مدیر اداره مربیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: عنصر محوری امربه معروف و نهی از منکر، عقلانیت است.

” حجت الاسلام و المسلمین سیدجعفر حسینی  در همایش آمرین به معروف و ناهیان از منکر خراسان جنوبی اظهار داشت: خداوند در قرآن پایه اصلاحات جامعه را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده است.

وی گفت: جامعه باید اهل دعوت به خیر و اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند و این فریضه مهم اهمیت دارد اما متاسفانه در جامعه مؤمنین امر به معروف محجور است.

مدیر اداره مربیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: امر به معروف و نهی از منکر پیچیدگی خاصی داشته و نیاز به آموزش دارد و این فریضه که با روح و روان جامعه در ارتباط است نیاز به یک آموزش دارد.

حسینی تصریح کرد: فریضه امر به معروف آموختنی است نه سلیقه‌ای و عنصر محوری امر به معروف و نهی از منکر، عقلانیت است و امر به معروف و نهی از منکر باید تبدیل شود به یک روشی که سبب دو قطبی سازی در جامعه نشود.

وی ادامه داد: اگر وحدت بر اساس منکرات در جامعه اتفاق افتاد، شکسته خواهد شد لذا این تفرقه اگر حول معروفات محقق شود نباید به وجود بیاید.

مدیر اداره مربیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطرنشان کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب اگر خیلی‌ها در جامعه پشت پرده کشف حجاب را بدانند دست از کار زشت خود می‌کشند و در دام دشمنان نمی‌افتند.

حسینی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است و وحدت حول محور معروفات باید صورت گیرد.

حریم عمومی جامعه، باید امن باشد

نماینده ولی فقیه و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: حریم عمومی جامعه باید امن باشد. وقتی کار زشتی در جامعه انجام می‌شود در واقع آموزش کار زشت است و سرنوشت برخی تغییر می‌کند.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر از زوایای مختلف قابل تالیف است و یکی از آن نقش امر به معروف و نهی از منکر از جهت تربیت، رشد، کمال، تزکیه و طهارت است که جایگاه دین خدا است.

وی گفت: والدین که می‌خواهند فرزند آنها رشد کنند همیشه مراقب هستند و رهایش نمی‌کنند و در کنار انواع محبت‌ها و تشویق‌ها نیز گاهی مواقع اخم می‌کنند و این اخم والدین دوستی است و نمی‌خواهند دنیا و آخرت آن تباه شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: شاید همان والدین که نسبت به فرزند خود حساس است نسبت به فرزند همسایه بی تفاوت باشد و زاویه دیگر این است که امر به معروف و نهی از منکر از جنبه حقوقی است یعنی یک جامعه با فرهنگ و پیشرفته و متمدن متوجه حقوق دیگران است و هر  کاری نمی‌کند‌‌.

عبادی تصریح کرد: ما دو حریم داریم که یک حریم آن خصوصی است و رفتار خوب و بد یک نفر به خودش بر می‌گردد اما وقتی حریم عمومی شود به آن معنا است که در دیگران خواسته یا ناخواسته تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: حریم عمومی از اقشار مختلف مردم باید امن باشد وقتی کار زشت در جامعه انجام می‌شود در واقع آموزش کار زشت است و سرنوشت برخی تغییر می‌کند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: وقتی اسم بهداشت و درمان می‌آید ذهن ها به سمت بیماری جسم می‌رود اما تنها بیماری تن و میکروب و ویروس نیست بلکه بی‌حیایی، بداخلاقی و اهانت‌ها بیماری است و جامعه اگر می‌خواهد سالم باشد در حریم عمومی باید از هر آنچه که بیماری‌های فکری را توسعه می‌دهد به دور باشد.

عبادی اظهار داشت: بیماری‌های فکری شایع است و نوجوانی که می‌تواند شهید مطهری شود ولی در محیط آلوده قرار می‌گیرد سرنوشت آن تغییر می‌کند.

وی افزود: این دنیای وحشی که در برابر علم و فلسفه و عقل و عرفان شخصی مانند آیت‌الله شهید مطهری قرار می‌گیرند پاسخ آن را با گلوله می‌دهند و این لیبرال دموکرات غرب بیش از ۲۵۰ هزار نفر را بی جرم در کشور ما تحت عناوین مختلف شهید کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: کاری که یک انسان فاسد انجام می‌دهد از دست میکروب بر نمی‌آید و عده‌ای برخی کارهای خراب را توجیه می‌کنند و این بدتر است و آدم‌های فاسد را پرورش می‌دهند و به جان مردم رها می‌کنند.

عبادی بیان کرد: دشمنان در سوریه، لبنان، یمن، فلسطین و میانمار چه کردند و هر جا کار زشتی باشد جامعه را فاسد می‌کند و پادزهر آن که با ایثار و خودگذشتگی است آمرین معروف و ناهیان از منکر هستند.

وی عنوان کرد: یکی از زوایای این مسئله زاویه استعماری است و مبارزه با ستمگر و حمایت از مظلوم همیشه باید وجود داشته باشد.

امام جمعه بیرجند گفت: یکی دیگر از زوایا نیز فطری است و مسئله حجاب ریشه در فطرت ما دارد و انسان با حیوانات حدود ۴۰ تفاوت دارد یکی از این تفاوت‌ها این است حیوان حیا ندارد اما انسان حیا دارد و باید از زاویه علمی امر به معروف و نهی از منکر را ببینیم.

بیشتر بخوانید   عملکرد زغال سنگ پروده طبس قابل تقدیر است/ اخبار خوش برای زغال سنگ نیمه اول آبان ماه+سند

عبادی گفت: آنچه که می‌توانیم به جامعه امید بدهیم و بلاهایی که بر سر ما می‌آید از ناآگاهی ما است و کار انقلاب قبل از هر چیزی آگاهی بخشی است.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور