معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۱۱۰ داروخانه در استان خراسان جنوبی فعال است که نسبت به گذشته افزایش داشته و رضایتمندی مردم را شاهد هستیم.

زهرا کیانی افزود: از این تعداد ۵۹ داروخانه در شهرستان بیرجند فعال است اما متقاضی کافی برای داروخانه شبانه‌روزی نداریم.

وی گفت: ۱۲ شرکت پخش دارو در خراسان جنوبی مستقر است و ۳۰ شرکت هم از خراسان رضوی استان را پوشش می‌دهند از همین رو توزیع و انبارداری این شرکت‌ها مناسب نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: ورود شرکت‌های دارویی به استان برای جبران کمبودهای دارویی ضروری است.

وی گفت: ابتدای سال گذشته ۱۴۰ قلم کمبود دارویی داشتیم که آخر سال به ۸۰ قلم رسید؛ مرداد امسال ۳۰ قلم و اکنون ۱۶ قلم دارو کمبود است.

کیانی اظهار کرد: در حال حاضر یک داروی درمان تیروئید در استان نداریم که مشکل کشوری بوده و پیگیری‌ها برای تامین آن در حال انجام است.

وی گفت: تجویز برند خاص توسط برخی پزشکان، درخواست نابجای بیماران و دپوی دارو توسط مردم از مهمترین مشکلاتی است و البته طرح دارویار موجب کم شدن قاچاق کالا شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: شرکت‌های بیمه‌ای باید بیشتر پای کار باشند زیرا افزایش قیمت دارو موجب کند شدن بازگشت سرمایه داروخانه‌ها شده است.

وی گفت: نبود پوشش دهی داروسازان و تاسیس داروخانه در مناطق محروم از جمله شوسف و سه قلعه هم از مشکلات موجود است.

کیانی با اشاره به کمبود مقطعی برخی ملزومات پزشکی افزود: علت اصلی تعهدات بیمه‌ای است که درآمدزایی بیمارستان‌ها را منفی کرده و باید این مشکل در سطوح بالا رفع شود.

وی بیان کرد: ساخت انبار داروهای راهبردی در استان ضروری است تا برای دپوی داروهای خاص به کار رود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور