استاندار خراسان جنوبی گفت: انتخاب معین‌ برای شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی اقدامی مفید، شایسته و عالمانه بوده ولی لازم است در مناطق مرزی شتاب بیشتری در زمینه توسعه صورت بگیرد.

 حمید ملانوری عصر چهارشنبه در نشست معین‌های توسعه‌ای استان خراسان جنوبی افزود: دستگاه‌های انقلابی که وظیفه ذاتی آنها محرومیت‌زدایی است در شهرستان‌های مرزی ورود پیدا کردند و در کنار دستگاه‌های اجرایی کمک می‌کنند تا در شهرستان‌های مرزی شتاب بیشتری در زمینه توسعه صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: نهادهای حمایتی از ثمرات انقلاب اسلامی هستند و این نهادها شکل گرفتند تا با قدرتی که از بدنه نظام و مردم می‌گیرند بتوانند در راستای اهداف اصلی انقلاب که محرومیت‌زدایی و کمک به محرومان است، اقداماتی انجام دهند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: توزیع اعتبارات در سطح کشور عادلانه و متوازن است ولی در استان‌ها و شهرستان‌ها نسبت پیشرفت هماهنگ نیست.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی در همه مناطق کشور اتفاقات خوبی افتاده است و در برخی هنوز مناطق کاستی‌ها و کمبوهایی داریم.

ملانوری عنوان کرد:به تناسب مدیریت، پیگیری، مطالبه‌گری و حضور مسوولان و مردم، توسعه در مناطق مختلف کشور متفاوت است و در مجموع استان خراسان جنوبی هم از برکات نظام استفاده بسیار خوبی کرده است.

وی با اشاره به ورود معین‌های توسعه در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی از سال گذشته گفت: مرز و مناطق مرزی و مرزنشینان در امنیت، اقتصاد و مسائل اجتماعی کشور نقش زیادی دارند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: به دلیل مساحت زیاد خراسان جنوبی و پراکندگی جمعیت شاید توجه کمتری هم به این استان شده باشد و مشکلاتی به دلیل مسائل مختلف وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید استفاده بیشتری از حضور معین‌ها در شهرستان‌ها داشته باشیم گفت: نه ما منتی بر معین‌ها داریم و نه معین‌های محرومیت‌زدایی منتی بر ما دارند بلکه مردم ولی نعمت ما هستند.

ملانوری عنوان کرد: ما وظیفه داریم در هر جایگاهی که هستیم، خدمتگزار مردم باشیم و این جایگاهی که به ما دادند به برکت این نظام و مردم است پس باید منابعی که در اختیار ما گذاشته می‌شود را خرج مردم و منطقه کنیم.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های معین محرومیت‌زدایی تاکنون اقدامات خوبی در مناطق انجام دادند افزود: در فاز دوم، اولا باید در پایان یک سال ضعف‌ها،کاستی‌ها و موانعی که وجود دارد را شناسایی کنیم و به تناسب وضعیت استان و وضعیت اجرای برنامه‌ها نوع نگاهمان را کمی تغییر بدهیم و تفاهم‌نامه‌ها را اصلاح کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه‌ها و پروژه‌ها باید در ۲ سطح تعریف شود گفت: یک سطح اینکه پروژه‌ها مشارکتی اجرا شود و سطح دوم اینکه معین، پروژه‌ها را به صورت کامل اجرا کند.

وی افزود: اگر ما بخواهیم همه پروژه‌هایی که می‌خواهد اجرا شود را به مشارکت دولت متصل کنیم، مطمئن باشید هیچ وقت مشارکت بیش از ۳۰ یا ۴۰ درصدی را نخواهیم داشت چرا که شما یکسری منابعی دارید که در اختیار سازمان است و ما یکسری منابعی داریم که در اختیار ما نیست.

ملانوری اظهار داشت: درصد اختصاص اعتبارات متفاوت است یا بخشی اوراق است که گاهی سرعت کار را می‌گیرد و مانع می‌شود.

وی گفت: وصل کردن همه برنامه‌ها به اعتبارات دولت، سرعت کار را پایین می‌آورد و اساسا گروهی ما را قضاوت خواهند کرد که می‌خواهند کار صوری انجام دهند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: دولت در این چند سال به خاطر مسائلی که به وجود آمده از جمله تهدید، تحریم، بالا و پایین شدن صادرات نفت، بلاهای طبیعی و کرونا دچار مشکل و چالش شده است به عنوان مثال با شیوع ویروس کرونا از یک سال گذشته این ویروس، توان دولت را تا حدودی گرفته است.

وی از دستگاه‌های معین شهرستان‌های مرزی استان خواست که وضعیت خاص خراسان جنوبی را به مدیران بالادستی خود منتقل کنند تا به سمتی برویم که دستگاه‌های معین ۱۰۰ درصد پروژه را خودشان اجرا کنند.

ملانوری بیان کرد: نکته دیگر اینکه عنوان نوع پروژه‌ها قبل از اینکه در تفاهم‌نامه‌ها بیاید با سازمان برنامه و بودجه، معاونت عمرانی استانداری و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها هماهنگ شود تا بیشتر به سمت اجرای پروژه‎های مشارکتی برویم.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها به صورتی انجام گیرد که دستگاه‌های معین و دستگاه‌های اجرایی در کنار یکدیگر پروژه را اجرا کنند تا مردم زودتر از منافع پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با حضور دستگاه‌های معین، مسائل و مشکلات را از مسوولان مربوطه در سطح کشور هم به صورت حضوری پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین از دستگاه‌های اجرایی و معین در استان خواست به صورت هفتگی جلسات خود را برگزار کنند و مشکلات را بررسی و گزارش عملکرد را به مجموعه استانداری ارسال کنند.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان – ۱۵ مهر ۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش درح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد علوی برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین توسعه انتخاب شدند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و چهار شهرستان آن شامل زیرکوه، درمیان، نهبندان و سربیشه مرزی هستند.