وجود تفرجگاه مناسب در مرکز استان خراسان جنوبی سال‌ها مطالبه مردم بوده و اکنون با همت دستگاه‌های اجرایی مختلف منطقه نمونه گردشگری «بند دره» بیرجند رنگ و بوی آبادانی و توسعه گرفته است.

به گزارش ایرنا شهر بیرجند با قدمت طولانی، پیشینه فرهنگی و برخورداری از آثار تاریخی متعدد نظیر باغ و عمارت اکبریه که ثبت جهانی است، به دلایلی توسعه و عمران شهری مطلوبی را طی سالیان گذشته نداشته و با وجود اقدامات انجام شده در ادوار مختلف، همچنان امکانات رفاهی و تفریحی یکی از نیازهای اساسی مرکز استان است.

این در حالی است که زمین و زمینه برای توسعه فضاهای فرهنگی، تفریحی و خدمات شهری در بیرجند فراوان است و در سال‌های اخیر با حمایت استانداری، هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و عزم و برنامه‌ریزی مناسب در شورای شهر و شهرداری، اقدامات موثر و ماندگاری برای توسعه فضای سبز، احداث بوستان‌ها و بهسازی تفرجگاه‌ها صورت گرفته است.

طرح منطقه نمونه گردشگری «بند دره» بیرجند سال ۸۴ به تصویب رسید تا اجرای آن از یک سو باعث توسعه، رونق اقتصادی و افزایش اشتغال بخش گردشگری شود و از سویی نیاز مرکز استان به یک مرکز تفریحی و گردشگری تامین شود اما سال‌ها این مصوبه بر زمین ماند در حالی که گلایه‌های مردمی از نبود یک فضای مناسب تفریحی در بیرجند با وجود فراهم بودن منطقه‌ای بکر چون بند دره ادامه داشت.

وقتی ۲۲ بهمن سال گذشته کلنگ طرح بهسازی و تامین زیرساخت‌های بند دره بیرجند با حضور استاندار و جمع قابل توجهی از مدیران استان در این منطقه به زمین زده و در یک هفته وارد فاز اجرایی شد، مردم بار دیگر به استفاده بهتر از این ظرفیت طبیعی در مرکز استان امیدوار شدند.

کمتر از یک ماه پس از کلنگ‌زنی، روشنایی منطقه گردشگری بند دره بیرجند در فازهای اول و دوم اجرا و افتتاح شد که نشان از جدیت مسوولان در اجرای طرح داشت.

دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدمات‌رسان از جمله میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، راهداری، شرکت‌های برق، آب و گاز و شهرداری فراخوانده شدند تا نقشی از تغییر در این منطقه و در راستای فراهم شدن محیطی تفریحی و گردشگری در بند دره بر چهره آن حک کنند و حالا آنچه پیش روی شهروندان و گردشگران قرار گرفته، محیطی است که موجی از امید و رضایت‌مندی را به همراه دارد.

اجرای پروژه گردشگری «بند دره» آرزوی دیرینه مردم بود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: اجرای پروژه گردشگری «بند دره» بیرجند آرزوی دیرینه بسیاری از مردم استان به ویژه ساکنان بیرجند بود و تحرک و تحولات ماه‌های اخیر در این منطقه رضایت عمومی را به دنبال داشته است.

حسن رمضانی افزود: مرکز استان به فضاهایی مثل بند دره نیاز دارد و از ارزش افزوده و آباد کردن شهر بیرجند به عنوان یک مجموعه، خیلی‌ها بهره‌مند می‌شوند با این وجود برخی نگاه‌ها بخشی و جزئی‌نگر است و هزاران فردی که در ایام هفته بخصوص تعطیلات پایان هفته مهمان بند دره می‌شوند مگر مردم همین دیار نیستند.

وی گفت: باران که می‌بارد مردم راهی بند دره می‌شوند، هوا که خوب است مردم در بند دره هستند، صبح جمعه، روزهای تعطیل و حتی شب‌ها مقصد بیرجندی‌ها بند دره است و از کانون‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، تفریح خانوادگی و کوهنوردی به حساب می‌آید و راه عبور روستاییان زیادی نیز از این منطقه می‌گذرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: درک آنچه در منطقه گردشگری بند دره انجام می‌شود، در صورتی که نگاه منصفانه باشد کار سختی نیست چرا که سال‌ها توقف و سکون این پروژه نارضایتی مردمی را به دنبال داشته است در حالی که از طبیعی‌ترین حق شهروندی یعنی داشتن تفرجگاه سالم و مناسب محروم شده‌اند.

رضایتمندی مردم از تحرک و تحول در منطقه گردشگری بند دره

وی افزود: در ماه‌های گذشته ورود و پیگیری مدیریت عالی استان به این پروژه باعث ایجاد تحرک و تحولاتی در این منطقه گردشگری شده و همچنین رضایت عمومی را به دنبال داشته است.

رمضانی بخشی از اقدامات انجام شده در چند ماه گذشته را تشریح کرد و گفت: منطقه بند دره که ۱۹ سال معطل و در سکون بود، تعیین تکلیف شد و با پیشنهاد مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شورای عالی شهرسازی محدوده بند دره از ۷۰ هکتار به ۱۲،۸۰ هکتار کاهش یافت و مقرر شد که منطقه نمونه گردشگری فقط به اراضی مستثنیات تحت مالکیت سرمایه‌گذار محدود شود و بقیه اراضی، کاربری خدماتی و گردشگری مورد نیاز شهر بیرجند را تامین کند.

وی تصریح کرد: مسیر رفت و آمد بند دره سال‌ها نابسمان بود اما در چند ماه گذشته زیرساخت‌های مورد نیاز تفرجگاه شامل دو بانده شدن مسیر، انتقال گاز، راه‌اندازی شبکه آبرسانی، نورپردازی و روشنایی معابر توسط دستگاه‌های اجرایی تامین شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در برخی کلانشهرها، شهرداری‌ها برای فعالیت‌های گردشگری زمینه‌سازی و هزینه می‌کنند و اینجا هم احداث باغ و تفرجگاه در شان مردم، دغدغه مدیران و مردم است و باید ایجاد یا برای آن زمینه‌سازی شود.

وی تفرجگاه را نیاز ذاتی و حیاتی شهر بیرجند دانست و گفت: بنا بر آماری حدود ۷۰ درصد متخصصان و اساتید دانشگاهی پس از چند سال اقامت به دلیل نبود مراکز تفریحی، بیرجند را ترک می‌کنند که در واقع زمینه توسعه علمی و دانشگاهی با نبود جاذبه‌های گردشگری آسیب می‌بیند همچنان که بودجه دانشگاهی به دلیل کاهش تعداد استاد و دانشجو در سال‌های اخیر کاهش یافته و این به معنای ضربه‌ای چند جانبه به اقتصاد شهری است.

رمضانی اظهار داشت: هر سرمایه‌گذار برای ادامه مسیر نیاز به همکاری دارد اما مانع‌تراشی‌ها و تحمیل خسارت به سرمایه‌گذار، اظهارات خلاف واقع و غیرمنصفانه انگیزه سرمایه‌گذار را برای حضور و سرمایه‌گذاری در استان از بین می‌برد.

شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: با تکمیل زیرساخت‌های لازم در این منطقه شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم می‌شود.

سید کمال الدین میرجعفریان اظهار داشت: این طرح با تقسیم کار مناسب بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه آغاز شد تا با تکمیل زیرساخت‌های لازم، شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه تفرجگاهی فراهم شود.

وی گفت: تعریض راه ورودی، توسعه فضای موجود، ایمن‌سازی مسیر کمربندی، تامین روشنایی و آب، احداث سکو برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، نصب آلاچیق و ایجاد فضای سبز از جمله اقداماتی است که در این مجموعه صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: این طرح به گونه‌ای بارگذاری شده که جای توسعه در زمینه پروژه‌های تکمیلی را در سنوات آتی دارد.

میرجعفریان طرح تفرجگاهی بند دره را از پروژه‌های اثربخش در خراسان جنوبی خواند و گفت: اگرچه این پروژه در بیرجند اجرا می‌شود اما اثرات مطلوب آن عاید تمام استان خواهد شد و تامین زیرساخت‌های بند دره در توسعه منطقه و جذب سرمایه‌گذاران برای حضور و فعالیت اقتصادی در قالب‌های مختلف موثر است.

وی هفته گذشته در آیین افتتاح فاز اول پروژه دهکده ورزشی «بند دره» که به نمایندگی از سایر پروژه‌های ورزشی استان خراسان جنوبی در این منطقه برگزار شد، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی در منطقه بند دره بیرجند به منظور تامین یک تفرجگاه مناسب برای شهروندان پای کار آمدند که شامل فضاهای ورزشی، تفریحی و اقامتی است و بخش زیادی از زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: اگر امروز مجموعه مفرح در «بند دره» بیرجند در حال تکمیل است با تاکید مدیریت استان در شمال شهر بیرجند نیز که کمتر برخوردار است، پروژه‌های عمرانی از جمله بوستان خطی مهرشهر و طرح‌های دیگر در دست اقدام قرار دارد.

فضای سرمایه‌گذاری در منطقه بند دره بیرجند گسترده شده است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، فضای سرمایه‌گذاری در منطقه «بند دره» بیرجند گسترده شده و توسعه این منطقه شتاب بیشتری گرفته است.

وحید داعی افزود: محدوده بند دره بیرجند یکی از مناطق با جاذبه گردشگری بالا در مرکز استان است که به دلیل قرارگیری در جنوب شهر و در نتیجه اثرگذاری بر مجموعه مرکز استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: ایجاد منطقه نمونه گردشگری بند دره بیرجند سال ۱۳۸۴ به تصویب هیات وقت وزیران رسید اما به دلیل نبود پیگیری موثر، طرح جامع مصوب نداشت.

وی گفت: با پیگیری استاندار وقت خراسان جنوبی طرح جامع منطقه مذکور در محدوده‌ای به مساحت حدود ۱۲.۲ هکتار (مالکیت غیردولتی) متعلق به سرمایه‌گذار تهیه و در کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تایید شد که در نهایت ۲۴ شهریور ۹۹ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در این طرح جامع که در محدوده اراضی متعلق به شرکت سرمایه‌گذار تصویب شد، اراضی با کاربری اقامتی (حدود ۵.۷ هکتار)، تفریحی و گردشگری (حدود ۴.۸ هکتار)، پذیرایی جهانگردی (حدود ۰.۴ هکتار) وجود دارد که سرمایه‌گذار منطقه نمونه گردشگری بند دره در صورت تمایل می‌تواند نسبت به سرمایه‌گذاری و احداث بنا در این اراضی وفق مصوبه ابلاغی مزبور اقدام کند و هیچ گونه مانعی برای این کار وجود ندارد.

وی افزود: خارج از محدوده طرح جامع مصوب اراضی متعلق به دولت (اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل منابع طبیعی استان) نیز وجود دارد که هریک از سرمایه‌گذاران دیگر می‌توانند با ارائه درخواست، بررسی و طی فرآیند قانونی آن زمین را دریافت کرده و نسبت به احداث بنا و سرمایه‌گذاری در این منطقه اقدام کنند.

داعی تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی در محدوده بند دره زمینی به مساحت حدود ۲ هکتار را به اداره کل ورزش و جوانان اختصاص داده تا نسبت به احداث فضای ورزشی اقدام کند.

وی وجود چنین منطقه‌ گردشگری را برای جذب جمعیت شهری در ساعاتی از شبانه‌روز ضروری و آن را یکی از نیازهای اساسی شهر دانست و گفت: بهترین گواه در تایید این اقدامات استقبال گسترده مردم از اجرای این پروژه است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.