🔹استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را تابع نیاز خود و حل مشکلات کشور کنیم.
جواد قناعت در مراسم هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی برای مرور فعالیت‌های پژوهشی در سطح استانی و ملی است و اینکه ایران چه جایگاهی در سطح دنیا دارد.
🔹به گفته وی؛ هفته پژوهش فرصتی برای شناسایی و معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی و نقاط ضعف و قدرت استان و کشور است.
🔹استاندار به تجلیل از ۶۴ پژوهشگر و فناور برتر استان اشاره کرد و افزود: خدا را شاکرم که جمهوری اسلامی ایران از دو دهه قبل تاکنون در تولید علم از جایگاه خوب و معتبر علمی برخوردار شده است.
🔹قناعت با بیان اینکه در وضعیت تولید علمی، ایران در پایگاه اسکوپوس دارای رتبه جهانی است، تصریح کرد: علیرغم محدودیت‌ ها و تحریم‌های علمی، ایران در طول ۲۰ سال گذشته از رتبه ۵۳ جهانی اکنون به رتبه ۱۵ رسیده که نشان می‌دهد مراکز علمی کمر همت را بسته و کارهای بزرگ را در دستور کار قرار داده‌اند.
🔹به گفته وی؛ با توجه به خیز جمهوری اسلامی ایران در تولید علم، در بین کشورهای جهان اسلام رتبه اول مقالات اسکوپوس را داریم.
🔹وی به تشریح اهداف پژوهش پرداخت و با بیان اینکه یکی از اهداف انجام کارهای پژوهشی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری و اوج قله علم است، تأکید کرد: این شدنی است و ما در این خصوص به قله نزدیک شده‌ایم و جوانان و اساتید و دانشگاه این را اثبات کرده اند.
🔹استاندار با اشاره به اینکه هدف کارهای پژوهشی حل مشکلات جاری و آینده کشور و استان است ادامه داد: نیازسنجی در حوزه پژوهش باید مورد توجه قرار بگیرد و مسئولان و متولیان امر باید موضوع دقت و اهتمام ویژه به پژوهش را مدنظر قرار دهند.
🔹به گفته وی؛ پژوهش ها را باید به سمتی ببریم که نیازهای کشور را فراهم کند یا به عبارتی پژوهش را تابع نیاز خود و حل مشکلات کشور کنیم.
🔹قناعت با بیان اینکه هدف دیگر کارهای پژوهشی بومی‌سازی است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری به بومی ‌سازی علمی و فناوری تأکید داشته‌اند لذا با خودباوری، تلاش‌ها باید در این جهت باشد که علوم به زبان فارسی بومی‌سازی شوند که خدا را شکر با حضور انسان‌های فرهیخته و دانشمند در محیط‌های علمی، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه هستیم.
🔹وی ادامه داد: بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارنده علم است، پرداختن و توجه ویژه به پژوهشگران از جمله مشوق‌های بسیار مهم و عالی است.
🔹استاندار یکی از اهداف دیگر انجام کارهای پژوهشی را دشمن‌شناسی دانست و تصریح کرد: دشمن به دنبال این است که محیط‌های علمی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی ما را از کارهای علمی و پژوهشی دور کند و هر فردی این کار را انجام دهد بداند در میدان دشمن و این پازل نقش ایفا می‌کند.
🔹قناعت ادامه داد: از موضوعات اصولی در دانشگاه‌ها این است که دانشجویان، جوانان و اساتید، همچنان ارتقای تحقیقات و پژوهش را در دستور کار نخست خود قرار دهند.
🔹وی بیان کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها با ۱۴۰۲ از ۲۹۰ میلیارد تومان به ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها باید صرف موضوعات علمی و پژوهشی شود.
🔹استاندار با اشاره به اینکه پرداختن به کارهای پژوهشی و علمی در حال افزایش است، افزود: سه تا پنج درصد اعتبارات دانشگاه باید در حوزه فرهنگی هزینه شود.
🔹قناعت در پایان گفت: امیدواریم روند رو به رشد کارهای پژوهشی در محیط‌های علمی استان ادامه یابد، ما نیز کمک‌ها و پشتیبانی‌های لازم را خواهیم داشت تا شاهد شتاب و سرعت بیشتر در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی استان باشیم.
🔹شایان ذکر است: در این آیین از تعداد ۶۴ پژوهشگر و فناور برتر خراسان جنوبی در ۱۸ بخش مختلف با اهدای لوح و تندیس تجلیل و قدردانی شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور