و پیک سوم را رد کنیم، در مراحل بعدی بیماری موفق‌تر خواهیم بود.

عروسی‌ برگزار نشود/ ضرر آن جمعی است

وی افزود: تالارهای عروسی تعطیل شده ولی با این حال عروسی‌ها برگزار می‌شوند لذا از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود برای حفظ سلامت خود و اطرافیان از انتقال عروسی‌ها به مکانی که دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های دیگر حق نظارت و ورود به آن محل را ندارند، خودداری کنند.

وی گفت: این کار شایسته‌ای نیست و ضرر آن برای کل مردم استان و جمعی است که در آن مراسم هستند لذا عروسی‌ها و مراسم خود را به تعویق انداخته تا با سلامتی و کمترین تلفات بتوانیم از این پیک عبور کنیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی تصریح کرد: لازمه عبور از پیک سوم اجرای صحیح محدودیت‌ها است.

بیماران تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی و فوتی‌های بر اثر کرونا طی هفته‌های اخیر در خراسان جنوبی افزایش چشمگیری داشته است و کماکان روند صعودی دارد.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، نزدیک ۲ ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری به کرونا در این استان روند صعودی گرفته و این روند افزایشی در حال امتداد است.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در روز جاری، ۲۹۸ آزمایش جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این تعداد نمونه ۲۱۹ مورد مثبت جدید شناسایی شده و شامل ۷۴ بیمار بستری در بیمارستان‌ها و ۱۴۵ مورد نمونه‌گیری سرپایی بوده است.

در حال حاضر ۴۴۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۳۰۰ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

همچنین ۴۱ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۱۵ بیمار بدحال هستند.

هفت نفر در شبانه‌روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی جان خود را از دست دادند.

شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات در فهرست ۴۶ شهرستان جدید هستند که از امروز (چهارشنبه ۱۴ آبان) به مدت ۱۰ روز مشمول ممنوعیت فعالیت‌های گروه‌های شغلی دو و سه و چهار خواهند بود.