تنور سازی فردوس خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

، مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استانثبت مهارت تنور سازی فردوس در فهرست میراث ملی  شهر فردوس را پیشگام در هنر تنورسازی سنتی استان دانست و گفت: تنورسازی سنتی، ساخت تنور‌های نانوایی های سنتی و خانگی با گل است.

سید احمد برآبادی افزود: هر چند که بر اساس مطالعات باستان شناسی و گزارش کاوشهای انجام شده، قدمت سفالگری فردوس به دوره ساسانی می رسد، اما مصاحبه با پیشکسوتان تنور سازی فردوس و خاطرات نسلی این افراد و رواج فامیل خزاف مقدم که سابقه ی تاریخی در حدود ۳۰۰ سال دارد، نشان از رونق سفالگری منطقه و دیرینه بالای این هنر در شهر مذکور دارد.

به گفته وی برای ساخت تنور از خاک رس، کاه، ماسه و آب با نسبت‌های بسیار دقیق و استاندارد که به صورت تجربی حاصل شده استفاده می شود.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استان گفت: تجربه تشخیص خاک مرغوب برای تنورسازی، روش‌های به عمل آوری گل وآماده سازی آن، ساخت تنور با لایه‌های نواری با عرض حدود ۲۲ سانت و … از استعداد، توانمندی و تجربه ی غنی نسل به نسل این هنر در شهر فردوس حکایت دارد.

وی با بیان اینکه دوام و عمر بالای تنور‌های فردوس که بیش از ۵۰ سال مورد استفاده بوده و کارایی دارند از دیگر ویژگی های تنور‌های فردوس می‌باشد، افزود: پخت کامل بدنه تنور‌ها در کوره و نصب و استفاده از تنور پخته، دلیلی بر استحکام تنور‌ها و کیفیت نان حاصله است.