?استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس گزارش سازمان های جهانی، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشتاز در عرصه مقابله با مواد مخدر در جهان است .
حمید ملانوری با بیان این مطلب در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به طور ویژه در حوزه عرضه و مقابله با قاچاق مواد مخدر، اقدامات چشمگیری انجام داده که البته این درخشش هزینه های بسیار سنگینی را هم به همراه داشته است.
?وی با اشاره به آمار بالای شهدای نیروی انتظامی در این عرصه، تصریح نمود: در کنار نیروی انتظامی، نیروهای مرزبانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج ، اداره کل اطلاعات ، دستگاه قضایی، شورای تأمین و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در این راه تلاش می کنند.
?استاندار از کشور افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر در جهان نام برد و متذکر شد: وجود مرز مشترک طولانی با افغانستان و قرار داشتن کشورمان در مسیر حمل مواد مخدر کشت شده در آن، مقابله با قاچاق موا مخدر را در برنامه های اولویت دار کشور قرار داده است.
?ملانوری افزود: در استان خراسان جنوبی نیز اقدامات قابل تقدیری در زمینه کشف، برخورد و مقابله با مواد مخدر صورت گرفته است.
?وی به قدرت بالای ویرانگری مواد مخدر اشاره کرد و گفت: باید در کنار پرداختن به موضوع مهم قاچاق و عرضه مواد مخدر ، به بحث مصرف این مواد نیز توجه ویژ ای شود.

?استاندار با تأکید بر این که در موضوع مبارزه و مقابله با مواد مخدر، دستگاه های مرتبط به خوبی فعالند، ادامه داد: اگر چه حجم بسیار بالایی از مواد مخدر، توسط دستگاه های مقابله ای کشف و ضبط می گردد اما باید در خصوص آن بخش که وارد کشور می شود، با حساسیت ویژه ای برخورد نماییم.
?ملانوری از اهمیت بالای فرهنگ سازی در امر مبارزه با مواد مخدر گفت و اظهار داشت: ما باید با فرهنگ سازی و بالا بردن سطح آگاهی مردم و مهارت آموزی برای نه گفتن در مقابل مواد مخدر، میزان مصرف مواد مخدر را در جامعه کاهش دهیم.
?وی مصرف مواد مخدر را نتیجه جنگ نرم و شبیخون فرهنگی دشمن دانست و تصریح نمود: بر اساس گزارش های ارائه شده، مصرف مواد مخدر، هم از لحاظ سنی و هم جنسیتی در حال تغییر می باشد و در حالی که در سال های گذشته عمدتاً در مردان مورد استفاده قرار می گرفته، در حال حاضر در زنان نیز مصرف مواد مخدر رو به رشد است و سن اعتیاد هم کاهش یافته لذا در بحث های مقابله ای باید به آن پرداخته شود .
?استاندار به همه گیری بیماری کرونا در ۱۴ ماه گذشته در سطح جهان اشاره کرد و گفت: شیوع ویروس تنها بخشی از تأثیرات منفی کروناست، در حالی که آسیب های اجتماعی جامعه را بالا برده است.
?ملانوری خاطرنشان کرد: از امتیازات و ویژگی های بارز خراسان جنوبی، وجود مردمی با فرهنگ، متدین، ولایت مدار، انقلابی و همیشه در صحنه است که باید برای حفظ این ویژگی ها تلاش کرد.
?وی متذکر شد: اگر جلوی رشد آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد، سرقت، نزاع و… گرفته نشود، می تواند در نسل های بعد رسوخ پیدا کرده بسیاری از صفات برجسته مردم را دچار خدشه کند.
?استاندار به لزوم تغییر سبک مقابله و مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: با عنایت به این که سبک زندگی ما در مواجهه با بیماری کرونا تغییر کرده، برنامه های ما به لحاظ مدیریتی نیز باید در مباحث مختلف متفاوت شود و سبک مداخله ما در حوزه پیشگیری و به ویژه مصرف مواد مخدر تغییر نماید.

?ملانوری خطاب به دستگاه های فرهنگی استان گفت: باید تلاش کنیم در کنار استفاده از ظرفیت های صدا و سیما ، رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها وپایگا ه های خبری، از ظرفیت شبکه شاد که برای دوره همه گیری بیماری کرونا بوجود آمده در بحث های اجتماعی نظیر مبارزه مواد مخدر، ترافیک و … بهره ببریم.
?به گفته وی؛ قبل از این که اتفاقات ضد فرهنگی به خانه های ما راه باز کرده در فرهنگ ما رسوخ کند، باید به آداب و رسوم و فرهنگ ها توجه ویژه نماییم و در این راه اداره کل ورزش و جوانان باید ورزش های روستایی و بومی، محلی را چون ریشه در آداب و رسوم ما دارند و با کمترین هزینه و فضا قابل انجام است ، تقویت نماید.
?وی به دیدار خود با دبیر کل مبارزه با مواد مخدر کشور اشاره کرد و گفت: در این دیدار ، علاوه بر پیگیری های متعددی که صورت گرفت و به نتیجه هم رسید، با توجه به نیاز استان، مجوز مربوط به ایجاد کمپ استانی ماده ۱۶ صادر شد.