مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: بهسازی شبکه‌های برق شهری و روستایی استان از جمله تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در حال اجرا است.

مهدی دادگر ر در بیستمین همایش سالانه ایمنی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، تهیه و تحویل ۶ دستگاه خودرو عملیاتی در سطح استان، تهیه تجهیزات عیب‌یابی شبکه‌های زمینی، خرید خودرو ون و تجهیز آن در قالب خودرو عیب‌یابی و تبدیل حداقل سه هزار کیلومتر شبکه مسی به کابل خودنگهدار را از اقدامات سال گذشته این شرکت عنوان کرد.

وی افزود: وصول مطالبات، ارتقای وضعیت قراردادهای نیروهای حجمی و شرکتی، تعویض چراغ‌های گازی قدیمی، جذب و هزینه‌کرد به موقع اعتبارات، تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار به طول ۱۰ هزار کیلومتر، اجرای شبکه برق در سایت‌های نهضت ملی مسکن و تکمیل اجرای شبکه برق منطقه ویژه اقتصادی امسال در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: تکمیل شبکه سایت صنوف آلاینده بیرجند و سایر شهرستان‌ها، خرید جرثقیل، تبدیل شبکه‌های سیمی به شبکه‌های خودنگهدار در شهرک‌های صنعتی استان، اصلاح و ارتقای وضعیت روشنایی معابر شهرک‌های صنعتی و تعویض شبکه‌های سیم لخت فشار متوسط به روکش‌دار به ویژه در مراکز استان‌ها و مراکز شهرستان‌ها از دیگر اقداماتی است که در سال جاری دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به پیک بار تابستان ۱۴۰۲ گفت: مدیران درخصوص مدیریت پیک بار سال جاری اهتمام جدی داشته باشند تا قطعی برق نداشته باشیم یا به حداقل ممکن برسد.

دادگر افزود: سال گذشته از محل اعتبارات ملی، ۴۲ میلیارد تومان در زمینه ایجاد زیرساخت برق سایت‌های نهضت ملی مسکن استان در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند و سایت طبس هزینه شد.

وی همچنین گفت: کار ایمن به تبلیغ و شعار نیست بلکه به شعور و فرهنگ ایمنی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی عنوان کرد: بازرسی‌های محسوس و نامحسوس، مراقبت در تنظیم فرم‌های اجاره کار روی شبکه، رعایت پنج عنصر طلایی کار با شبکه سرد، استفاده درست از سیستم‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای شرکت، تامین، حفظ و نگهداری تجهیزات ایمنی فردی و گروهی، مراقبت در تنظیم و گردش درست فرم‌های خاموشی و نظارت مدیران ادارات شهرستان بر گروه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که مداومت بر انجام آنها متضمن ایمنی همکاران است.

وی افزود: پرداخت به موقع حقوق همکاران، جذب و هزینه‌کرد اعتبارات “بند ن و بند ط” قانون بودجه به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان در روستاها، جذب و هزینه‌کرد اعتبارات استانی به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان، تجهیز سه شهرستان استان به بالابر خط گرم و فرمان از نزدیک از جمله اقدامات این شرکت در سال گذشته بوده است.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم گفت: در چهار سال اخیر در سطح شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور ۱۱۴ حادثه منجر به فوت در بین کارکنان رخ داده اما در خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۲ حادثه منجر به فوت نداشته‌ایم.

هادی منصوریان افزود: عامل ۷۵ درصد حوادث فوتی، سقوط و برق‌گرفتگی است که از این میزان حادثه ۴۷ درصد مربوط به برق‌گرفتگی و ۲۸ درصد مربوط به سقوط بوده است.

وی با بیان اینکه در زمینه جلوگیری از حادثه سقوط استفاده از کمربند ایمنی و نصب پایه ضروری است گفت: در خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۲ حادثه منجر به فوت در شرکت توزیع نیروی برق نداشته‌ایم اما در حوادث مردمی در سال ۱۴۰۰، ۶ حادثه منجر به فوت و سال ۱۴۰۱، سه حادثه منجر به فوت روی داد.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت ترویج و اطلاع‌رسانی ایمنی در بین مردم افزود: وظیفه همه ما این است در جهت ارشاد و راهنمایی مردم اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد تا کاهش حوادث را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی، آموزش، تجهیزات و مواد اولیه مهمترین عوامل موثر در جلوگیری از حوادث هستند گفت: نیروی انسانی و آموزش نقش مهمی در کاهش حوادث دارد و باید آموزش‌های لازم به کارکنان ارائه شود.

منصوریان عنوان کرد: همچنین استفاده از تجهیزات ایمن می‌تواند از بروز حوادث جلوگیری کند و براساس دستورالعمل توانیر باید ابزار و تجهیزات معیوب از محیط کار دور شود.

مدیر دفتر ایمنی (HSE) شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم از کاهش شاخص‌های ضریب شدت حادثه و ضریب تکرار حادثه در این شرکت طی سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: اصلی‌ترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی آن سازمان است و حفظ این سرمایه ارزشمند از مهمترین اولویت‌ها است.

جواد بهائین افزود: این همایش به منظور ارتقای سطح فرهنگ ایمنی کارکنان و کاهش حوادث در بین کارکنان شرکت توزیع برق برگزار شد.

وی یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش را ارتقای سطح فرهنگ ایمنی مردم به منظور کاهش حوادث مردمی عنوان کرد و گفت: در حوزه ایمنی تاکنون اتفاقات خوبی در استان افتاده است، اما هنوز جای کار وجود دارد و باید وقت بیشتری گذاشته شود.

مدیر دفتر ایمنی (HSE) شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به حوادث سال ۱۴۰۱ اشاره و بیان کرد: در مورد سقوط از پایه سه مورد حادثه، سقوط اشیا از ارتفاع ۲ مورد حادثه، آرک‌زدگی و برق‌گرفتگی یک حادثه و حوادث خودرویی یک حادثه در استان روی داد.

وی گفت: نهادینه نشدن فرهنگ ایمنی در محل کار و باور نکردن ایمنی کارکنان در مراحل قبل، حین و بعد از انجام کار، وجود استرس در محیط کار و حوادث خودرویی از عوامل اصلی بروز حوادث هستند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور