دولت در کمتر از سه ماه دو مصوبه برای راه آهن خراسان جنوبی داشت که بی نظیر بود
?پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی که در سال‌های اخیر بر زمین مانده بود، طی یک سال گذشته با تدبیر و پیگیری استاندار خراسان جنوبی روند رو به رشدی پیدا کرد.
?محمدصادق معتمدیان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: پروژه راه‌آهن شرق کشور به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه شرق کشور از دو، سه دهه اخیر مطرح بوده و اگر سند توسعه شرق کشور را مطالعه کنیم، یکی از طرح‌های مهم بحث کریدور ملی است.
?وی با اشاره به اینکه کریدور از چابهار آغاز می‌شود و سپس از طریق زاهدان، نهبندان، بیرجند ادامه یافته و به شبکه ریلی خراسان رضوی که یونسی و گناباد است، متصل می‌شود، بیان کرد: در پی گیری‌هایی که انجام شده، هدف گذاری میان مدت ما این بود که شهرستان بیرجند را طی زمان‌بندی مشخص به ایستگاه یونسی متصل کنیم.
?معتمدیان با بیان اینکه هدف این بود که دریای عمان و اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه وصل شود، افزود: این کریدور صرفا یک موضوع داخلی نیست، بلکه یک کریدور بین‌المللی است که علاوه بر سودی که نصیب کشور می‌کند، کشورهای مختلف نیز از این پروژه بهره‌مند می‌شوند و یک تحول در اوضاع شرق کشور ایجاد خواهد کرد.
?وی با اشاره به این که این پروژه اکنون در حال انجام است و خراسان جنوبی تنها استانی بود که هیچ‌گونه عملیات اجرایی در این سال‌ها در حوزه راه‌آهن در آن انجام نشده بود، تصریح کرد: مبلغ ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ردیف بودجه اعتباری برای استان در نظر گرفته شد که بسیار کم بود.
?معتمدیان با بیان اینکه مطالعات طرح انجام شده بود اما اقدامی صورت نگرفته بود، ادامه داد: در خراسان جنوبی علیرغم پیگیری زیادی که صورت گرفت، عملاً توفیقی برای عملیات اجرایی نداشتیم.

وی اظهار کرد: در این دوره هدف‌گذاری کرده تا در مرحله اول شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان به شبکه ریلی متصل شود که در این زمینه پی گیری‌های بسیاری از طریق وزیر راه و شهرسازی و معاونین مربوطه، مدیران راه‌آهن و رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام شد.
?استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رایزنی و ملاقات استانداری خراسان جنوبی با معاون اول رئیس جمهور، بیان کرد: در نتیجه این پیگیری‌ها منجر به آغاز عملیات اجرایی قطعه ۳۲ کیلومتری از بیرجند به یونسی شد.
?معتمدیان با اشاره به برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در مهرماه سال جاری در استان، افزود: با حضور معاون اول رئیس جمهور کلنگ‌زنی راه‌آهن انجام شد و شرکتی که در مناقصه وزارت راه و شهرسازی بود، در این پروژه مستقر شد.
?وی ادامه داد: این پروژه سال‌ها به زمین مانده و به مرحله اجرا نرسیده بود و برای اینکه اعتماد عمومی مردم خدشه‌دار نشود زمانی که کلنگ پروژه را زدیم، عملیات اجرایی را نیز آغاز کردیم.
?استاندار خراسان جنوبی با اشاره به توجه دولت، رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به این پروژه، افزود: در بحث توسعه استان باید با قدری پی گیری انجام شود و قدرت اقناع داشته باشیم که پروژه‌ها در معرض دید مسئولین کشوری قرار گیرد.
?معتمدیان با بیان اینکه پروژه راه‌آهن در نوع خود پروژه‌ای بی‌سابقه در استان بود، تصریح کرد: در طی سه ماه دو مصوبه دولت در رابطه با راه‌آهن استان داشتیم که یک مصوبه تشکیل کنسرسیوم با حضور پنج شرکت راه‌سازی و راه‌آهن بود و مقرر شد قطعه بیرجند به گناباد انجام شود.
?وی ادامه داد: سهم کنسرسیوم ۲۰ درصد، سهم صندوق توسعه ملی ۷۰ درصد و سهم دولت ۱۰ درصد بود که در همان ابتدا با قطعه‌ای که آغاز کردیم دولت را پای کار آوردیم و شرکتی که پیمانکار پروژه بود نیز به کنسرسیوم پیوست و اکنون با شش شرکت کار می‌کند.
?استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در سفر دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان ۲۵ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت که تخصیص ۱۰۰ درصدی داشت و در نوع خود بی‌نظیر بود، چراکه تخصیص‌های عمرانی استان همواره کمتر از ۴۰ درصد است.

معتمدیان ادامه داد: در دو ماه اخیر آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن باعث ایجاد امید در دل مردم شده و زمینه کار و اشتغال را فراهم کرده چراکه شرکت‌هایی که در استان حضور دارند، از ماشین‌آلات و نیروی کار استان استفاده می‌کنند و رفت و آمدها به استان زیاد می‌شود که این از نتایج فعال شدن کارگاه‌های عمرانی است.
?وی با بیان اینکه در روزهای اخیر مصوبه‌ای در دولت مبنی بر استفاده از منابع مالی خارجی برای پروژه زاهدان به بیرجند و بیرجند به گناباد تصویب شد که کار بزرگی بود، بیان کرد: کمتر از سه ماه دو مصوبه در دولت که یکی منابع مالی خارجی و یکی منابع مالی داخلی بود تصویب شد که در نوع خودش بی‌نظیر بود.

معتمدیان ادامه داد، براساس این مصوبه حدود ۲ میلیارد یورو از کشور روسیه منابع مالی اخذ خواهد شد و از این مبلغ چهار طرح تصویب شد که در سازمان برنامه و بودجه کشور دو طرح مربوط به طرح‌های نیروگاهی است، یک طرح خرید واگن قطار شهری تهران و یک طرح که بیشترین تخصیص را دارد مربوط به راه‌آهن زاهدان ـ بیرجند و بیرجند به مشهد است.
?وی با بیان اینکه خوشبختانه این مبلغ عدد قابل توجهی است و از این طریق ۷۰۰ میلیون یورو به پروژه استان اختصاص داده می‌شود، تصریح کرد: این پروژه در سال‌های گذشته تنها روی کاغذ بود و با پیگیری‌های مستمر یک سال اخیر و توجه مسئولین دولت به استان این هدف محقق شد.
?استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: هفته گذشته هیاتی از دولت با مسئولیت وزیر نیرو که رییس کمیسون مشترک اقتصادی ایران و روسیه می‌باشد، عازم روسیه شدند که با مذاکراتی که صورت گرفت چهار طرح به ویژه طرح راه‌آهن خراسان جنوبی مورد استقبال روس‌ها قرار گرفت.
?معتمدیان ادامه داد: روسیه اعلام آمادگی کرده که در منابع مالی و نیز در مراحل اجرایی در پروژه راه‌آهن استان ورود پیدا کنند.
وی با بیان اینکه برای توسعه شرق کشور به زیرساخت‌هایی نیاز داریم، تصریح کرد: راه‌آهن در اشتغال و نیز در توسعه منطقه تاثیر بسزایی دارد.
?استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این پروژه در بحث ترانزیت کالا فوق‌العاده تاثیرگذار است، افزود: این پروژه از حالت بن‌بست خارج شده است.
?معتمدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر خراسان جنوبی از لحاظ زمینی و ریلی در بن‌بست قرار دارد، اظهار کرد: با افتتاح این پروژه در مسیر کریدورهای بین‌المللی قرار می‌گیریم.
?وی با بیان اینکه معادن در بحث رونق اقتصاد شرق کشور تاثیرگذارند، تصریح کرد: سیستم حمل و نقل ریلی در توسعه معادن تاثیرات بسزایی خواهد داشت.
?استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی استانی برخوردار از مواهب الهی است، یادآور شد: دولت نیز توجه ویژه‌ای به خراسان جنوبی دارد و این توجه باعث شد تا پی گیری‌ها نتیجه‌بخش باشد.