#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر موارد کرونا مثبت بستری در این استان نسبت به هفته آخر اسفند سال گذشته ۷۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

غلامرضا شریف‌زاده روز چهارشنبه درباره آخرین تحلیل آماری بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی گفت: میزان بروز تجمعی در استان ۱۹۶۸ در صد هزار نفر جمعیت است نسبت مرگ و میر در استان ۴.۷ میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی در استان۹۳ در صد هزار نفر جمعیت و شاخص نمونه‌گیری به ازای هر هزار نفر جمعیت ۵۴ مورد است.

وی درخصوص رتبه‌بندی شهرستان‌های استان از لحاظ میزان بروز تجمعی گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز شهرستان طبس در رتبه اول قرار دارد و شهرستان های طبس، سرایان، قاین، فردوس و بشرویه میزان بروز تجمعی آنها نسبت به شاخص کشوری بالاتر است و پایین‌ترین میزان بروز تجمعی را در شهرستان‌های خوسف، درمیان و نهبندان شاهد هستیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا افزود: به لحاظ بروز موارد بستری به دلیل بیماری حاد تنفسی به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در کشور در رتبه سوم قرار داریم و بعد از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد که در رتبه اول و دوم قرار دارند استان خراسان جنوبی در رتبه سوم بروز موارد بستری قرار دارد.

وی یادآور شد: آمارها نشان از افزایش موارد بستری مثبت و سرپایی دارد موارد بستری نسبت به روز اول فروردین ماه ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش در موارد مثبت بستری ۷۳ درصد بوده است و متاسفانه روند موارد مثبت در شهرستان بیرجند روند صعودی است که نسبت به نهم فروردین ماه تعداد موارد مثبت بستری در بیمارستان ولیعصر (عج) ۱۵ نفر نسبت به روز قبل افزایش پیدا کرده و این روند افزایشی در موارد بستری در این بیمارستان روند صعودی بوده است.

وی ادامه داد: تحلیل آماری نشان می‌دهد احتمالا ما در روزهای آینده شاهد تغییر رنگ شهرستان بیرجند از زرد به نارنجی خواهیم بود.

وی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها در دو حوزه صنوف و ادارات گفت: در صنوف رعایت بهداشت فردی ۹۳.۶ درصد، رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری ۸۶.۹ درصد (استفاده از ماسک در کسبه ۹۲.۸ در مراجعین به صنوف ۸۸.۷ درصد است و در ادارات رعایت بهداشت فردی ۱۰۰ درصد، رعایت پروتکل‌ها و بهداشت فردی ۸۸.۱ درصد، استفاده از ماسک (کارکنان ادارات ۱۰۰ درصد و مراجعین به ادارات ۹۶ درصد) است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس گفت: تحلیل کلی بیماری کرونا نشانگر افزایش قابل توجه موارد بستری و موارد مثبت سرپایی در سطح استان است در موارد بستری کل نسبت به هفته آخر اسفند ماه ۳۸ درصد افزایش داشتیم و نسبت به موارد مثبت بستری نسبت به هفته آخر اسفند ماه متاسفانه ۷۳ درصد افزایش موارد بستری را داشتیم و همچنین برای اولین بار جمع موارد مثبت نسبت به هفته آخر اسفند ماه و نسبت به آذر ماه برای اولین بار سه رقمی شده و اینها همه نشانگر افزایش قابل ملاحظه موارد ابتلا و بستری در سطح استان است و قطعا اگر رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها ادامه پیدا نکند به طور قطع به یقین پیک چهارم را در استان تجربه خواهیم کرد.

شریف‌زاده افزود: هم‌استانی‌های عزیز رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را جدی بگیرند و با توجه به اینکه ۲ روز آخر هفته را تعطیلات خواهیم داشت، حتما رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند و روز طبیعت را به صورت مجازی برگزار کنند از رفتن به دورهمی‌ها اجتناب و استفاده از ماسک را جدی بگیرند تا شاهد افزایش موارد ابتلا در سطح استان نباشیم.