?استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: راهبرد و سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، توسعه و تقویت ارتباطات با همسایگان و کشورهای پیرامونی است.
دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در نشست با سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان و هیئت همراهش، خاطرنشان کرد: روابط بین ایران و کشورهای همسایه به صورت جدی در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفته است.
?وی تصریح کرد: بی‌شک پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای که افغانستان عضو ناظر این سازمان است از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای شرق می باشد.
?به گفته وی؛ جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه روابط و مناسبات برادرانه با کشور افغانستان اقدامات متعددی را انجام داده و آماده هرگونه کمک و همکاری به منظور ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان است.
?استاندار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشور دوست و همسایه افغانستان است، گفت: برنامه‌ها و اقداماتی در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان صورت گرفته است.
?قناعت عنوان کرد: با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی و سابقه طولانی در روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و وجود ظرفیت‌های مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی و کشور افغانستان، فرصت و زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری در روابط اقتصادی و تجاری دو طرف وجود دارد.
?به گفته وی؛ استان خراسان جنوبی آمادگی کمک و همکاری جهت بازسازی سایت‌های اقتصادی و تجاری افغانستان، حمایت از همکاری‌های تجاری افغانستان و نیز توسعه و تسهیل مبادلات تجاری، حمایت از همکاری‌های بخش خصوصی دو طرف، توسعه همکاری‌های آموزشی و علمی، مشارکت در طرح ‌های اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه همکاری‌های درمانی و بهداشتی را دارد.
?وی با تأکید بر اینکه موضوعات و بحث‌های این نشست نباید روی کاغذ بماند بلکه باید اجرایی شوند، اضافه کرد: در این خصوص باید گروه کاری تشکیل شود و از طرف خراسان جنوبی و کشور افغانستان نمایندگان تام الاختیاری انتخاب و پیگیری‌ ها را انجام دهند که در این خصوص نماینده تام الاختیار استاندار خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار است.
?استاندار از آمادگی استان برای ۲۴ ساعته شدن مرز ماهیرود خبرداد و گفت: کشور افغانستان می تواند موضوع شبانه روزی شدن مرزهای ماهیرود و دوغارون را بدون هیچ مشکلی به صورت همزمان انجام دهد.
?قناعت با اظهار امیدواری در این خصوص که این سفر ، تسهیل و توسعه روابط تجاری بین خراسان جنوبی و کشور افغانستان را به همراه داشته باشد، از حضور ۹ هزار و ۸۰۰ تبعه افغانستانی در خراسان جنوبی خبرداد و متذکر شد: هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز و ۸۲۵ دانشجوی افغانستانی در خراسان جنوبی در حال تحصیل هستند و زمینه و بستر لازم برای حضور برادران افغانستانی ما در ایران و خراسان جنوبی مهیاست.
?استاندار با اشاره به مزیت‌ها و پتانسیل‌های تجارت خارجی خراسان جنوبی هم گفت: قرار گرفتن در نقطه مرکزی محور ترانزیتی شرق ایران یعنی چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد – سرخس و مسیر کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز دارا بودن بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان، وجود ظرفیت هایی همچون گمرک و مرز رسمی ماهیرود، منطقه ویژه اقتصادی در بیرجند و مرز ماهیرود و فرودگاه بین المللی بیرجند از پتانسیل‌های بسیار خوب خراسان جنوبی برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان است.
?قناعت ادامه داد: صادرات و ترانزیت کالا از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان با توجه به نزدیک بودن به شاه راه و یا سرک حلقوی افغانستان و کشورهای آسیای میانه باعث کاهش مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتری انتقال کالا از بندر عباس و بندر چابهار به این کشور شده و در نتیجه عبور ترانزیت از این مسیر را اقتصادی کرده است.
?وی با بیان اینکه پروژه راه آهن محور شرق از چابهار به سمت زاهدان شروع شده و در حال اجراست، اظهار داشت: این راه آهن که از مسیر بیرجند عبور می‌کند و به راه آهن مشهد و در نهایت به سرخس در مرز ترکمنستان متصل می‌شود، توسعه ترانزیت از مسیر بندر چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه را به دنبال خواهد داشت.
?استاندار با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد حجم صادرات خراسان جنوبی به سمت کشور افغانستان انجام می‌شود، عنوان کرد: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کل صادرات ایران به افغانستان از نظر ارزشی و ۴۰ تا ۵۰ درصد از نظر وزنی از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان انجام می‌شود که بیانگر نقش ویژه مرز ماهیرود در مبادلات تجاری با کشور افغانستان است.

قناعت با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور افغانستان هم گفت: اخذ مجوز ترانزیت عام و افزایش اقلام قابل ترانزیت به افغانستان، اخذ مجوز گمرکات تخصصی جهت واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی، اخذ مجوز ورود موقت خودرو برای تجار و سرمایه گذاران، راه اندازی ایکس‌ری کامیونی در مرز ماهیرود، ایجاد سایت خرده فروشی کالا در بازارچه مرزی ماهیرود و اجرای پروژه خط انتقال آب به سایت مرزی ماهیرود به طول ۲۶ کیلومتر از جمله این اقدامات است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور