رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این استان برای رسیدن به توسعه پایدار، با داشتن ظرفیت‌های مختلف و محصولات استراتژیک باید به سمت گردشگری کشاورزی حرکت کند.

مهدی جعفری روز شنبه در جلسه تبیین نظام مسائل شناسی استان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استان برگزار شد افزود: کشورهای مختلف به حوزه گردشگری بخش کشاورزی توجه ویژه دارند در حالیکه این استان با توجه به داشتن ظرفیت‌های بسیار در این حوزه، از نعمت گردشگری محروم مانده است.

وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی نیازمند اقدام هماهنگ هستیم و برای رسیدن به اهداف باید از جزیره‌ای عمل کردن پرهیز شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به نظام اعتباری و بانکی استان گفت: بانک‌ها فعالیت‌هایی در حوزه کشاورزی دارند اما مردم و کشاورزان از آن بی اطلاع هستند ک باید ردیف‌های مختلف اعتباری به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی با اشاره به موضوع دارای اهمیت آب در استان گفت: اگر به این مساله توجه نشود روی معیشت و اقتصاد مردم استان تاثیرگذار خواهد بود همچنین شاهد مهاجرت و تخلیه روستاها خواهیم بود.

جعفری عنوان کرد: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیاری در زمینه کشاورزی گردشگری وجود دارد اما به حوزه اقتصاد خُرد تولید در روستاها توجه کافی نشده است.

وی یادآور شد: اقتصاد کلان کشور را اقتصادهای خُرد تشکیل می‌دهند لذا نیازمند توجه بیشتری به این نوع اقتصاد در روستاهای استان داریم.

سرپرست امور عشایر خراسان جنوبی هم گفت: برای کمک به جامعه عشایری استان اجرای پنج طرح ایجاد کانون خودجوش، ایجاد سفره مرتع پایدار برای دام‌های عشایر، شناسایی پتانسیل‌های آموزش بازاریابی، بازاریابی محصولات عشایر و افزایش بهره وری دام عشایری در دستور کار قرار دارد.

محمدابراهیم ابراهیمی با بیان اینکه ۱۸ هزار خانوار در جامعه عشایری استان خراسان جنوبی وجود دارد، تصریح کرد: ۸۰ درصد از جامعه عشایری استان در نقاط مرزی و ۲۰ درصد از این افراد در مناطق غیرمرزی استان ساکن هستند.

وی با بیان اینکه در سنوات قبل تعامل خوبی با بسیج صورت گرفته بود، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار خانوار عشایری در استان خراسان جنوبی با بسیج همکاری متقابلی دارند.

سرپرست امور عشایر خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اثربخش‌ترین جامعه سیاسی دخیل در کشور عشایر هستند، اظهار داشت: ولایت‌پذیری این جامعه در سنوات متعدد ثابت شده است و به عنوان مرزبانان گمنام در مرزهای جمهوری اسلامی مشغول به پاسداری و مرزبانی هستند.

وی به مشکلات جامعه عشایری استان اشاره کرد و گفت: ارز ترجیحی، خشکسالی، نیاز به مرمت راه‌های عشایری، شناسایی دام و طیور و هزینه‌های تولیدی از مهمترین مشکلات این جامعه غیور در استان محسوب می‌شود.

ابراهیمی در خصوص ایجاد منابع آبی پایدار برای جامعه عشایری خراسان جنوبی عنوان کرد: در این زمینه سه پروژه در دست اجرا قرار دارد و ۱۰ پروژه پژوهشی با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان در این زمینه تهیه شده است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور