رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد عناب ایران قطب تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 غلامرضا قوسی اظهار داشت: مرغوبیت عناب خراسان جنوبی آن قدر زیاد است که ۲ رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده و حرف اول را در کشور می‌زند.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال هفت هزار تن عناب خشک از باغات خراسان جنوبی برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برداشت عناب در خراسان جنوبی از مردادماه آغاز می‌شود که بیشتر بهره‌برداران محصول خود را به صورت تازه خوری و مقداری برای خشک کردن استفاده می‌کنند اما امسال به دلیل شرایط آب و هوایی شاهد کاهش ۳۰ درصدی عناب در استان هستیم.

وی با بیان اینکه فصل تازه خوری عناب تا اواخر مهرماه ادامه دارد گفت: ۹ هزار نفر بهره‌بردار عناب در خراسان جنوبی هستند.

قوسی اظهار داشت: بیشترین سطح عناب در خراسان جنوبی از آن شهرستان‌های خوسف، بیرجند و سربیشه است و امسال به علت وزش بادهای شدید و ریزش گل‌ها، گرمای هوا و زودرس بودن میوه عناب، تولید این محصول کاهش یافته است.

خراسان جنوبی علاوه بر عناب، رتبه اول سطح زیرکشت و تولید زرشک را در کشور دارد و رتبه دوم زعفران را به خود اختصاص داده است.

کشت عناب و زرشک با توجه به سازگاری با کم‌آبی و شرایط آب و هوایی در خراسان جنوبی گسترش یافته است و این محصولات دارای خواص ارزشمند غذایی و دارویی هستند.