گزارشی کامل از خدمت برای مردم و نقشه راهی برای مدیران استان توسط معتمدیان استاندار خستگی ناپذیر خراسان جنوبی تشریح شد

 استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های مهم امسال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است که تا پایان سال ۱۰۳ پروژه در پنج بخش به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار داشت: اتمام این پروژه‌های نیمه تمام با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور دنبال می‌شود که در بخش‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی، مجتمع‌های فرهنگی و هنری، پروژه‌های ورزشی و تکمیل زیرساخت‌های گلخانه‌ای و دامپروری است.

وی افزود: ۳۶ درصد اعتبارات این ۱۰۳ پروژه هفته آینده تخصیص پیدا می‌کند و مابقی تا ماه‌های بعد تخصیص خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اتمام این پروژه‌ها عدالت محور بوده و برای همه استان در نظر گرفته شده است که مناطق کمترخوردار را هم شامل می‌شود.

وی بر رفع موانع تولید در سال جاری تاکید کرد و افزود: در راستای احیای صنعت ابریشم ۵۰۰ هکتار برای گسترش نوغانداری در نظر گرفته شده است.

معتمدیان با اشاره به دعوت از وزیر جهاد کشاورزی برای سفر به خراسان جنوبی گفت: در این سفر زیرساخت‌های بخش کشاورزی به طور جدی دنبال می‌شود تا به تحقق شعار جهش تولید برسیم.

وی برنامه‌های اجرای شده در حوزه آبخیزداری را یادآور شد و گفت: ایجاد ۱۰۰ بند خاکی از برنامه‌های امسال است که با توجه به بارندگی‌های اخیر و احیای مراتع سال خوبی برای بخش دامپروری خواهد بود.

مقام عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه علاوه بر انتقال آب به عنوان یک برنامه بلند مدت، کنترل و مهار آب‌های سطحی نیز اهمیت دارد گفت: به دلیل شیب سرزمینی به سمت افغانستان بخشی زیادی از روان آب‌های استان خارج می‌شود که اگر بتوانیم ۲۰ درصد آن را مدیریت کنیم بخش قابل توجهی از نیاز آب کشاورزی را تامین خواهد شد.

وی عنوان کرد: ایجاد مخزن تغذیه مصنوعی در چهار شهرستان مرزی استان برای نگهداشت ۱۰ میلیون متر مکعب آب از برنامه‌های امسال خواهد شود.

معتمدیان با اشاره به تمایل دولت افغانستان برای ۲۴ ساعته شدن مرز ماهیرود گفت: دولت هم با تکمیل زیرساخت‌ها در مرز، زمینه و بستر را برای ورود بخش خصوصی فراهم کرده است و ساعات ورود و خروج خودرو در مرز ماهیرود افزایش یافته و به دنبال این هستیم که صادرات گاز هم داشته باشیم.

وی افزود: البته ۲۴ ساعته شدن مرز ملزوماتی دارد از جمله نیروی انسانی که مشکل داریم اما در حال تدبیر هستیم لذا بخشی از نیروها را به گمرک تزریق کردیم.

وی با تاکید بر اینکه اولویت بهره‌برداری از مرز باید مردم باشد بیان کرد: ۲۰ غرفه ساخته و افتتاح می‌شود تا بازارچه فعال و قابل گسترش داشته باشیم لذا آینده این مرز درخشان است و بعد از اینکه سربیشه به درح متصل شود شاهد افزایش ترانزیت خواهیم بود.

معتمدیان با اشاره به اقدامات شاخص سال ۹۸ در استان ادامه داد: استان سال گذشته علیرغم همه مشکلات در بسیاری از بخش‌ها توفیقات خوبی از لحاظ جذب منابع ملی داشت.

وی مهمترین بخش در جذب منابع ملی را راه‌های استان معرفی کرد و گفت: با تمرکز در این بخش پروژه‌های تعطیل شده راه در سطح استان که عمدتا باندهای دوم و بزرگراه‌ها بودند، شروع به کار کردند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به احداث ۴۲۰ کیلومتر باند دوم تا سال گذشته اظهار داشت: بیش از ۲۲۲ میلیارد تومان اعتبار جذب شد که چهار برابر سال ۹۷ بود و این در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از استان‌ها کاهش اعتبارات داشتند.

وی یادآور شد: برای محورهای اصلی استان از جمله زاهدان – نهبندان، نهبندان – بیرجند، بیرجند به قاین، سربیشه به درح، دیهوک به فردوس و بجستان و مسیرهایی که به سمت طبس – یزد، دیهوک به سمت راور و مسیر طبس به بشرویه که از درخواست‌های مردم بود سال گذشته اعتبارات خوبی گذاشتم و امسال هم این اعتبارات افزایش یافت زیرا پروژه‌های راه از اولویت‌های اصلی استان است.

معتمدیان با بیان اینکه در محور سربیشه به درح هیچ پروژه‌ای فعال نبوده است گفت: اعتبارات این محور از سه میلیارد تومان به ۲۴.۵ میلیارد تومان افزایش یافت لذا قطعه ۲۳ کیلومتری به مناقصه گذاشته شد.

وی با اشاره به حادثه تلخ تصادف محور سربیشه به درح در اردیبهشت امسال گفت: از قبل هم برای این مسیر دستوراتی از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده بود اما در حال حاضر ۳۱ کیلومتر آن بعد از تعیین پیمانکار دوبانده سازی می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: در صورت اتمام مطالعات دوبانده سازی محور سربیشه به درح حداکثر در بازه زمانی ۲ ساله به انجام برسد زیرا این محور پرترافیک در رونق بخش ترانزیت کشور اثرگذار است.

وی با اشاره به افزایش ۴۱۲ درصدی ترانزیت از محور ماهیرود در سال گذشته عنوان کرد: علاوه بر این در بخش روستایی هم اعتباری برای احداث و مرمت جاده‌های روستایی از طریق منابع استانی در نظر گرفته شده است.

معتمدیان شروع پروژه راه آهن بیرجند را از برنامه‌های مهم سال گذشته برشمرد و افزود: برای اولین بار عملیات احداث قطعه ۱۶ در سفر معاون اول رییس جمهوری به استان آغاز شد که در حال جاضر کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: امسال هم اعتبارات خوبی دیده شده و علاوه بر آن با استفاده از فاینانس خارجی مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو بنا است برای این پروژه اختصاص داده شود که سرعت بیشتری را در انجام آن شاهد باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه با سرمایه‌گذار خارجی تحول جدی در این ابرپروژه منطقه ایجاد می‌شود اظهار داشت: قطعا اثر آن در اقتصاد منطقه و دسترسی اقیانوس هند از چابهار به آسیای میانه نمود پیدا می‌کند.

وی یکی از علل افزایش بودجه عمرانی و تملک دارایی استان را مصوبات سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان عنوان کرد که منجر به افزایش اعتبارات در قانون بودجه سال ۹۹ شده است.

معتمدیان مهاجرت بی‌رویه روستاییان به مناطق شهری را یکی از مشکلات اساسی در استان خراسان جنوبی دانست و گفت: سال گذشته با تمرکز بر این موضوع شاهد بازگشت جمعیت به روستاها بودیم.

وی ادامه داد: ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی با هدف مدیریت معکوس مهاجرت در استان رقم خورد که در کمتر از یک سال بخشی از آن به بهره‌برداری رسید و تا چند ماه آینده به طول کامل تحویل متقاضیان خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی، تسهیلات قرض الحسنه و کمک‌های بلاعوض دولت در این طرح را یک مشوق بسیار خوب برای بازگشت مردم به روستاها خواند و گفت: این کار همچنین باعث رونق ۱۲۰ رشته شغلی مرتبط با صنعت ساختمان شد که آمار آن در کاهش نرخ بیکاری استان نمود پیدا کرده است.

وی با اشاره به فعال شدن ظرفیت‌های مرز در سال گذشته افزود: توجه به واردات، صادرات و سوخت مرزنشینان باعث افزایش درآمد در حوزه فروش سوخت مرزی بود لذا افرادی که زیر پوشش بودند یارانه‌هایی را دریافت کردند که تثبیت و نگهداشت جمعیت را در پی داشت.

وی با تاکید بر اینکه انگیزه‌های تثبیت جمعیت روستا در سال ۹۸ به شدت افزایش پیدا کرد گفت: آمارهای رسمی و میدانی نشان می‌دهد که جنب و جوش خاص در حال شکل گیری است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اختصاص زمین برای احداث بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی از دیگر اقدامات سال گذشته در حوزه مسکن شهری است گفت: با این پشتوانه طرح اقدام ملی به سرعت در حال پیگیری است که در تامین مسکن و رفع این مشکل استان اثرگذار خواهد بود.

وی عنوان کرد: در این مسیر از ظرفیت هلدینگ ساختمانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز بهره برده‌ایم لذا این نهاد حاکمیتی متعهد ساخت هزار واحد مسکونی در استان شده که فاز اول آن به مناقصه رفته و عملیات حدود ۴۰۰ واحد مسکونی در بیرجند و چند شهرستان دیگر اجرایی خواهد شد.

معتمدیان افزود: طرح ساخت مسکن شهری برای افراد کمتر برخوردار هم با مشارکت دولت و بانک‌ها در مناطقی که بافت قدیمی و فرسوده دارند، اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال یکی از تمرکزهای استان بر صنایع دستی است گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت خوبی که در استان وجود دارد، شناسایی افراد ماهر در روستاها، نقاط عشایر و حاشیه شهرها در قالب خوشه‌های صنایع دستی می‌تواند به رونق اشتغال کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: این طرح به عنوان بسته پیشنهادی به وزارت میراث فرهنگی ارایه و به صورت پایلوت در استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله اول برای ۴۰ محصول صنایع دستی استان برنامه ریزی شده است افزود: بیمه و فروش حمایت همه جانبه عملی از بخش صنایع دستی که از پیشران‌های توسعه استان محسوب می‌شود جزو مزیت‌های این طرح خواهد بود.

معتمدیان گفت: سه هزار نفر اشتغال در این طرح  پیش بینی شده که بعد از تامین منابع در سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: امید است به زودی بعد از تصویب به مرحله اجرا برسد تا شاهد جهش تولید و تثبیت شغل در استان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تزریق چند برابری اعتبارات ملی باعث کاهش نرخ بیکاری در سطح استان شد لذا به طور متوالی سه فصل تابستان، زمستان و پاییز رتبه اول کاهش بیکاری در کشور را داشتیم.

وی فعال شدن پروژه‌های راهسازی، ساخت ۱۰ هزار مسکن محرومان، اجرای سازه‌های آبخیزداری و سیستم‌های نوین آبیاری را در کاهش نرخ بیکاری فصلی اثرگذار دانست و گفت: این پروژه‌های مهم باعث ورود نقدینگی زیادی به استان شد که البته درصدی هم تورم داشت اما این تورم در کنار بخش توسعه است.

معتمدیان عنوان کرد: البته به مدیران مربوطه دستور دادیم برنامه‌ریزی کنند در کنار رونق و نقدینگی‌های حوزه عمرانی، کنترل تورم را هم در برنامه‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه صنایع دستی نیز برای تثبیت اشتغال نیاز به بیمه کردن فعالان این بخش و ارایه وام‌های کم بهره است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تکمیل زیرساخت بازارچه‌های صنایع دستی، برپایی نمایشگاه‌های دوره‌ای فروش در سطح ملی امسال به طور جدی دنبال خواهد شد.

وی امضای تفاهم‌نامه احداث هزار هکتار گلخانه در سال گذشته را یکی دیگر از طرح‌های شاخص استان اعلام کرد و گفت: در حالی تاکنون کمتر از ۶۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده که ظرفیت‌ها برای ایجاد هشت هزار هکتار وجود دارد اما در حال حاضر هزار هکتار به فعلیت می‌رسد که یک هشتم ظرفیت موجود است.

معتمدیان اجرای این طرح مهم را در راستای سند سازگاری با کم آبی در استان دانست و افزود: زمینه‌های اصلی کار فراهم شده و اولویت بر توسعه مجتمع‌های فعلی است.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی پس از فراهم کردن زیرساخت‌ها در شهرک‌های کشاورزی فراخوان ثبت نام صادر شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: یکی از طرح‌های سال گذشته هاب شتر بود که با توجه به پتانسیل‌های موجود دراستان با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و همکاری وزارت جهاد کشاروزی چند قطب پرورش شتر در نظر گرفته شده و در مرحله اول روی نهبندان تمرکز شده است.

وی افزود: تامین دام یکی از اقدامات مهم در این حوزه بود تا بخشی از نیازهای مردم رفع شود که خوشبختانه چند روز گذشته برای اولین بار مجوز واردات شتر از وزرات جهاد کشاورزی گرفته شده و تحول خوبی در اجرای هاب منطقه‌ای شتر خواهد داشت.

معتمدیان بیان کرد: تا پایان خرداد فاز اول این طرح در روستای حیدرآباد نهبندان با حضور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بهره‌برداری خواهد رسید و فاز دوم در شهرستان زیرکوه با تامین زیرساخت‌ها رقم می‌خورد.

وی گفت: علاوه بر تامین دام، تامین علوفه هم مد نظر است که از همین رو بزرگترین مزرعه خارشتر در حیدرآباد عملیاتی شده و امسال به بهره‌برداری می‌رسد لذا همین رویه در سایر شهرستان‌ها ادامه پیدا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: تعداد زیادی افراد متقاضی شناسایی شدند که تسهیلات ارزان قیمت برای دام سبک و سنگین در اختیار آنها قرار گیرد.

وی صادرات برق به کشور افغانستان را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای استان برشمرد و گفت: در ملاقاتی که اخیرا با وزیر نیرو داشتیم صادرات برق به افغانستان هم دنبال شده لذا به دنبال رایزنی با طرف افغان هستیم که اگر مورد موافقت قرار گیرد از طریق مرز ماهیرود زمینه صادرات برق فراهم شود اما هنوز در مرحله مطالعاتی بین ۲ کشور است.

معتمدیان با اشاره به توافقاتی که وزیر نیرو و وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته برای نیروگاه حرارتی طبس داشتند افزود: با دستور وزیر اتفاقات خوبی افتاده و امید است تا چند هفته آینده بیش از ۲۸ کامیون تجهیزات خریداری و معدن زغالسنگی که در این نیروگاه است فعال شود زیرا قبل از شروع و راه‌اندازی نیروگاه باید بتوانیم معدن را فعال کنیم و از محل آن کمک‌هایی هم برای تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای استان داشته باشیم.

وی گفت: تفاهم‌نامه بین وزرای نیرو و صنعت امضا شد که منبع مالی خوبی برای تامین زیرساخت‌ها در استان تخصیص می‌یابد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در بحث زیرساخت‌های مناطق معدنی در استان بخصوص برای شاهکوه نهبندان نیز تهمیداتی اندیشیده شده تا منجر به فرآوری بیشتر محصول شود.

وی عنوان کرد: خط انتقال پست به شاهکوه یک و ۲ تا چند ماه آینده اجرا می‌شود و شاهد افتتاح اولین کارخانه تولید طلا در استان تا پایان شهریورماه خواهیم بود.

معتمدیان افزود: همچنین تفاهم‌نامه اجرایی امضا شد که وزارت نیرو به نمایندگی توانیر عملیات احداث خط انتقال برق را شروع کند.

وی گفت: بر همین اساس انتقال ۱۱۰ کیلومتر برق از طریق ایمیدور و پست ۱۳۲ کیلومتری از طریق توانیر تحول خوبی در فعال شدن معادن خواهد داشت که منجر به افزایش تولید و زمینه فراوری محصولات می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی به امضای تفاهم‌نامه‌ با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) که هفته جاری در تهران انجام شد، اشاره کرد و گفت: این قرارگاه در بخش صنعت، معدن، اکتشاف، فرآوری و ایجاد صنایع مرتبط اولین بار در استان وارد عمل خواهد شد.

وی ادامه داد: زمینه همکاری در بخش کشاورزی، زیرساخت‌های شهری و راه آهن نیز با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا فراهم است و پیشنهاداتی مطرح شد تا مدل‌های معرفی شده را بتوانیم رایزنی کنیم.

معتمدیان همچنین به جلسه اخیر خود با وزیر آموزش و پرورش در تهران اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو در صادرات معلم است و سابقه ۸۰ ساله در پرورش معلم دارد اما زیرساخت‌های ضعیفی داریم.

وی با اشاره به تخصیص ۱۰ هکتار زمین برای ساخت دانشگاه فرهنگیان در استان با مساعدت بنیاد مستضعفان گفت: همچنین دعوت شده وزیر آموزش و پرورش در استان حضور پیدا کند تا بازدیدی از مراکز آموزشی استان داشته باشیم و نیاز ۴۰۰ کلاس آموزشی در این سفر ارایه شود.

استاندار خراسان جنوبی تامین مشکلات مالی و تامین کادر آموزشی را از دیگر مشکلات حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد که نیاز است در سفر وزیر به آن پرداخته شود.

وی در این نشست خبری اضافه کرد: سازمان‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده و تعهداتی دارند که در ملاقات با سرپرست وزارت صمت بر انجام این تعهدات تاکید شد و امیدواریم شاهد افتتاح و راه‌اندازی برخی واحدها در شهرهای استان باشیم.

معتمدیان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سال گذشته هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌هایی است که در محرومیت زدایی در استان فعالیت دارند گفت: اولین بار در کشور ستاد هماهنگی مناطق کمتر توسعه یافته تشکیل شد و برای چهار شهرستان کمتر توسعه یافته، دستگاه معین مشخص کردیم.

وی با اشاره به احصای ۱۵ شاخص محرومیت در این شهرستان‌ها افزود: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در کاهش محرومیت اثرگذار بوده افزایش ضریب نفوذ دیجیتال در نقاط روستایی استان است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تا ۲ سال گذشته ۴۴ ایستگاه دیجیتال در سطح استان ایجاد شده بود اما در سال ۹۸ با الگوی کار مشارکتی ۵۰ ایستگاه دیجیتال در مناطق روستایی راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه تا هفته دولت امسال ۵۰ ایستگاه دیجیتال راه‌اندازی خواهد شد افزود: ضریب برخورداری استان در حال حاضر ۹۲.۵ درصد است که در شهریورماه با افتتاح ۵۰ ایستگاه جدید به میانگین ۹۶.۵ درصد می‌رسیم و رکورد خوبی است.

معتمدیان همچنین از برگزاری جشن خروج از محرومیت استان در سال جاری خبر داد و گفت: راه‌اندازی ایستگاه‌های دیجیتال تاثیرات و آثار خوبی در بخش‌های مختلف خواهد داشت.

وی همچنین از خرید فرستنده‌های ۲ کیلوواتی برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار خبر داد و افزود: نمونه این فرستنده در عشق آباد به صورت آزمایشی نصب شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: درح که در برخورداری از دیجیتال کمترین ضریب برخورداری در کشور را داشت اکنون با احداث ۱۱ ایستگاه دیجیتال به میانگین کشوری خواهد رسید که اتفاق بزرگی است.

وی عزم جدی در مجموعه‌های مختلف را برای اجرای برنامه‌ها مهم دانست و گفت: به تنهایی پول و منابع مالی حلال مشکلات نیست قطعا همکاری، تلاش و استفاده از ظرفیت‌های مختلف سرعت انجام کارها را افزایش می‌دهد.

معتمدیان با اشاره به ورود بنیاد مستضعفان به محرومیت‌زدایی شهرستان درمیان گفت: یکی از طرح‌های بسیار بزرگی که انجام شد حل مشکل اراضی متعلق به بنیاد مستضعفان بود که با نگاه بلند رییس این نهاد و براساس سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری انجام گرفت.

وی همچنین تخصیص بخشی از اراضی منطقه «بند دره» بیرجند را از محل همین تفاهم نامه بنیاد مستضعفان عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها به طور ویژه این موافقت‌های تاثیرگذار و اقدامات را منعکس و واکاوی کنند و به یک خبر بسنده نشود.

استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به محرومیت‌زدایی شهرستان مرزی زیرکوه با کمک قرارگاه سازندگی بسیج افزود: طرح‌ها و پروژه‌های سال ۹۹ مشخص و منابعی در سال جاری برای کمک به زیرکوه لحاظ شده که امید است به زودی ورود پیدا کنند و عملیات اجرایی در این شهرستان مهم و مرزی دنبال شود.

وی بیان کرد: ساخت پنج پایگاه هلال احمر در استان حاصل تفاهم‌نامه با رییس سابق جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بوده و در ملاقات با رییس جدید این جمعیت بر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه تاکید شده است.

معتمدیان اجرای طرح پنل‌های خورشیدی در استان را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که در راستای ایجاد ثروت و افزایش درآمد مردم دنبال می‌شود تا به تثبیت جمعیت در روستاها کمک کند.

وی با بیان اینکه تمامی دستاوردهای به دست آمده در مسیر توسعه استان حاصل تلاش مدیران است گفت: مدیریت کلان فقط ریل‌گذاری را انجام می‌دهد و مدیران با تلاش خود اهداف را دنبال می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: جاهایی که برخی دیدگاه‌ها باعث مانع در توسعه استان شود با هیچ مدیری تعارف نداریم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی نباید خود را مصداق محرومیت در کشور معرفی کند گفت: برای سفر به شهرستان‌ها هیچ محدودیتی نداریم و هر زمان که لازم باشد حضور میدانی خواهیم داشت اما به شکل پروژه محور برنامه‌ها دنبال می‌شود.